The RepTrak Company onderzoekt de reputatie van bedrijven in meer dan zestig landen. Voor Philips is het de vijftiende keer op rij dat de nummer 1-positie wordt behaald in Nederland. Geen enkel bedrijf in een ander land wist zo vaak op rij te winnen als het gezondheidstechnologiebedrijf uit Eindhoven. 2021 was een enerverend, maar ook uitdagend jaar voor Philips waarin de voortgang en de goede prestaties in de eerste helft van het jaar, overschaduwd werden door een wereldwijde productveiligheidsmelding en de gevolgen van de opleving van de COVID-19 pandemie in de tweede helft van het jaar. Desalniettemin slaagde Philips erin het leven van 1,7 miljard mensen te verbeteren door middel van haar innovatieve gezondheid technologieën, bleef het bedrijf CO2 neutraal opereren en werd maar liefst 16% van de totale omzet gehaald uit circulaire verdienmodellen.
Deze erkenning komt toe aan alle Philips-collega’s, in Nederland en overal ter wereld, die zich iedere dag inzetten om het leven en welzijn van miljarden mensen wereldwijd te verbeteren. Het feit dat onze reputatie hoog is in deze uitdagende tijden - voor de wereld, maar ook voor Philips - is voor ons een extra aanmoediging om ons vol te blijven inzetten op innovaties voor de gezondheidszorg, en daarmee voor de maatschappij.
Frans van Houten
CEO Koninklijke Philips
“Deze erkenning komt toe aan alle Philips-collega’s, in Nederland en overal ter wereld, die zich iedere dag inzetten om het leven en welzijn van miljarden mensen wereldwijd te verbeteren. Het feit dat onze reputatie hoog is in deze uitdagende tijden - voor de wereld, maar ook voor Philips - is voor ons een extra aanmoediging om ons vol te blijven inzetten op innovaties voor de gezondheidszorg, en daarmee voor de maatschappij”, aldus Frans van Houten, CEO Koninklijke Philips.
“Philips behoudt niet alleen de nummer 1-positie op de ranglijst, maar ook exact dezelfde score (82,0) van 2020 tot 2021. Philips is een van de slechts twee bedrijven met een uitstekende reputatie. Het behoud van deze Excellent-score - en de nummer 1 positie - is opmerkelijk in jaar met uitdagingen voor Philips”, vertelt Dr. Cees van Riel, medeoprichter van The RepTrak Company. “Het is ook een prestatie die verder gaat dan Philips' eigen situatie. Het is opmerkelijk in de context van de algemene trend in de gehele Nederlandse top-30. Gemiddeld zijn de reputatiescores dit jaar met 1,1 punt gedaald. Slechts acht bedrijven hielden hun score stabiel of zagen hun score stijgen. Uiterst belangrijk en bemoedigend in dit jaar voor Philips is het feit dat Philips op nr. 1 staat voor 'Vertrouwen om het juiste te doen (tijdens een productcrisis)'. De score van Philips bij 18-34-jarigen blijft stabiel op 82,9. Philips is de enige onderneming met een uitstekende reputatie bij deze belangrijke bevolkingsgroep.”
Bedrijven uit de regio Brainport Eindhoven zijn dit jaar overigens goed vertegenwoordigd in de reputatieranglijst van de dertig grootste bedrijven in Nederland. In de top zes staan naast Philips (1) ook ASML (2), Jumbo Supermarkten (5) en VDL (6). Al deze bedrijven zijn samen partner in het Brainport Eindhoven Partnership met PSV.
Philips behoudt niet alleen de nummer 1-positie op de ranglijst, maar ook exact dezelfde score van 82,0 van 2020 tot 2021. Philips is een van de slechts twee bedrijven met een uitstekende reputatie. Het behoud van deze Excellent-score - en de nummer 1 positie - is opmerkelijk in jaar met uitdagingen voor Philips.
Dr. Cees van Riel
Medeoprichter van The RepTrak Company
Het jaarlijkse onderzoek richt zich op de 30 grootste bedrijven in Nederland, gebaseerd op omzet. Bovendien moeten de bedrijven bij minstens een kwart van het algemene publiek enigszins tot zeer bekend zijn. Gedurende het hele jaar worden op een continue basis mensen in de leeftijd 18+ online gevraagd naar hun perceptie van deze bedrijven. In totaal hebben ruim 18.000 respondenten meegedaan aan het onderzoek in 2021, waarbij elk bedrijf minimaal 360 keer beoordeeld wordt. Met behulp van het RepTrak-Reputation Model worden percepties gemeten over producten en diensten, financiële prestatie, innovatie, leiderschap, werkomgeving, maatschappelijk verantwoord ondernemen, en conduct (ethiek, openheid, eerlijkheid) en wordt onderzocht welke elementen hiervan vooral invloed hebben op reputatie. Vervolgens wordt in kaart gebracht hoe dit zich vertaalt naar in hoeverre het publiek bereid is tot het kopen of afnemen van producten of diensten, hoe graag ze er zouden willen werken of hoe ze over een bedrijf praten.
Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 78.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2021 een omzet van 17,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.