30 maart 2018

Door Philips Research geleid: ‘Big Data’-consortium ontvangt EU-financiering om zorgresultaten te verbeteren

• Toepassing van AI-technologieën in de gezondheidszorg, gericht op lagere kosten en betere zorgresultaten voor patiënten
  • Programma omvat alle belangrijke ziektegroepen, die samen verantwoordelijk zijn voor ruim driekwart van de ziektelast in Europa [1]

AmsterdamRoyal Philips (NYSE: PHG, AEX: PHIA), Amsterdam – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA), een wereldwijde marktleider op het gebied van gezondheidstechnologie, heeft donderdag 29 maart 2018 samen met zijn consortiumpartners bekendgemaakt dat het Horizon 2020-programma van de EU financiering heeft toegekend aan het consortium, dat zich richt op het testen van ‘Big Data’-oplossingen om betere zorgresultaten voor patiënten te realiseren tegen lagere kosten. Het drie jaar durende BigMedilytics-programma[2] (‘Big Data for Medical Analytics’) is het grootste door de EU gefinancierde initiatief om de Europese zorgsector te transformeren met behulp van Big Data. Het streeft ernaar om de zorgresultaten voor patiënten en de productiviteit binnen de zorgsector te verbeteren door kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence, AI) toe te passen op complexe gegevensverzamelingen binnen de gehele datawaardeketen. Het gaat hierbij om gegevens van patiënten, zorgverleners, verzekeraars en leveranciers van medische technologie.

Henk van Houten

Chief Technology Officer en Hoofd van Philips Research

“Er wordt tegenwoordig enorm veel gezondheidsinformatie vastgelegd, van patiënten die gegevens over hun eigen gezondheid registreren met behulp van draagbare apparatuur, tot monitoring binnen het gehele ziekenhuis – van de spoedeisende hulp tot de algemene afdeling”, aldus Henk van Houten, Chief Technology Officer en hoofd van Philips Research. “Door kunstmatige intelligentie toe te passen op die gegevens in combinatie met klinische expertise, zijn we in staat om waardevolle inzichten en werkstroomverbeteringen te ontwikkelen die de patiëntenzorg kunnen verbeteren en tegelijkertijd de kostenlast voor zorgstelsels kunnen verminderen.”

Dit programma biedt mogelijkheden om aan te tonen hoe een op waarde gerichte benadering van de Europese gezondheidszorg de sector kan transformeren, om beter tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van Europese burgers.

Prof. Olof Akre

Karolinska Academisch Ziekenhuis, Zweden

“Dit programma biedt mogelijkheden om aan te tonen hoe een op waarde gerichte benadering van de Europese gezondheidszorg de sector kan transformeren, om beter tegemoet te komen aan de veranderende behoeften van Europese burgers”, legt prof. Olof Akre uit, die bij het Karolinska Academisch Ziekenhuis in Zweden verantwoordelijk is voor de doorstroming van prostaatkankerpatiënten. “Big Data-technologieën zullen een grote impact hebben op de gezondheidszorg. Door ons binnen dit programma te richten op proefimplementaties, kunnen we de voordelen concretiseren en tegelijkertijd de netwerken en kennis ontwikkelen die de Europese positie bij het toepassen van Big Data in de zorgsector zullen versterken.”

Door alle belangrijke spelers binnen de datawaardeketens bij elkaar te brengen, streeft het programma ernaar om de traditionele verkokering binnen de zorg te doorbreken en gegevensbronnen te combineren, om zo nieuwe inzichten te ontwikkelen en gezamenlijke innovatie mogelijk te maken. De gebruikte persoonsgegevens zullen zorgvuldig worden beveiligd en vertrouwelijk worden behandeld in overeenstemming met de toepasselijke nationale en EU-regelgeving.

De financiering wordt toegekend aan 35 partners in 12 landen, en het samenwerkingsverband zal inzichten combineren afkomstig van de gegevens van ruim 11 miljoen patiënten. Het programma is onderverdeeld in drie domeinen: populatiegerichte zorg en behandeling van chronische ziekten, oncologie, en industrialisatie van de gezondheidszorg. Aangezien zorgbudgetten momenteel voornamelijk worden besteed aan behandeling, zal het programma zich nadrukkelijk richten op proefprojecten binnen het gehele zorgspectrum: van preventie tot diagnose, behandeling en thuiszorg. Het BigMedilytics-programma is gebaseerd op een samenwerkingsverband tussen zorgverleners, technologiebedrijven, verzekeraars, farmaceutische bedrijven, het midden- en kleinbedrijf, onderzoeksinstellingen en universiteiten. Meer informatie over het project en een volledig overzicht van alle partners is te vinden op de CORDIS-website.

Horizon 2020 is het grootste EU-onderzoeks- en innovatieprogramma ooit, en is gericht op het stimuleren van Europees wetenschappelijk onderzoek van wereldklasse, het wegnemen van obstakels voor innovatie, en het bevorderen van samenwerking tussen de publieke en private sector bij het ontwikkelen van innovatieve oplossingen.

[1] Diabetes, hart- en vaatziekten en chronische ademhalingsaandoeningen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor 77% van de ziektelast in Europa (http://www.euro.who.int/en/health-topics/noncommunicable-diseases)

[2] EU-projectnummer 780495

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruikt van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 74.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2017 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Mark Groves

Philips Global Press Office