Nieuwscentrum
masthead 20200918 bnr big five studio l

sep 23, 2020

BNR: “Wat doet CEO Frans van Houten om de maatschappelijke bijdrage van Philips voor het voetlicht te brengen?”

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

Frans van Houten, CEO van Philips, gaat op BNR in gesprek met presentator Diana Matroos over de stand van Nederland, de kloof tussen bedrijfsleven en samenleving, en het belang van open grenzen in Europa. Ook vertelt Frans welke bijdrage het gezondheidstechnologiebedrijf levert aan de bestrijding van het coronavirus. 

 

“In deze coronatijd bewijst Philips maar weer eens dat het Neerlands trots is. Hun beademingsapparatuur gaat de hele wereld over. En toch staat het bedrijf in het rijtje multinationals dat in één adem wordt genoemd met de kloof tussen bedrijfsleven en samenleving”, aldus Diana. “Wat doet CEO Frans van Houten om de maatschappelijke bijdrage van Philips voor het voetlicht te brengen?”. 

Je moet maatregelen nemen die verantwoordelijk zijn. Ik vind het daarom verstandig dat het kabinet heeft aangekondigd dat ze willen investeren. Via een groeifonds en innovatiebeleid.

Frans van Houten

CEO van Philips

Investeren in concurrentiekracht

“Ik herken dat mensen zich zorgen maken, dat niet iedereen kan meekomen in de maatschappij. Daarom moeten we als verantwoordelijk leiders in politiek en bedrijfsleven nadenken wat we kunnen doen”, vertelt Frans. 

 

“Je moet maatregelen nemen die verantwoordelijk zijn. Waar komt welvaart vandaan: van ondernemingskracht en concurrentiekracht van een land en de bedrijven in dat land. We moeten dus zorgen dat we concurrerender worden. Dat leidt tot echte banen en waarde creatie. Ik vind het daarom verstandig dat het kabinet heeft aangekondigd dat ze willen investeren. Via een groeifonds en innovatiebeleid.”

BNR Big Five Diana Matroos en Frans van Houten

Verantwoordelijk handelen ten opzichte van de planeet en samenleving

“Bedrijven moeten hun verantwoordelijkheid nemen. We werken niet alleen voor de aandeelhouders, maar ook voor onze klanten, medewerkers, de maatschappij en onze leveranciers. We hebben een verantwoorde lange termijnvisie.

 

Onze twee grootste fabrieken wereldwijd staan in Nederland. We hebben 12.000 medewerkers in Nederland. We investeren hier meer dan 700 miljoen euro in onderzoek en ontwikkeling. Terwijl we slechts twee procent van onze omzet in Nederland behalen, doen we wel twintig procent van onze wereldwijde activiteiten hier. We hebben een hele verantwoordelijke bijdrage aan het land.

We moeten genuanceerd kijken naar de rol van multinationals. Ik denk dat we als Philips een hele goede bijdrage leveren aan Nederland en de wereld. Samen maken we Nederland. We moeten met elkaar aan dezelfde kant van het touw trekken

Frans van Houten

CEO van Philips

We moeten genuanceerd kijken naar de rol van multinationals. Ik denk dat we als Philips een hele goede bijdrage leveren aan Nederland en de wereld. Samen maken we Nederland. We moeten met elkaar aan dezelfde kant van het touw trekken. 

 

Ik was blij om te horen dat Mark Rutte in de Tweede Kamer zei dat het bedrijfsleven het goed doet. Dat hebben we nodig. Niet alleen de grote bedrijven, maar ook al die duizenden midden- en kleinbedrijven die het moeilijk hebben en die geholpen moeten worden om de crisis door te komen.”

A Philips Community Life Center in South-Africa enabling access to primary care

Lees ook: “Verantwoordelijk handelen ten opzichte van de planeet en de samenleving maakt deel uit van ons DNA”, over de nieuwe Environmental, Social en Governance doelstellingen van Philips.

We hebben Europa hard nodig

“Multilaterale samenwerking is van belang. Als Europa zich sterk kan opstellen in de wereld, ten opzichte van de VS en China, dan kunnen we de balans beter bewaren. Voor een individueel bedrijf als Philips of individueel land als Nederland is het lastig die balans te beïnvloeden.

 

Met het oog op de verkiezingen volgend jaar is het belangrijk dat we ons realiseren, dat in het krachtenveld met China en de VS, dat Europa er goed aan zou doen zich sterker te maken. We hebben Europa hard nodig in de dynamiek van de wereld de komende jaren. 

 

Ik denk dat de boodschap dat Europa sterk moet zijn beter gehoord moet worden in Den Haag en bij alle Nederlanders. Als exportland hebben we er zeer veel belang bij dat de grenzen openblijven. Dat we kunnen exporteren naar VS, China en andere landen. En dat we dat alleen voor elkaar krijgen als Europa sterk is.”

BNR Big Five Diana Matroos

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20

You are about to visit a Philips global content page

Continue

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.