apr 07, 2021

Philips gaat samenwerken met Orbita om spraak- en chatbottoepassingen te ontwikkelen als aanvulling op zijn eHealthoplossingen

Samenwerking om op AI gebaseerde virtuele assistenten te creëren voor effectieve patiëntbetrokkenheid op afstand

Philips en Orbita Inc., een innovatieve aanbieder van oplossingen voor Conversational Artificial Intelligence (AI) voor de gezondheidszorg, hebben een samenwerkingsverband aangekondigd om de volgende generatie virtuele conversatie-assistenten te creëren voor de toepassingen voor consumentengezondheid en patiëntondersteuning. De gezamenlijke ontwikkelingsactiviteiten zorgen ervoor dat de technologie van Orbita wordt uitgerold naar digitale gezondheidstoepassingen die de patiëntervaring verbeteren en de efficiëntie verhogen in het hele gezondheidscontinuüm.

Orbita, een in de VS gevestigd bedrijf, biedt organisaties in de gezondheidszorg, biowetenschappen en medische technologie HIPAA-conforme chatbots en spraakassistenten voor 'digitale voordeur'-toepassingen, patiëntondersteuning op afstand en in de zorginstelling, evenals andere gezondheidszorgtoepassingen. Het conversatieplatform stelt ontwikkelaars en niet-technisch personeel in staat om snel cloudgebaseerde virtuele assistenten te bouwen en te beheren die naadloos werken met slimme luidsprekers, web- en mobiele chat-apps, sms en IVR-services (Interactieve Voice Response), evenals aangepaste apparaten.

Met de versnelling in de acceptatie van eHealth tijdens de COVID-19-pandemie spelen op AI gebaseerde spraakdiensten, virtuele assistenten en chatbots al een belangrijke rol bij het stimuleren van 24/7 toegang tot gezondheidszorg, het vergroten van de betrokkenheid van patiënten en het verbeteren van de klinische efficiëntie.

Henk van Houten

Chief Technology Officer en Head of Philips Research

"Met de versnelling in de acceptatie van eHealth tijdens de COVID-19-pandemie spelen op AI gebaseerde spraakdiensten, virtuele assistenten en chatbots al een belangrijke rol bij het stimuleren van 24/7 toegang tot gezondheidszorg, het vergroten van de betrokkenheid van patiënten en het verbeteren van de klinische efficiëntie," zegt Henk van Houten, Chief Technology Officer en Head of Philips Research. "Orbita is niet alleen een leider en innovator op het gebied van spraak- en chatgestuurde virtuele assistenten die het menselijke element bieden dat nodig is in de gezondheidszorg, maar ook een bedrijf dat gelijke tred kan houden met het snelle tempo van e-healthinnovatie dat Philips vastbesloten is na te streven."

"We zijn zeer verheugd om onze samenwerking met Philips, een van de grootste en meest innovatieve digitale gezondheidstechnologiebedrijven ter wereld, uit te breiden", aldus Nathan Treloar, President en Chief Operating Officer bij Orbita. "De aanwezigheid van Philips in de branche betekent dat ze voorop lopen bij de meest veeleisende uitdagingen in de gezondheidszorg, waar de grootste kansen liggen om de unieke mogelijkheden van de producten en oplossingen van Orbita toe te passen."

AI heeft volgens Philip shet potentieel om het leven van mensen in het hele gezondheidscontinuüm te verbeteren - van gezond leven en preventie tot diagnose, behandeling en zorg thuis - op voorwaarde dat het wordt toegepast met een diepgaand begrip van het leven van mensen en de klinische en operationele context waarin zorgaanbieders actief zijn. De samenwerking met Orbita, een bedrijf dat een bewezen staat van dienst heeft in het succesvol toepassen van op AI gebaseerde virtuele spraakassistenten in toepassingen in de gezondheidszorg, maakt deel uit van de algemene strategie van Philips om gebruik te maken van de allernieuwste AI overal waar dit kan bijdragen aan het verwezenlijken van het viervoudige doel van de gezondheidszorg. Voorbeelden waar Philips al gebruikmaakt van AI zijn te vinden in het aanbod van toepassingen voor persoonlijke gezondheid, diagnose en behandeling, en verbonden zorg. Voorbeelden van de oplossingen van Orbita zijn portalen voor patiëntenwerving en -betrokkenheidvirtuele bedassistenten en virtuele zorgcontinuïteitsassistenten.

Philips heeft sinds mei 2020 een minderheidsbelang in Orbita via zijn Health Technology Venture Fund. Philips Ventures beheert een bedrijf-agnostisch digitaal gezondheidsfonds dat investeert in en samenwerkt met veelbelovende start-ups op het gebied van gezondheidszorginformatica en gezondheidstechnologie om zijn groei te versnellen en bereik te vergroten. Actieve partnerschappen, zoals aangekondigd met Orbita, zijn een essentieel onderdeel van het doel van Philips om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen waarmee zorgaanbieders het viervoudige doel kunnen bereiken: betere gezondheidsresultaten, betere ervaringen van patiënten en personeel en lagere zorgkosten.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 82.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 19,5 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux