Nieuwscentrum

aug 23, 2018

Philips introduceert echocardiografie-oplossingen met anatomische intelligentie

• Met de introductie van EPIQ CVx biedt Philips cardiologen op maat gemaakte toepassingen voor diagnostische en interventionele echocardiografie bij kinderen en volwassenen.
  • EPIQ CVx beschikt over snellere gegevensverwerking, scherpere beelden, geautomatiseerde kwantificeringscapaciteit en aanpasbare onderzoekstools die zijn ontworpen om cardiologen te helpen betere zorg voor hun patiënten te leveren.

AmsterdamKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA), wereldwijd toonaangevend op het gebied van gezondheidstechnologie, maakt vandaag de introductie van het cardiovasculaire echografiesysteem EPIQ CVx bekend. EPIQ CVx, dat is gebaseerd op het krachtige EPIQ-echografieplatform, is specifiek ontworpen ter verbetering van de diagnostische betrouwbaarheid en vereenvoudiging van de workflow voor zorgprofessionals, zodat er meer tijd overblijft voor de interactie met patiënten en scans minder vaak hoeven te worden herhaald. De eerste reacties op het nieuwe systeem zijn uiterst positief: van een groep zorgprofessionals die de nieuwe EPIQ CVx te zien kregen, was 95% van mening dat het systeem betere beeldkwaliteit levert: de beelden zijn scherper en duidelijker [1]. Daarnaast introduceert Philips de EPIQ CVxi, dat specifiek is gericht op gebruik in het interventielab. EPIQ CVx en EPIQ CVxi beschikken over CE-markering en zijn door de Amerikaanse Food & Drug Administration (FDA) vrijgegeven onder de 510(k)-procedure.

Speciaal voor cardiologen integreert de EPIQ CVx geavanceerde beeldkwaliteit, robuuste kwantificeringscapaciteiten en anatomische intelligentie.

Roberto Lang

Hoogleraar Geneeskunde en directeur van het Noninvasive Cardiac Imaging Laboratory van de faculteit Geneeskunde van de Universiteit van Chicago

“Speciaal voor cardiologen integreert de EPIQ CVx geavanceerde beeldkwaliteit, robuuste kwantificeringscapaciteiten en anatomische intelligentie”, aldus Roberto Lang, hoogleraar Geneeskunde en directeur van het Noninvasive Cardiac Imaging Laboratory van de faculteit Geneeskunde van de Universiteit van Chicago. “Ik was onder de indruk van de TrueVue-functie, waarmee 3D-echografie echt op een hoger niveau wordt gebracht. Dat kan in verschillende klinische scenario’s impact gaan hebben op de diagnostische mogelijkheden van echocardiografie, door bijvoorbeeld bij te dragen aan een beter inzicht in de anatomie van de mitraliskleppen.”

“In de echocardiografie staan cardiologen voor unieke en steeds groter wordende uitdagingen. Wereldwijd lijden ongeveer 422 miljoen mensen aan cardiovasculaire aandoeningen [2], en naarmate de druk op zorgstelsels over de hele wereld blijft toenemen, moeten zorgprofessionals steeds meer patiënten onderzoeken in steeds minder tijd”, aldus David Handler, Vice President en General Manager van Philips-onderdeel Global Cardiology Ultrasound. “Dankzij verbeterde diagnostische informatie kunnen zorgprofessionals met Philips EPIQ CVx onderzoeken snel en consistent uitvoeren. Dat geeft hen het vertrouwen om buitengewone zorg voor al hun patiënten te leveren, waaronder kinderen. Die zijn immers kleiner, waardoor het lastig kan zijn om een nauwkeurig beeld van hun hart te maken.”

Speciaal voor cardiologie ontworpen

Met de EPIC CVx, dat zijn debuut maakt op ESC 2018, lopen cardiologen voorop op het gebied van innovatie. Het systeem beschikt dankzij anatomische intelligentie over hogere verwerkingskracht, uitzonderlijke beeldhelderheid en -scherpte, verbeterde onderzoeksefficiëntie en robuustere en beter reproduceerbare kwantificeringscapaciteiten. De EPIQ CVx kan met TrueVue geleverd worden. Dat stelt zorgprofessionals in staat om fotorealistische weergaven van het hart te bekijken, zodat een betere analyse van de hartanatomie kan worden gemaakt door gedetailleerde weefselbeeldvorming en dieptewaarneming middels een nieuwe virtuele lichtbron. Het systeem biedt cardiologen een hoogstaande beeldkwaliteit dankzij een hypermoderne OLED-monitor, waarmee een meer dynamische, bredere kijkhoek mogelijk is om beelden naast elkaar te leggen. Door de nieuwe OLED-monitor te combineren met TrueVue, kunnen zorgprofessionals snel en met vertrouwen een diagnose stellen.

Het systeem beschikt over een aantal nieuwe functies, waaronder DHM (Dynamic Heart Model). Deze functie bouwt voort op Philips HeartModelA.I., en gebruikt anatomische intelligentie om de functie van de linker ventrikel automatisch te kwantificeren, zodat bij volwassen patiënten gedurende meerdere hartslagen een analyse kan worden gegenereerd. Het is aangetoond dat de DHM-functie de tijd die nodig is voor het genereren van een 3D-ejectiefractie (een belangrijke waarde om te meten hoe goed het hart bloed pompt) met 83% weet terug te brengen [3]. Het zorgt ook voor een hoge mate van robuustheid en reproduceerbaarheid, zelfs bij patiënten met hartritmestoornissen. Het systeem beschikt nu ook over de nieuwe S9-2 PureWave Transducer. Daarmee wordt hartonderzoek bij kinderen eenvoudiger door met behulp van enkelkristaltechnologie een hoge gedetailleerdheid en contrastresolutie te tonen. Hiermee kan ook informatie over dieperliggend weefsel worden verkregen, en wordt de mogelijkheid voor visualisering van de kransslagader bij kinderen versterkt.

De EPIQ CVx biedt een op cardiologie toegesneden gebruikersinterface, zodat onderzoeken eenvoudiger kunnen worden uitgevoerd met behulp van een persoonlijk configureerbare touchscreen-interface, die zorgprofessionals in staat stelt hun instellingen te personaliseren en de workflow van hun cardiologie-onderzoeken te verbeteren. Door te voorzien in krachtige beveiligingsmogelijkheden en -protocollen, onderstreept Philips dat privacy en veiligheid centraal staan.

Beeldgeleide therapie voor het herstellen van structurele hartaandoeningen: een combinatie van live echografie en röntgenbeelden

De EPIQ CVxi met EchonavigatorA.I. is speciaal ontworpen voor gebruik in het katheterisatielab en is een interventionele derdegeneratie-oplossing van Philips om de communicatie tussen de interventionele cardioloog en de echocardiograaf te stroomlijnen gedurende complexe interventionele onderzoeken, waardoor zowel de patiëntzorg als de workflow wordt verbeterd. Door actuele echografie- en röntgengegevens in één intuïtief overzicht te combineren, helpt EchoNavigatorA.I. interventionele cardiologen om procedures beter te kunnen overzien en de locatie van cruciale anatomische structuren beter te bepalen. Daarnaast biedt MultiVue meer flexibiliteit bij het gebruik van 3D gedurende diagnostische of interventionele procedures, omdat de arts of radioloog meerdere flexibele beelden tegelijkertijd kan bekijken.

Philips presenteert de EPIQ CVx en EPIQ CVxi op het jaarcongres 2018 van de European Society of Cardiology (ESC) in stand H200 in congrescentrum Messe München (Duitsland). Ga naar www.philips.com/esc voor meer informatie over de aanwezigheid van Philips op ESC 2018, en volg @PhilipsLiveFrom op Twitter voor het laatste nieuws over #ESCCongress.

[1] Uitkomsten verkregen tijdens gebruikersdemonstraties die in december 2017 zijn gehouden met de systemen EPIQ CVx en iE33. Het onderzoek was opgezet en werd begeleid door Use-Lab GmbH, een onafhankelijk en objectief advies- en ingenieursbureau dat ook gebruikersinterfaces ontwerpt. Bij de tests waren 42 zorgprofessionals uit 17 landen betrokken. Zij vertegenwoordigden verschillende klantsegmenten, waaronder cardiale diagnostiek en interventie bij zowel volwassenen als kinderen.

[2] The Global Burden of Cardiovascular Disease (geen datum). Geraadpleegd via http://www.acc.org/latest-in-cardiology/articles/2017/05/31/17/42/the-global-burden-of-cardiovascular-disease

[3] Prado, A.; Narang A.; Volpato, V.; Kumari, N.; Prater, D.; Addetia, K.; Patel, A.R.; Mor-Avi, V.; Lang, R.M.: Automated dynamic measurement of left heart chamber volumes for quantification of ejection and filling parameters. JASE 31(6): B111; 2018.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 75.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Mark Groves

Philips Global Press Office

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Media assets

Philips EPIQ CVx is specifiek ontworpen om het vertrouwen van diagnostica te vergroten en de workflow voor clinici te vereenvoudigen.

Philips EPIQ CVx is ontworpen om cardiologen te helpen betere zorg te bieden aan hun patiënten, inclusief pediatrische patiënten.

De Philips EPIQ CVxi met Echonavigator stroomlijnt de communicatie tussen de interventionele cardioloog en de echocardiograaf.

Deel op social media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.