jan 07, 2025 | 1 minuut leestijd
Kunstmatige intelligentie (AI) verandert de gezondheidszorg. Van snellere diagnoseprocessen tot gepersonaliseerde behandelplannen, AI biedt enorme kansen. Toch is het geen wondermiddel. Het succes ligt in de samenwerking tussen zorgprofessionals en technologie, waarbij AI als krachtige ondersteuning fungeert om zorg efficiënter, nauwkeuriger en toegankelijker te maken.
Philips zet vol in op AI, wat de afgelopen drie jaar al heeft geleid tot baanbrekende technologieën, aldus Shez Partovi, Chief Innovation & Strategy Officer en Chief Business Leader voor Enterprise Informatics bij Philips, in een gesprek met Algemeen Dagblad.
Op de vraag hoe hij de nabije toekomst ziet en waar de belangrijkste winstpunten liggen, antwoordt Partovi: “Betere besluitvorming, meer tijd voor zorgprofessionals en minder omkijken naar randzaken. Daarnaast zorg verlenen buiten de muren van het ziekenhuis en betere resultaten voor patiënten.”
Een belangrijk voordeel van AI in de gezondheidszorg is tijdswinst. Met Philips’ SmartSpeed-technologie worden MRI-scans sneller uitgevoerd en leveren ze beelden van hogere kwaliteit. Ook bij patiënten die bijvoorbeeld moeite hebben hun adem langere tijd in te houden. Voor cardiologen biedt de Cardiologs AI-software bij de Philips ePatch de mogelijkheid ECG-data efficiënter te analyseren, waardoor diagnoses van hartritmestoornissen sneller en nauwkeuriger kunnen worden gesteld. Deze innovaties komt de patiënt ten goede en ontlast zorgprofessionals.
AI is geen oplossing voor alles, maar is een belangrijke bouwsteen om de zorg toekomstbestendig te maken. Om verdere stappen te zetten, is intensieve samenwerking tussen ziekenhuizen, kennisinstellingen en bedrijven cruciaal. Philips, met zijn focus op innovatie en AI, wil hierin een toonaangevende rol spelen.
Lees hier het volledige artikel op de website van het Algemeen Dagblad (Premium): Kunstmatige intelligentie helpt zorg vooruit: arts én AI vormen superteam