nov 17, 2022

Nieuw onderzoeksrapport onthult 5 trends rondom scheerroutine Nederlandse man

17 november 2022, Eindhoven – In het kader van Internationale Mannendag op 19 november publiceert Philips, wereldwijd marktleider op het gebied van gezondheidstechnologie, vandaag een nieuw onderzoek naar de scheerroutines van mannen. Het Europese consumentenonderzoek, afgenomen onder meer dan 3000 mannen (waaronder 503 Nederlanders) tussen 18 en 40 jaar die zich regelmatig scheren, brengt vijf trends in kaart die inzicht geven in de totstandkoming van een scheerroutine en de visie van de Nederlandse man op het belang en effect van scheren en trimmen.

Trend 1. Mannen scheren om persoonlijke stijl uit te drukken

Alle ondervraagde mannen zeggen een scheerroutine te hebben waarbij zij zich minstens één keer per week scheren of trimmen. Een groot deel van de Nederlanders is het eens dat die scheerroutine een middel is om hun persoonlijke stijl te creëren (66%) en essentieel om hun ‘look’ te behouden (73%). De meesten (75%) creëren en onderhouden hun look het liefst zelf; slechts 1 op de 10 mannen zegt een voorkeur te hebben dit door een barbier te laten doen.

Trend 2. Gebruiksgemak staat voorop in de keuze van een scheerapparaat

Mannen laten hun keuze voor een scheer- en trimapparaat beïnvloeden door verschillende factoren. Hierin staat gebruiksgemak voorop bij Nederlandse mannen, 76% van hen geeft aan dat dit hun keuze voor een ‘shavingtool’ beïnvloedt. Tijdens het scheren gebruikt 67% graag producten die zacht zijn voor hun huid. Zes op de tien Nederlandse mannen selecteren deze verzorgingsproducten op basis van hun huid of haartype.

Trend 3. Scheren heeft positief effect op het zelfvertrouwen

Scheren is een belangrijk onderdeel van de mannelijke verzorgingsroutine. Mannen ervaren hun scheerroutine als een moment van ‘self-care’, iets dat bijna 4 op de 5 (79%) Nederlandse mannen beamen. Die scheerroutine blijkt weer invloed te hebben op het zelfvertrouwen van mannen. Ruim twee op de drie Nederlandse mannen (71%) geven aan dat ze zich aantrekkelijk voelen als ze zich geschoren hebben. Verder vindt het merendeel (79%) dat ze na een scheerbeurt een professionelere uitstraling hebben. Bovendien vindt  64% van de mannen dat hun scheerroutine een hulpmiddel is om zich zelfverzekerder te voelen.

Trend 4. Op date gaan voor mannen de belangrijkste gelegenheid om te scheren

Het onderzoek toont aan dat mannen scheren zien als het middel om goed voor de dag te komen bij hun (mogelijke) partner. 60% van de Nederlandse mannen denkt namelijk dat scheren hen helpt om aantrekkelijk te zijn voor een (potentiële) partner. Daarnaast lijken Nederlandse mannen ‘dates’ de belangrijkste aangelegenheid te vinden om hun baard en/of snor te verzorgen, gezien maar liefst 84% van de mannen aangeeft zich te scheren voorafgaand aan een date. Bij andere activiteiten, zoals naar school of studie gaan (68%) of uitgaan met vrienden (77%) ligt dit percentage lager.

Trend 5. De toekomst van de scheerroutine ziet er genderneutraler uit

Terwijl mannelijke verzorging traditioneel gezien aan mannelijke stereotypen werd verbonden, wordt de druk op de man om te passen binnen het stereotype plaatje steeds minder. Jezelf laten zien zoals jij wilt, wordt dan ook met de dag meer geaccepteerd. De onderzoeksuitkomsten lijken deze trend te bevestigen: 46% van de ondervraagde Nederlandse mannen voelt zich comfortabel om genderneutrale scheerproducten te gebruiken, ook voelen mannen (44%) zich prettig bij de aankoop van vrouwelijke producten voor eigen gebruik. Maar er is nog wel werk aan de winkel, zo zegt 38% van de Nederlandse mannen dat zij het niet ‘mannelijk’ vinden om zorg te besteden aan je uiterlijk, waarbij 41% aangeeft dat huidverzorging niet als mannelijk wordt beschouwd. Slechts de helft (49%) zegt zich vertegenwoordigd te voelen in de communicatie over mannelijke verzorging.

Erik Schimmer, algemeen directeur bij Philips Personal Health, zegt: "De inzichten uit dit onderzoek laten een interessante culturele verschuiving zien in de visie op mannelijke verzorging. Scheren wordt steeds meer gezien als middel om je persoonlijke stijl uit te drukken en als self-care moment. Bij Philips vinden we dat iedereen moet kunnen zijn wie ze willen zijn, want je goed voelen gaat niet alleen over je fysieke gezondheid, het is een combinatie van je fysieke, mentale en sociale gezondheid. Daarom blijven we tools ontwikkelen waardoor mannen de look kunnen vinden die bij hen past, zodat zij zich van binnen én buiten goed voelen."

Philips OneBlade 360 - moeiteloos trimmen, scheren en stijlen

De innovatieve technologie van de Philips OneBlade 360 is ontworpen om te trimmen, scheren en stylen op elke lengte en maakt het uiten van je stijl en authenticiteit nog gemakkelijker. De 360 Blade beweegt in alle richtingen en past zich aan elke ronding van je gezicht aan. Zo bereik je met minder bewegingen de moeilijkste gebieden. Bovendien beweegt het OneBlade-mesje met dubbel beschermingssysteem 12000 keer per minuut: zo creëer je in een handomdraai jouw eigen stijl, of dat nu een getrimde baard is, helemaal kaal, met bakkenbaarden of een volle baard.

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 79.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2021 een omzet van 17,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Over het onderzoek

Het onderzoek is in opdracht van wereldwijd public relations bureau Ketchum online afgenomen in juli 2022. Het onderzoeksbureau Vitreous World Ltd, een toonaangevend Engels onderzoeksbureau met integriteit als kernwaarde, heeft zorg gedragen voor de uitvoering van het onderzoek. Er hebben 3008 mannen van 18-40 jaar die zich regelmatig scheren (waaronder 503 Nederlanders) aan het onderzoek deelgenomen. De kwantitatieve onderzoeksgegevens werden gecombineerd met een semiotische analyse waarbij visuele en linguïstische signalen in media, van merken en op sociale kanalen werden geanalyseerd, om opkomende verschuivingen te identificeren in de categorie ‘verzorging en stijl’ voor mannen.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Contact

Mireen van Limpt

Mireen van Limpt      

PR Manager Personal Health

You are about to visit a Philips global content page

Continue

You are about to visit the Philips USA website.

Ik begrijp het

Media assets

Philips OneBlade 360

Deel op social media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

You are about to visit the Philips USA website.

Ik begrijp het

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.