okt 29, 2018

Philips stelt voor CEO Frans van Houten en CFO Abhijit Bhattacharya te herbenoemen

Philips heeft vandaag aangekondigd dat de Raad van Commissarissen voornemens is Frans van Houten als President/ CEO en lid van de Raad van Bestuur, en Abhijit Bhattacharya als CFO en lid van de Raad van Bestuur, te herbenoemen tijdens de jaarlijkse Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) op 9 mei 2019.

"De Raad van Commissarissen is verheugd dat Frans van Houten en Abhijit Bhattacharya beschikbaar blijven als leden van de Raad van Bestuur", aldus Jeroen van der Veer, voorzitter van de Raad van Commissarissen van Koninklijke Philips. "Wij bevelen hun herbenoeming aan met het oog op de fundamentele voortgang van de transformatie van Philips naar een oplossingsgericht gezondheidstechnologiebedrijf met een verbeterd groei- en rendementsprofiel. Wij zijn onder de indruk van hun voortdurende drang om de potentie van Philips te ontsluiten, teneinde zijn marktposities te versterken en de marges te vergroten, waarbij het bedrijf ernaar streeft om de wereld door innovatie gezonder en duurzamer te maken."

Frans van Houten (Nederland, 1960) werd in 2011 President/ CEO en lid van de Raad van Bestuur van Philips. Hij leidde de transformatie en revitalisering van Philips naar een gezondheidstechnologiebedrijf door middel van productiviteitsprogramma's, gerichte desinvesteringen, organische bedrijfsontwikkeling en acquisities. Dit wordt geïllustreerd door de beursgang van Philips Lighting in mei 2016. Ook wordt er meer geïnvesteerd in R&D om de kernactiviteiten te versterken en nieuwe bedrijven op te richten op aangrenzende gebieden zoals digitale & computationele pathologie, en informatica in de gezondheidszorg. Ook hebben overnames de portefeuille verder uitgebreid over het hele gezondheidscontinuüm, waaronder Volcano en Spectranetica, leiders op het gebied van medische apparatuur, en pioniers op het gebied van zorgmanagement Wellcentive en VitalHealth.

Abhijit Bhattacharya (India, 1961) werd in 2015 CFO en lid van de Raad van Bestuur van Philips waar hij met succes de meerjarige productiviteitsprogramma’s leidde. Hij verbeterde het werkkapitaal, de efficiëntie van de balans en de cashconversie van Philips om het groei- en rentabiliteitsprofiel van het bedrijf te verbeteren. Ook zorgde hij voor de noodzakelijke investeringen voor groei. Hij leidt de digitale transformatie van de bedrijfsprocessen voor snellere en efficiëntere procedures, en om nieuwe bedrijfsmodellen met terugkerende inkomstenstromen te introduceren.

Meer informatie over de AvA 2019 van Philips zal te zijner tijd worden gepubliceerd. Meer informatie over de Raad van Bestuur en het Executive Committee van Philips vindt u hier.

This press release contains inside information within the meaning of Article 7(1) of the EU Market Abuse Regulation.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Steve Klink

Philips Global Press Office