Nieuwscentrum

jul 08, 2020

Op zoek naar de nieuwe Gerard en Anton Philips

Gemiddelde leestijd: 3-5 minuten

Elk groot bedrijf is ooit klein begonnen. Maar de ontwikkeling van start-up tot multinational blijft fascinerend. Veel beginnende ondernemers hadden er aanvankelijk waarschijnlijk geen weet van wat ze nog ooit zouden gaan klaarspelen.

 

“Als ik hier vandaag rond kijk, dan vraag ik me af; waar zitten de nieuwe Gerard & Anton?”, vroeg Hans de Jong, President van Philips Nederland aan het publiek tijdens de uitreiking van de Gerard & Anton Awards 2020, een jaarlijks initiatief van Innovation Origins, het vakblad gericht op innovatie, start-ups en techniek. 

 

Tien startende ondernemers gingen er met de prijs vandoor en een Philips SENSEO. “En denk nu niet te snel dat dat niet gaat lukken. Waarom niet? Toen Gerard en Anton Philips begonnen hadden ze ook geen idee waar het avontuur hen zou brengen.”

Oer-start-up Philips, alma mater Brainport Eindhoven

Merien ten Houten, oprichter van Innovation Origins, noemt Philips de ‘oer-start-up’ van Brainport Eindhoven. “Philips is de alma mater die alles heeft opgeleverd wat deze regio maakt tot wat ze is. Daarom ben ik er trots op dat we deze award naar Gerard en Anton Philips mogen vernoemen.”
Philips is de alma mater die alles heeft opgeleverd wat deze regio maakt tot wat ze is.

Merien ten Houten

Innovation Origins

De tien winnaars kwamen uit de meest uiteenlopende hoeken; van een vraag-en-aanbod-platform voor de maakindustrie tot een start-up die CO2 uit de lucht haalt om daar brandstof van te maken, en een bedrijf dat anticonceptie-implantaten ontwikkelt. “Wat vooral opviel dit jaar, was dat we veel aanmeldingen hadden op het gebied van Artificial Intelligence en healthcare”, aldus Stijn Steenbakkers, juryvoorzitter en wethouder van Eindhoven. 

 

Wegens een raadsvergadering kon hij niet naar de uitreiking op de High Tech Campus komen, maar via een video had hij toch nog een boodschap voor de winnaars. “Dat is alleen maar mooi, want dit zijn precies onderwerpen waar we in de Brainport Actieagenda mee bezig zijn – en die in de coronatijd belangrijker zijn dan ooit.”

Anton en Gerard Award

Jasen Hashem en Pieter Tegelaers, oprichters van TrueSim

 

Eén van de winnende start-ups maakt gebruik van augmented reality (AR) om medisch personeel te trainen om ziektebeelden te herkennen bij patiënten. “Medisch personeel oefent meestal met poppen, maar die laten geen symptomen zien, zoals blauwe lippen bij onderkoeling”, vertelde Jasen Hashem, een van de twee oprichters van TrueSim. 

 

“Met AR hebben we een manier gevonden om deze symptomen toe te voegen aan trainingsprogramma’s. Zo kan medisch personeel op elke locatie trainen, met een hoger leerrendement.” 

Het geheim van Brainport

De Awards zijn voor de start-ups een goede manier om zichzelf in de kijker te spelen, zowel van investeerders als gebruikers en innovatiepartners. Hans de Jong benadrukte dat Brainport daarvoor de perfecte omgeving biedt.
Anton en Gerard Award
“Het geheim van Brainport is de fijnmazige cultuur van elkaar helpen. Dat is iets dat voortkomt uit de Philips-cultuur. Ik vind onze grote kracht dat er altijd iemand is die je met een probleem wil helpen. In Brainport zien we dit ook terug. Dat maakt dat het een regio is die verschrikkelijk moeilijk te kopiëren is in andere landen.”
Het geheim van Brainport is de fijnmazige cultuur van elkaar helpen. Dat maakt dat het een regio is die verschrikkelijk moeilijk te kopiëren is in andere landen.

Hans de Jong

President Philips Nederland

Het gehele verslag van de avond en alle winnaars van de Gerard & Anton Awards vind je terug op Innovation Origins.

 

 

De Gerard & Anton Awards zijn een initiatief van Innovation Origins samen met de High Tech Campus Eindhoven en worden gesteund door de Gemeente Eindhoven, EY, Brainport Development, V.O. en Philips. De winnaars ontvangen allemaal een SENSEO, zodat ze op kantoor altijd kunnen beschikken over een lekkere kop koffie. SENSEO is door Philips en Jacobs Douwe Egberts in 2001 geïntroduceerd – een voorbeeld van een technische innovatie die door samenwerking tot stand is gekomen en commercieel een groot succes is geworden.

Deel op social media

Onderwerpen

Contact

Tommie Dijstelbloem

Tommie Dijstelbloem

Woordvoerder Philips Benelux

Tel: +31 6 19 28 83 20