Het Philips Museum in Eindhoven beleefde in 2024 een opvallende stijging in bezoekersaantallen, met meer dan 90.000 mensen die de tentoonstellingen en evenementen bezochten. De hoofdreden voor dit succes was de opening van de expositie brAInpower, een tentoonstelling die draait om kunstmatige intelligentie, een ontwikkeling waar Philips al lange tijd mee bezig is, nu specifiek in de zorg. Ook zijn nieuwe educatieve programma’s en diverse soorten rondleidingen toegevoegd aan het museumrepertoire.
Olga Coolen, directeur Philips Museum vertelt: “We sluiten het jaar af met een gevoel van trots en dankbaarheid. Met een groei van ruim vijfduizend bezoekers ten opzichte van vorig jaar zien we een mooie stijging. Met de opening van brAInpower hebben we voor het eerst een tentoonstelling geopend die ook de huidige activiteiten van Philips presenteert. Naast de duik in de technologische ontstaansgeschiedenis over AI, is brAInpower een venster op de toekomst. Daar vragen onze bezoekers om, weten we uit bezoekersonderzoek.
Tevens ontwikkelden we educatieve randprogrammering, zoals de AI-rondleiding en voor middelbare scholieren het programma ‘brAInstorm, samenwerken met AI’. Daarnaast biedt Eindhoven een aantal publieksevents waar wij op inspeelden. Hiermee hebben we onze positie als museum en storyteller over Philips-erfgoed in de regio flink kunnen verstevigen.”
Voor het eerst experimenteerde het Philips Museum met maandelijkse avondopenstellingen Philips Museum Late en werd de interactieve rondleiding geïntroduceerd. Een reeks succesvolle evenementen droeg bij aan een mooie zichtbaarheid. Het gezondheidsevent HealthLab werd in samenwerking met de Hartstichting georganiseerd en voor het eerst deed het museum actief mee aan Weekend van de Wetenschap, samen met andere techniek-organisaties uit de regio.
Tijdens de Dutch Design Week bood Philips Design een uniek inzicht in het ontwerpproces en tijdens GLOW trok de spectaculaire Light Parade duizenden bezoekers langs én door het museum tijdens een eenmalige avondopenstelling. Ook bezochten veel hardlopers het museum voor de eerste keer tijdens het hardloopevent Urban Trail Eindhoven.
In het nieuwe jaar bestaat Philips Design 100 jaar en gaan we een expositie wijden aan dit onderwerp. Toen Louis Kalff in 1925 bij Philips startte, was zijn eerste taak meer lijn brengen in de communicatie van Philips. Bij zijn aanstelling werd het beeldmerk van Philips op meer dan vijfentwintig manieren geschreven. Kalff introduceerde een jaar later het woordmerk PHILIPS in strakke markante blokletters voor alle communicatie uitingen van Philips. Vandaag de dag is de impact van het design van Philips nog steeds onderscheidend. De expositie zal het heden met het verleden verbinden.
Olga: “Uiteraard zullen de favorieten zoals het toneelstuk De Lamp, Museum Kids Factory, en de Minicolleges, die allen door onze bevlogen vrijwilligers worden begeleid terugkomen in de programmering van het nieuwe jaar. We sluiten een gedenkwaardig jaar af en het blijft onze ambitie om het Philips Museum op een laagdrempelige wijze als woonkamer van de Brainportregio toegankelijk en aantrekkelijk te maken voor het grote publiek.”
Bezoekers in expositie brAInpower in het Philips Museum (foto door Twycer).
Hardlopers voor en door het Philips Museum (foto door Twycer).
Optreden Light Parade voor en achter de gevel van het Philips Museum (foto door Vincent van den Hoogen).
You are about to visit a Philips global content page
Continue Praktische informatie
Philips Museum Emmasingel 31 5611 AZ Eindhoven Receptie +31 (0)40 235 90 30 Boekingen & Sales +31 (0)6 – 29 12 30 86 Pers +31 (0)6 81 09 07 68
Toegankelijkheid Stichting tot Behoud van Historische Philips-producten (SBHP)
Het Philips Museum is goed toegankelijk voor mindervalide bezoekers. Er is een mindervalide toilet aanwezig en we beschikken over een lift. Ook hulphonden mogen (indien nodig) naar binnen. Er is een rolstoel aanwezig. Indien gewenst graag vooraf reserveren door te bellen met +31 (0)40 235 90 30.
Voor het afgeven van oude Philips-producten kun je terecht bij de Stichting tot Behoud van Historische Philips-producten (SBHP) via www.philips-historische-producten.nl of mail naar sbhp@kpnmail.nl.
Historische foto’s, brieven, documenten en brochures van Philips kun je doneren aan ons museum.
Philips Museum
You are about to visit a Philips global content page
Continue