Een duurzame strategie is belangrijker dan ooit om de ambitieuze klimaatdoelstellingen te halen. Maar hoe komt zo’n strategie tot stand? Global Head of Sustainability Robert Metzke van Philips vertelde hierover in een interview met Management Scope: “Het verbeteren van levens moet tastbaar zijn.” Als Global Head of Sustainability heeft Robert een duidelijke visie voor ogen: “We zijn een leidend gezondheidstechnologiebedrijf, actief in meer dan 100 landen wereldwijd. Onze ambitie is om in 2030 het leven van 2,5 miljard mensen per jaar te verbeteren door middel van betekenisvolle innovatie en te zorgen dat 400 miljoen mensen toegang krijgen tot zorg.” Maar hoe verbeter je levens precies? Ook dat kan concreet worden gemaakt: “Het moet in de eerste plaats tastbaar zijn. Dat kun je uitwerken in je strategie, projecten en op team- of individueel niveau. Voor dat laatste is het van belang om medewerkers te betrekken. Voor onze nieuwe toekomstvisie voor de komende vijf jaar zijn we dan ook nadrukkelijk met hen in gesprek. Zo kom je tot een gedragen visie.”
Niet alleen in zijn werk, maar ook op persoonlijk niveau voelt Robert zich betrokken bij duurzaamheid: “Nieuwsgierigheid, de vraag waar ik een zinvolle bijdrage kan leveren en interesse in hoe de wereld in elkaar zit, zorgden er op mijn achttiende voor dat ik Natuurkunde ben gaan studeren. Diezelfde vragen brachten me jaren geleden op het pad van duurzaamheid. Het is geen doel op zich, maar een onlosmakelijk onderdeel van de strategie om het leven van mensen beter maken.” “Ik zeg vaak: ‘We hebben geen duurzaamheidsstrategie nodig, maar een duurzame strategie.’ Wil je als bedrijf succesvol zijn, dan moet je begrijpen waar de maatschappij naartoe wil. Alleen als je de randvoorwaarden kent en weet waar behoeften liggen, kun je betekenisvolle innovaties maken waarbij duurzaamheid is geborgd.”