dec 30, 2024 | 2 minuten leestijd
Kunstmatige intelligentie (AI) speelt een steeds belangrijkere rol in de gezondheidszorg. Van snellere diagnoses tot verbeterde behandelplannen, AI helpt zorgverleners om efficiënter te werken, meer consistente resultaten te behalen en de zorg meer patiëntvriendelijk te maken.
Shez Partovi, Chief Innovation & Strategy Officer en Chief Business Leader voor Enterprise Informatics bij Philips, schetst hoe AI in de zorg het verschil kan maken. Hij ziet veel mogelijkheden en zet met Philips dan ook vol in op de ontwikkeling ervan: “Artsen kunnen dankzij AI sneller werken en betere beslissingen nemen. De ontwikkelingen gaan snel en bieden steeds meer kansen. Sommige oplossingen die nu op de markt komen, bestonden drie jaar geleden nog niet.”
AI heeft de potentie om de zorg efficiënter, consistenter en patiëntvriendelijker te maken. Een voorbeeld is het gebruik van AI in de diagnostiek van prostaatkanker. Zo maakt het op AI-gebaseerde QP-Prostate-software mogelijk om afwijkend prostaatweefsel nauwkeuriger te identificeren, wat leidt tot snellere en betrouwbaardere diagnoses.
In röntgenkamers van ziekenhuizen helpt AI, zoals toegepast in Philips’ dXR-portfolio, om automatisch de apparatuur voor het maken van röntgenfoto’s in te stellen. Dit zorgt voor betere beelden en bespaart tijd, zodat zorgverleners zich meer op de patiënt kunnen richten. Ook bij MRI-scans speelt AI een belangrijke rol. Innovaties zoals SmartSpeed versnellen de beeldreconstructie, terwijl SmartReading helpt bij de automatische analyse van beelden. Dit draagt bij aan een efficiëntere diagnose en behandeling, bijvoorbeeld bij aandoeningen zoals Alzheimer.
In de cardiologie maakt AI het mogelijk om processen zoals hartechografie (echocardiografie) te versnellen en te standaardiseren. Met oplossingen zoals AutoMeasure kunnen metingen en berekeningen automatisch worden uitgevoerd, wat de nauwkeurigheid en consistentie verhoogt. Draagbare sensoren, zoals de ePatch, met het hartritme tot vijf dagen meten, worden grote hoeveelheden data verzameld. Deze data wordt geanalyseerd door Cardiologs AI-software, die behandelaren helpt om sneller inzicht te krijgen in mogelijke hartritmestoornissen.
Hoewel AI enorme voordelen biedt, is het een hulpmiddel en geen vervanger voor zorgpersoneel. De samenwerking tussen mens en AI zorgt voor een krachtige combinatie die helpt de zorg toegankelijk te houden. Het is één van de oplossingen voor de uitdagingen in de zorg, maar om het potentieel van AI maximaal te benutten is nauwe samenwerking tussen ziekenhuizen, kennisinstellingen en bedrijven cruciaal. Journalisten bezochten onlangs het Philips Customer Experience Center in Best en het Catharina Ziekenhuis in Eindhoven om meer te leren over de inzet van AI in de zorg. Luister en lees hun bevindingen via de volgende links: