Nieuwscentrum

sep 02, 2020

Jeroen Tas in The Atlantic: grootst mogelijke doorbraak in de gezondheidszorg is niet één nieuw medicijn

Gemiddelde leestijd: 2-4 minuten

Wat gaat de doorbraak zijn in de behandeling van kanker? Welke belangrijke innovatie zal artsen en patiënten helpen in het gevecht tegen deze ziekte? Dana-Farber, een prominent kanker instituut uit Boston, en Philips geven in onderstaande video samen antwoord op deze vraag.
Als je ziek bent, wil je weer beter worden. Maar helaas is de route naar herstel niet bij elke ziekte eenvoudig of eenduidig, zeker niet bij kanker. Er is niet zomaar een pilletje dat je kunt slikken om weer beter te worden. Jeroen Tas, Chief Innovation & Strategy Officer bij Philips ziet waar we nog grote winst kunnen behalen: "De grootste doorbraak in de gezondheidszorg is niet één nieuw medicijn - het is wanneer we echt beginnen met het combineren van alle informatie die we over een patiënt hebben en dat omzetten in inzichten die leiden tot betere gezondheidsresultaten voor elke individuele patiënt."
De grootste doorbraak is wanneer we echt beginnen met het combineren van alle informatie die we over een patiënt hebben en dat omzetten in inzichten die leiden tot betere gezondheidsresultaten voor elke individuele patiënt.

Jeroen Tas

Chief Innovation & Strategy Officer bij Philips

Jeroen Tas

Patiënten helpen

Om hun patiënten te helpen, verzamelen artsen veel informatie, denk hierbij aan gegevens uit het elektronisch medisch dossier, van het laboratorium, de röntgenafdeling en de afdeling pathologie. Jan van Zoest, Chief Architect bij Philips vertelt over de praktijk: “In ziekenhuizen is het niet altijd eenvoudig om toegang te krijgen tot de juiste gegevens, omdat er zoveel verschillende systemen zijn. Met HealthSuite System of Engagement brengen we het allemaal samen en dat gebruiken we om de beste route voor de patiënt te bepalen.”

Een plan op maat

Jan Kimpen, Chief Medical Officer bij Philips, legt uit hoe dat werkt: “Al deze informatie wordt in ons systeem getrokken en samengevoegd op een manier die een volledig en geïntegreerd beeld geeft van een patiënt. Elke individuele patiënt krijgt een diagnostisch en therapeutisch plan dat volledig is afgestemd op zijn of haar persoon. Genetische achtergrond, sociale achtergrond, klinische achtergrond, persoonlijke voorkeuren, we hebben het volledige traject dat patiënten doorlopen in kaart gebracht, vanaf het moment dat ze de eerste ziekteverschijnselen voelen tot het einde van de follow-up.”
Elke individuele patiënt krijgt een diagnostisch en therapeutisch plan dat volledig is afgestemd op zijn persoon.

Jan Kimpen

Chief Medical Officer bij Philips

Jan Kimpen

Unieke kenmerken van een patiënt

De oplossing van Philips lijkt veel op een GPS, een navigatieapplicatie. Het systeem kan zich aanpassen aan specifieke voorkeuren van de patiënt, het houdt rekening met alle unieke kenmerken van een individuele patiënt. En dat is waardoor de arts deze in de juiste richting kan wijzen van de voor hem beste beschikbare behandelingsoptie. 

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

(Meer) gerelateerd nieuws