jun 13, 2019

Nederland loopt achter met gebruik digitale gezondheidstechnologie

Nederland wordt over het algemeen beschouwd als een technisch vooruitstrevend land, maar als het gaat om het gebruik van digitale gezondheidstechnologie loopt het achter op andere landen. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ‘Future Health Index’ van Philips.

Lager gebruik mobiele gezondheidsapps

Zo maken Nederlanders bijvoorbeeld minder gebruik van mobiele apps en activity trackers om stappen en calorieën te tellen of de bloeddruk te meten. Bovendien geeft 37% van de respondenten aan dat er niets is wat het waarschijnlijker maakt dat ze deze hulpmiddelen in de toekomst wel gaan gebruiken. Terwijl de inzichten uit deze gezondheidsindicatoren wel degelijk van belang kunnen zijn voor de bevordering van een gezonde(re) levensstijl.

FHI activity trackers

Technologische innovatie noodzakelijk

Een drempel voor het toepassen van deze inzichten zou kunnen zijn dat een meerderheid van de Nederlanders (68%) het moeilijk tot zeer moeilijk vindt om de betrouwbaarheid van de informatie in te schatten.

De verzamelde inzichten worden daarom slechts beperkt gedeeld met de huisarts of de behandeld arts. Hierdoor worden deze inzichten nog niet ten volle benut. Dit is volgens de onderzoekers indicatief voor de wijze waarop in Nederland gekeken wordt naar de toepassing van digitale technologie in de zorg.

Volgens Henk Valk, CEO van Philips Benelux, is technologische innovatie in de zorg echter niet optioneel maar noodzakelijk.

“We staan samen voor de uitdaging om de zorg voor iedereen betaalbaar én toegankelijk te houden. Digitale zorgtechnologie en een open dialoog op basis van de inzichten die hieruit voortkomen tussen patiënt en arts zijn daarbij van belang”.

FHI leverage data

Gezond en gelukkig

De onderzoekers van de ‘Future Health Index’ geven aan dat de noodzaak voor verandering in Nederland als minder urgent wordt ervaren omdat Nederlanders gezonder en gelukkiger zijn in vergelijking met andere landen. Desalniettemin benadrukt Henk Valk van Philips het belang van innovatie voor de gezondheidszorg.

“Het verhogen van de adoptiegraad van digitale zorgtechnologie speelt een belangrijke rol om het Nederlandse zorgstelsel toekomstbestendig te maken. Als industrie is het aan ons om dit te ondersteunen met de partnerschappen, nieuwe bedrijfsmodellen, en het veranderingsmanagement dat nodig is om de digitale transformatie van de zorg mogelijk te maken.”

Alt-text image

Voordelen digitale gezondheidstechnologie

Er moet volgens het onderzoek meer worden gedaan om de voordelen van deze digitale gezondheidstechnologieën onder de aandacht te brengen en een breder gebruik onder Nederlanders te stimuleren.

De huisarts en behandeld arts kunnen hierbij een rol spelen. Uit het onderzoek blijkt namelijk tevens dat Nederlanders meer bereid zijn om digitale technologie toe te passen als zorgprofessionals dit zouden aanbevelen.

Als zowel patiënten als zorgprofessionals digitale technologie toepassen kan dit volgens de onderzoekers een positief effect hebben op hun relatie, waardoor de ervaring van de zorg voor beide partijen verbetert en de betrokkenheid toeneemt.

‘Future Health Index’

De vierde ‘Future Health Index’ van Philips is gebaseerd op een onderzoek onder 15.000 mensen (1.006 in Nederland) en meer dan 3.100 gezondheidsprofessionals (203 in Nederland) in 15 landen.

Het onderzoek vergelijkt de gezondheidszorgstelsels tussen de landen en onderzoekt de impact van digitale gezondheidstechnologie op de ervaring van de patiënt met, en van professionals in, de gezondheidszorg.

Lees meer over ‘Future Health Index’.

Lees ook de blog van Henk Valk (CEO Philips Benelux): ‘Digitalisering van de zorg noodzakelijk om betaalbaar en toegankelijk te blijven’.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux