Nieuwscentrum

okt 21, 2018

Philips onthult op ASTRO 2018 nieuw portfolio voor radiotherapie – oncologie, ter ondersteuning van betrouwbare besluitvorming rondom oncologietherapie

Nieuwe Big Bore RT en Ingenia Ambition/Elition MR-RT beeldvormingssystemen en Pinnacle Evolution planningsoftware voor therapieën bieden ondersteuning voor een betere kwaliteit van de zorg, snellere behandeltijd en een hogere patiënttevredenheid.

Philips kijkt positief terug op een zeer geslaagde launch tijdens de 60e jaarlijkse bijeenkomst van de American Society for Radiation Oncology (ASTRO) in San Antonio, Texas. Tijdens ASTRO presenteert Philips zijn nieuwe assortiment radiotherapie-oncologiesystemen en –software. Het assortiment CT- en MR-beeldvormingssystemen sluit naadloos aan bij de slimme planningssoftware voor behandelingen, ter ondersteuning bij besluitvorming over therapieën. Het nieuwe portfolio betekent een belangrijke stap voorwaarts richting betere zorgkwaliteit, een snellere behandelingstijd en grotere patiënttevredenheid.

Ardie Ermers

General Manager Radiation Oncology, Philips.

"Zorgteams zijn voortdurend op zoek naar manieren om de onzekerheid tijdens het radiotherapieproces te verminderen. Manieren om met meer vertrouwen en efficiëntie gerichte, gepersonaliseerde therapie te leveren", aldus Ardie Ermers, General Manager Radiation Oncology, Philips. "Ons nieuwe portfolio voor beeldvormings- en behandelplanning combineert geavanceerde beeldvormingssystemen met intelligente, adaptieve software voor behandelplanning. Door middel van sterke, innovatieve partnerschappen met onze klanten en industriële partners ontwerpt Philips speciale oplossingen voor bestralingsoncologie. Deze oplossingen verbeteren het werk van clinici en de gezondheid van hun patiënten."

Gepersonaliseerde planning met Pinnacle Evolution

De kern van het planningsysteem voor radiotherapie - oncologievan Philips is Pinnacle Evolution, de volgende generatie van de Philips Pinnacle-behandelplanningssoftware. De software is voorzien van gepersonaliseerde planning waarbij unieke, geavanceerde, geautomatiseerde planningstools zijn geïntegreerd met de PlanIQ™-software van Sun Nuclear. Dit zorgt ervoor dat de haalbaarheid van de behandeling beter beoordeeld kan worden en biedt een efficiënte workflow voor therapieplanning. Met Personalized Planning kunnen clinici snel patiënt specifieke, hoogwaardige therapieplannen maken.

Pinnacle Evolution omvat nieuwe gepatenteerde ‘intensity-modulated radiotherapy’ (IMRT) en ‘volumetric-modulated arc therapy’ (VMAT) optimalisatietechnologie. De technologie, waarvoor patent is aangevraagd, vervangt bestaande Pinnacle-optimalisatoren en verbetert de snelheid van de prestaties van Pinnacle, terwijl de hoge planningskwaliteit die artsen verwachten behouden blijft.

Behandeling leveren met vertrouwen

CT is een belangrijk hulpmiddel bij de planning van bestralingstherapie. Op ASTRO lanceert Philips dit jaar de nieuwe Big Bore RT. Het systeem is ontworpen om een nauwkeurige behandelplanning te bieden door middel van een verbeterde nauwkeurigheid bij de identificatie van laesies, weefseldichtheidsberekening en segmentatie. Beeldvorming speelt een cruciale rol bij het verminderen van de onzekerheid in het verloop van de behandeling van een patiënt. Het helpt de kenmerken van een tumor beter te begrijpen en het verbetert de nauwkeurigheid van aftekening. Daarnaast verhoogt het de precisie van de therapie en wordt het makkelijker om de reactie van patiënten op een therapie te beoordelen.

De Philips Big Bore RT is een speciale CT-simulator voor oncologie, ontwikkeld om cruciale klinische beslissingen in alle fasen van scannen, plannen en behandeling te bevorderen. Nieuwe technologieën zijn onder meer de iterative model reconstruction (IMR). IMR zorgt voor verbeterde weergave van kleine details en een verbeterde klinische nauwkeurigheid bij de detectie en detaillering van kleine, verfijnde structuren. Met reconstructiesnelheden van minder dan drie minuten voor de meeste referentieprotocollen verbetert IMR de beeldkwaliteit en bevordert het de autosegmentatie.

Een nieuw digitaal MR-platform voor innovatie in bestralingstherapie

Met zijn kracht in de visualisatie van zacht weefsel en aanzienlijke verbeteringen in geometrische nauwkeurigheid, blijft MRI aan populariteit winnen voor bestraling therapeutische toepassingen. Op ASTRO lanceert Philips zijn nieuwe, volledig digitale, Ingenia MR-RT platform, bestaande uit de Ingenia Elition 3.0T MR-RT en Ambition X 1.5T MR-RT systemen. Beide systemen zijn voorzien van Compressed SENSE, een geavanceerde versnellingstoepassing die de 2D- en 3D-scantijden tot 50% verkort [1], waardoor de onderzoeken van patiënten sneller verlopen.

De Ingenia Ambition X is het eerste MR-systeem met de baanbrekende BlueSeal-magneet van Philips, dat heliumvrije operaties mogelijk maakt [2]. Het volledig afgedichte systeem heeft geen ontluchtingspijp nodig en is ongeveer 900 kg lichter dan zijn voorganger [3]. Hierdoor is het gemakkelijker te installeren in bestaande faciliteiten voor oncologische straling. De Ingenia Elition bevat nieuwe hoogwaardige gradiënten. Dit maakt snelle diffusiescans met een hoge signaal-ruisverhouding mogelijk, wat een betere typering van het weefsel en monitoring van de behandelingsreactie ondersteunt.

Het Philips Ingenia MR-RT platform is het eerste platform ter wereld met een commercieel beschikbaar MR-only simulatiepakket. Philips breidt de rol van MR uit naar nieuwe klinische gebieden in de planning van de bestralingstherapie. Op ASTRO wordt de MR-only simulatie van het bekken [4] gedemonstreerd, waardoor de planning van de bestraling van zachte-weefselkankers mogelijk wordt, waaronder de prostaat, blaas, rectum, anus en baarmoederhals.

Samenwerking voor geïntegreerde beeldvorming, planning en behandeling

Philips' sterke partnerschappen op het gebied van beeldvorming, planning en behandeling maken het mogelijk de precisie en het klinische vertrouwen te vergroten om de best mogelijke zorg te leveren. Als bewijs van het aanhoudende succes van het strategische partnerschap van Philips met IBA, blijft Proton Partners International zijn netwerk van kankercentra in het Verenigd Koninkrijk uitbreiden met geïntegreerde systemen van Philips en IBA. In juni kondigde Elekta aan dat het de CE-markering heeft gekregen voor Elekta Unity, 's werelds eerste high-field MR-linac, waarin de 1,5T digitale MR-beeldvormingstechnologie van Philips is geïntegreerd.

Eerder dit jaar kondigde Philips aan dat het samenwerkt met Sun Nuclear om zijn PlanIQ™-softwaresuite te integreren in Pinnacle. Op ASTRO kondigt Philips aan dat het een overeenkomst heeft getekend met Lifeline Software Inc. voor het gebruik van het RadCalc 3Dmc-dosisverificatiepakket, dat momenteel in ontwikkeling is. Zodra de wettelijke goedkeuringen zijn ontvangen, zal RadCalc volledig geautomatiseerde, onafhankelijke dosimetrische validatieberekeningen leveren voor conventionele, IMRT en VMAT-behandelplannen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van het 'Monte Carlo'-dosisberekeningsalgoritme, dat algemeen wordt erkend als de methode voor het berekenen van de gouden standaard dosering.

Bezoek Philips op stand #2111 op ASTRO. Voor meer informatie over de aanwezigheid van Philips op de show, waaronder de volledige portefeuille van Philips' geïntegreerde radiotherapie – oncologie  oplossingen, bezoek de website van Philips' ASTRO event en volg @PhilipsLiveFrom voor updates in #ASTRO18.

[1] Vergeleken met Philips onderzoeken zonder Compressed SENSE

[2] De Ingenia Ambition 1.5T bevat minder dan 0,5% van het helium van een conventioneel systeem, en dit is permanent verzegeld in het apparaat.

[3] Vergeleken met de Ingenia 1.5T ZBO-magneet

[4] MR-only simulatie voor het bekken is in afwachting van 510(k) goedkeuring en niet beschikbaar voor verkoop in de Verenigde Staten.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Mark Groves

Philips Global Press Office

Saskia van Wezel - Maas

Saskia Maas

Philips Health Systems Benelux

Media assets

Philips' nieuwe volledig digitale Ingenia MR-RT platform bestaat uit de Ingenia Elition 3.0T MR-RT en Ambition X 1.5T MR-RT systemen.

Philips' Big Bore RT is een CT-systeem dat is ontworpen voor een nauwkeurige planning van de behandeling.

Pinnacle Evolution is de volgende generatie van de Philips Pinnacle-behandelplanningssoftware.

Deel op social media

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.