Nieuwscentrum
masthead hans de jong president philips nederland l

apr 17, 2020

Hans de Jong bij BNR: “Coronacrisis versnelt de digitale transformatie van de zorg”

Gemiddelde leestijd: 4-6 minuten

Hans de Jong, president van Philips Nederland, was te gast bij het programma Big Five op BNR. Presentator Roeland Hemmen interviewde hem over de impact van de coronacrisis; niet alleen op Philips zelf, maar ook op de regio Eindhoven, de keten van toeleveranciers en de gezondheidszorg.  

 

“Philips is een bedrijf dat in alle opzichten in het oog van de storm zit. Een internationale bedrijf, maar met de wortels nog steeds stevig in het getroffen Brabant en met de grootste fabriek in Best. Philips is een bedrijf dat nu voor de hele wereld beademingsapparatuur maakt en dat de productie nu flink moet opschroeven”, volgens Roelof.

De komende maanden gaan we de productie verdubbelen, daarna verviervoudigen.

Helpen waar de nood het hoogst is

“Het is bij ons op dit moment alle hens aan dek om aan de vraag te kunnen voldoen”, aldus Hans. “Vóór de coronacrisis was de markt voor ventilatoren niet bijzonder groot. Nu hebben we in korte tijd besloten om de productie op te schalen; de komende maanden gaan we verdubbelen, daarna verviervoudigen. We proberen dus te helpen waar de nood het hoogst is.” 

 

Onderdelen van de beademingsapparatuur komen vanuit alle hoeken van de wereld. “Dit vraagt zeker veel van onze keten van toeleveranciers; ook zij moeten flink opschalen. Dat lukt goed. We hebben ook goede afspraken kunnen maken met de Amerikaanse overheid, met steun van de Nederlandse overheid, om er zeker van te zijn dat de levering van componenten gewoon door kan blijven gaan.” 

Alt-text image

Hoe zorg je ervoor dat mensen gezond blijven? 

De coronacrisis heeft niet alleen invloed op de vraag naar medische apparatuur, maar ook op de dagelijkse bedrijfsvoering binnen Philips. Hans: “Er is een crisisteam met experts dat erop toeziet dat mensen gezond en veilig kunnen blijven werken. Collega’s in de operatie die bij onze klanten werken, zoals in ziekenhuizen, houden zich natuurlijk aan de richtlijnen; voor hen geldt dat we heel goed monitoren hoe het ervoor staat met hun gezondheid. Verder werken op dit moment ruim tienduizend Philips-collega’s in Nederland thuis. Voor deze groep is het belangrijk dat ze de juiste hulpmiddelen krijgen om thuis hun werk te doen, zoals schermen; maar zeker net zo belangrijk is de mentale gezondheid. Het is niet niks om thuis te werken terwijl er kleine kinderen thuis zijn. Wij proberen onze mensen daarbij zo veel mogelijk te ondersteunen.” 

Je ziet dat technologie tijdens de crisis ineens een grotere rol gaat spelen. Dat is niet alleen nu noodzakelijk, maar zeker ook de komende jaren.

Patiëntgegevens op een veilige en betrouwbare manier uitwisselen

Philips lanceerde deze week een landelijk online portaal voor het digitaal uitwisselen van relevante COVID-19-patiëntgegevens tussen ziekenhuizen. Roelof: “Er wordt in Nederland al jaren gesproken over elektronische patiëntdossiers. Nu is er ineens een doorbraak, lijkt het; samen met het Erasmus Medisch Centrum en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport maakt u het nu mogelijk om data digitaal uit te wisselen. Hoe kan het dat dit ineens kan?”  

 

Hans: “Je kunt dat zien als een bevestiging dat er veel meer mogelijk is om gegevens van patiënten op een veilige en betrouwbare manier uit te wisselen, met toestemming van de patiënt zelf uiteraard. Het feit dat een groot percentage ziekenhuizen hierop snel is aangehaakt laat zien dat er een onderliggende behoefte is. Maar ook wat er mogelijk is.” 

Alt-text image

Versnelling van digitale transformatie

Hans verwacht dat de coronacrisis op meerdere onderdelen kan zorgen voor verschuivingen in de zorg: “We gaan een transitie meemaken van ziektezorg naar gezondheidszorg. Technologie gaat ervoor zorgen dat we mensen op afstand kunnen monitoren en diagnosticeren. Met behulp van data kunnen we al heel vroeg trends spotten en dus veel eerder ingrijpen, voorkomen dat het mis gaat. Je ziet dat technologie tijdens de crisis ineens een grotere rol gaat spelen. Dat is niet alleen nu noodzakelijk, maar zeker ook de komende jaren. Door de vergrijzing zal de vraag naar zorg nog harder toenemen en hebben we technologie nodig om die zorg te kunnen blijven bieden.” 

 

“Eigenlijk is dit het verhaal dat Philips al heel lang vertelt”, concludeerde Roelof. “Zou je kunnen zeggen dat de coronacrisis deze transformatie gaat versnellen?” Hans: “De zorg heeft dit op termijn gewoon nodig. De zorgvraag gaat de komende jaren zo sterk groeien, dat we technologie moeten gaan inzetten om de zorg betaalbaar en toegankelijk te houden.”

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

You are about to visit a Philips global content page

Continue

(Meer) gerelateerd nieuws

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.