Nieuwscentrum

jun 19, 2020

Philips Innovation Award opent veel deuren voor jonge, innovatieve ondernemers

Gemiddelde leestijd: 4-6 minuten

De Philips Innovation Award (PHIA) is niet alleen dé prijs voor ondernemende studenten, het is ook een echt platform geworden voor jonge ondernemers. De award wordt al sinds 2006 uitgereikt door studenten van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, die de volledige organisatie en begeleiding voor hun rekening nemen.

 

Sinds de eerste winnaar Senz (die je misschien wel kent van dit filmpje) hebben al veel studenten de kans gekregen om hun innovatieve product of dienst naar de markt te brengen. Het prijzengeld van 50.000 euro speelt daarin een belangrijke rol. Maar de award staat voor veel meer, beamen zowel voorzitter van de PHIA 2020-editie Emile Fauquenot als Michael Musandu, die dit jaar won met zijn startup Lalaland.

Emile Fauquenot, chairman Philips Innovation Award
Emile was in 2019 net afgestudeerd als bedrijfseconoom, toen hij werd gevraagd voor deze rol. Hij bedacht zich geen moment. “Je maakt zo’n mooie leercurve door, komt veel in contact met partners van de award. Maar vooral vind ik dat de PHIA een mooi doel dient: studenten stimuleren om te gaan ondernemen en innoveren.”
De PHIA dient een mooi doel: studenten stimuleren om te gaan ondernemen en innoveren.

Emile Fauquenot

Chairman Philips Innovation Award

Hij heeft dit jaar van dichtbij meegemaakt hoe tientallen prille business-ideeën opbloeiden tot marktwaardige bedrijfjes. “Deelnemers krijgen door het hele traject feedback en advies, komen in contact met investeerders. Dan zie je ze echt groeien. Helemaal als ze hun idee staan te pitchen voor zesduizend kijkers, waaronder natuurlijk Frans van Houten, de CEO van Philips.”

Sterke teams behalen succes

Wat hem met name opviel bij de deelnemers, is de onvoorstelbaar grote rol die een team speelt in het succes van een startup. “Je kunt briljante engineers bij elkaar zetten, maar als ze alleen verstand hebben van techniek, komen ze niet ver. Ik heb ervaren dat hele sterke teams met minder sterke ideeën verder komen dan een matig presterend team met een briljant idee.”

 

“Wat ook mooi is dat PHIA een continu lerende organisatie is. We hebben ons tot nu toe ieder jaar verder weten te verbeteren. Ik ben er trots op dat PHIA als platform voor ondernemende studenten dit jaar weer verder hebben kunnen professionaliseren. Daarnaast hebben we, ondanks de coronapandemie, de PHIA bij weer meer mensen onder de aandacht kunnen brengen door middel van een virtuele finaleshow.”

Michael Musandu, medeoprichter Lalaland

Het idee voor Lalaland werd niet geboren vanuit een marktbehoefte, maar vanuit de techniek, vertelt Michael Musandu; samen met medeoprichter Ugnius Rimsa ging hij er dit jaar met de prijs vandoor. Het begon met een onderzoek toen de twee nog Machine Learning studeerden aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. 

 

“We waren eigenlijk helemaal niet op zoek naar een oplossing van een probleem, maar richten ons vooral op de techniek. Ons master-onderzoek richtte zich op het genereren van afbeeldingen met behulp van neuronetwerken; kun je nieuwe afbeeldingen genereren op basis van bestaande afbeeldingen die niet van echt te onderscheiden zijn?”

We waren eigenlijk helemaal niet op zoek naar een oplossing van een probleem, maar richten ons vooral op de techniek. Het winnen van de Philips Innovation Award opent veel deuren.

Michael Musandu

Medeoprichter Lalaland

Dat lukte. De volgende stap was het zoeken naar een commerciële toepassing. Die werd al gauw gevonden in de e-commerce voor de mode- en kledingindustrie.
“We kwamen erachter dat er een hele goede business case te maken zou zijn voor ons idee. Het bespaart niet alleen op kosten voor fotografie, maar het blijkt ook enorm te schelen in het aantal retouren. En we hebben in Nederland wat dat betreft een mooie testcase, want hier wordt gemiddeld 44 procent van de online bestelde producten teruggestuurd.”
Demo Lalaland

Philips Innovation Award opent deuren 

Het winnen van de prijs opent heel wat deuren voor het tweetal: “We komen makkelijker binnen bij investeerders, we kunnen talent aantrekken, met merken in contact komen. Onze volgende stap is wat ‘blitz scaling’ noemen; we willen groeien met explosieve snelheid, door samen te werken met e-commerce-spelers als Magento en Shopify. Dan heb je in een keer toegang tot een heel scala aan webwinkels.”

 

“We zijn de competitie eigenlijk niet eens ingegaan met de verwachting dat ze zouden winnen. Het was ons eigenlijk vooral te doen om de ervaring, de coaching. We hebben pitchtraining gehad, zijn in contact gekomen met investeerders; dat is ongelofelijk waardevol voor ons geweest.”

 

“En dat is precies wat we willen bereiken,” eindigt Michael. 

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20