Nieuwscentrum

Hartjespost
okt 13, 2021

Vrijwilligersproject Hartjespost maakt al ruim duizend ouderen blij

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

Als je een goed idee hebt om mensen te helpen die het moeilijk hebben, kun je weleens onverwachte steun krijgen uit verschillende hoeken. Dat ervaarde Raquel Schroyen.

Ze zette haar Philips-vrijwilligersuren in om kaartjes te sturen naar eenzame ouderen. Het initiatief liep uit in een omvangrijk project waarin al meer dan 1.000 kaartjes – inclusief met de hand gehaakte hartjes - zijn bezorgd bij verzorgingshuizen in de regio Eindhoven.

Eenzame ouderen tijdens coronacrisis

Het idee ontstond tijdens de eerste golf van de coronacrisis. “Je zag dat veel ouderen geen bezoek konden ontvangen en eenzaam waren. Dat vond ik echt erg, ik wilde er iets aan doen.”

 

Langsgaan bij eenzame ouderen was vanwege de coronamaatregelen geen optie, dus bedacht Raquel een alternatief: “Iedereen vindt het leuk om een kaartje te krijgen. Als bezoek niet mag, dan is een kaartje de beste manier om een positieve impact te maken; een soort knuffel in een envelop.”

Iedereen vindt het leuk om een kaartje te krijgen. Als bezoek niet mag, dan is een kaartje de beste manier om een positieve impact te maken; een soort knuffel in een envelop.

Raquel Schroyen

NBX & Value Creation Office Community Manager

Het balletje ging rollen via Instagram…

Toen Raquel het idee op Instagram zette, begon het balletje pas echt te rollen. “Mijn collega Bianca Melis reageerde: zullen we proberen om meteen een heel verzorgingshuis blij te maken met kaartjes?” De twee schreven samen uiteindelijk 88 kaartjes voor bewoners van Woonzorgcentrum Akert in Geldrop. Elk kaartje voorzien van een persoonlijke boodschap én een gehaakt hartje.
Raquel Schroyen

…en werd opgepikt door de media

Het initiatief werd opgemerkt door het Eindhovens Dagblad. “Ik had kramp in mijn handen van het haken”, vertelt ze in een interview met de krant. Maar het was het allemaal meer dan waard: nadat ze de kaartjes drie dagen hadden laten liggen (om besmettingsgevaar te voorkomen) stopten Raquel en Bianca de 88 kaarten in een speciaal daarvoor geplaatste schoenendoos. “Een bewoonster stond van achter haar raam te kijken en riep: ‘Dat kan niet allemaal voor ons bedoeld zijn’. Toen ze hoorde dat er voor iedereen een kaart was, begon ze helemaal te stralen.”

Haaksters haken aan

Zelfs de garenwinkel in Sittard waar Raquel haar materialen gaat halen, startte een actie om te helpen. “De winkel riep klanten op om ook hartjes te haken, dat leverde uiteindelijk 400 exemplaren op.”

 

Ook rond Kerst en Pasen kreeg Raquel bijval: “Er zijn verschillende collega’s die hun vrijwilligersuren voor dit project hebben ingezet.” Alle 11.000 Philips-medewerkers in Nederland kunnen een dag in het jaar inzetten voor vrijwilligerswerk. Samen met vrijwilligersorganisatie Samen voor Eindhoven hoopt ze dat Hartjespost toegevoegd kan worden als vaste vrijwilligersactiviteiten voor Philips-medewerkers.

 

“Elke keer als we op social media hierover iets delen krijgen we reacties van collega’s die ook mee willen doen. Daarom willen we er een vaste vrijwilligersactiviteit van maken waar alle Philips-medewerkers op kunnen intekenen. Het aantal hartjes dat we nu hebben verstuurd staat nu op 1.053, maar dat kunnen er gemakkelijk nog heel veel meer worden.”

Reacties waren fantastisch

Willem van de Leest is een van de collega’s die Raquel heeft geholpen. “In een paar uurtjes kun je heel wat kaartjes te schrijven. Je doet er echt iemand een enorm plezier mee, én je krijgt er ook echt veel voor terug; het is leuk om samen creatief bezig te zijn. De reacties vanuit de verzorgingstehuizen waren echt fantastisch, daar doe je het voor.”
In een paar uurtjes kun je heel wat kaartjes te schrijven. Je doet er echt iemand een enorm plezier mee, én je krijgt er ook echt veel voor terug; het is leuk om samen creatief bezig te zijn.

Willem van de Leest

Marketing Communication Specialist

Er kwamen veel reacties binnen op de hartjes, waaronder: “Het is voor onze bewoners een moeilijke tijd geweest: quarantaine, geen bezoek, medebewoners die zijn overleden… Maar des te meer, wordt een initiatief zoals Hartjespost enorm gewaardeerd. Bewoners vonden het superleuk! Vooral de leuke teksten en het creatieve hartje erbij, waardeerden ze enorm.”

 

Willem gaat er prat op dat elk kaartje écht persoonlijk is: “Je wilt iedereen een persoonlijk hart onder de riem steken in deze moeilijke tijd en laten weten dat er aan ze gedacht wordt. De mooiste quote op het kaartje vond ik zelf: Omdat u zo bijzonder bent, blijven wij nu op afstand.’”

Willem van de Leest en Raquel Schroyen

Dat je als Philips-medewerker hier uren voor mag vrijmaken, vindt Raquel tekenend voor het bedrijf. “Natuurlijk is Philips een bedrijf dat omzet en winst moet maken, maar je merkt dat iedereen zich hier heel erg bewust is van de impact die we kunnen maken op de samenleving. Philips is altijd al een betrokken bedrijf geweest; het zorgt goed voor zijn mensen en voor de samenleving. Daar past dit initiatief perfect in.”

 

In de toekomst wil Raquel misschien nog een ander idee gaan uitwerken: “Ik zit te denken aan een sticker die ouderen naast hun deur kunnen plakken als eenzaam zijn en open staan voor contact. Ook wil ik kijken of we nog ouderen kunnen bereiken die eenzaam zijn maar niet in een verpleeg- of verzorgingshuis wonen. Er is voorlopig nog genoeg te doen!”

Raquel Schroyen

Bij Philips vinden we het belangrijk dat mensen zichzelf kunnen zijn, goed in hun vel zitten en zichzelf kunnen ontwikkelen. In de serie Philips & Ik gaan we op zoek naar collega’s die iets bijzonders doen op het gebied van inclusiviteit & diversiteit, gezondheid en welzijn of persoonlijke ontwikkeling.


Lees ook:

“Als je jezelf blijft ontwikkelen en lekker in je vel zit, kun je de beste versie van jezelf zijn”, een interview met Suzanne Verzijden, Head of HR Benelux, over wat er nu eigenlijk voor zorgt dat mensen graag bij Philips willen werken.

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.