okt 25, 2023

Philips Visual Patient Avatar helpt om met één blik patiëntgegevens te bekijken voor snellere en betere beslissingen in de operatiekamer

Animaties, kleuren en vormen om zorgverleners te helpen om  situatiebewustzijn [1] te verbeteren, door een verminderd situatiebewustzijn ontstaan 81,5% van de aan anesthesie gerelateerde fouten

Philips lanceert de Visual Patient Avatar, een nieuwe oplossing voor monitoring die belangrijke, maar complexe patiëntgegevens vertaalt naar een eenvoudig visueel ontwerp die gemakkelijker te begrijpen is middels een avatarweergave.

In operatiekamers (OK's) dragen tijdgebrek en veel informatie bij aan een verminderd situatiebewustzijn. Hierdoor ontstaat ongeveer 81,5% van de aan anesthesie gerelateerde fouten [2]. Monitoren in de OK laten de situatie van de patiënt zien door vitale functies en getallen weer te geven, waarvoor enige tijd nodig is om ze te interpreteren. Dit is mogelijk van invloed op de capaciteit van een zorgverlener om informatie gemakkelijk op te nemen en snel beslissingen te nemen.

Visual Patient Avatar is ontworpen om het situatiebewustzijn te verbeteren door vitale informatie te visualiseren via animaties, kleuren en vormen. Door naar een monitor met een Visual Patient Avatar te kijken, kunnen anesthesisten, anesthesieverpleegkundigen en anesthesiemedewerkers kritieke gegevens sneller, efficiënter en met meer vertrouwen zien en verwerken, sneller ingegrepen kan worden om de kans op verslechtering te reduceren. Deze nieuwe weergave kan klinische teams meer gemoedsrust geven om zich te concentreren op wat het belangrijkst is en sneller voor te bereiden op de volgende handelingen in de operatiekamer.

Een uniek ontwerp om situatiebewustzijn te verbeteren

De Visual Patient Avatar is ontworpen in samenwerking met twee artsen van de Visualization Technology Research Group van het Instituut voor Anesthesiologie van het Universitair Ziekenhuis van Zürich. De inspiratie voor de Visual Patient Avatar kwam voort uit een hobby van de twee artsen - vliegen. Tijdens een vlucht maakt het dashboard van een vliegtuig gebruik van synthetische visie-technologie om duidelijke illustraties te delen die de vliegomgeving weergeven. Het is gebleken dat deze visuele weergave van wat er om hen heen gebeurt piloten helpt vol vertrouwen beslissingen tijdens de vlucht te nemen. De artsen zagen het voordeel van het inzetten van een vergelijkbare visuele benadering voor patiëntmonitors, in de overtuiging dat het presenteren van gegevens en informatie op een eenvoudige, visuele manier die de patiënt op een logische manier weergeeft, menselijke fouten in de OK zou kunnen helpen verminderen.

Video still VPA

"Het opzettelijk eenvoudige ontwerp van de Visual Patient Avatar is gecreëerd door anesthesisten voor anesthesisten en anesthesieverpleegkundigen en heeft invloed op het klinische vertrouwen en het aanpakken van cognitieve overbelasting”, zegt Rob de Bie, Sales Manager Hospital Patient Monitoring bij Philips Benelux. "Door klinische teams te helpen snel beslissingen te nemen zonder hun focus te verliezen, kunnen ze zich voorbereiden op wat daarna komt: het verbeteren van de patiëntresultaten en het optimaliseren van de behandeling."

Bewezen resultaten in de echte wereld

De lancering van de Visual Patient Avatar is het nieuwste voorbeeld van de jarenlange inzet van Philips om artsen betrouwbare ondersteuning bij klinische beslissingen te geven. Om er zeker van te zijn dat het ontwerp van de Visual Patient Avatar artsen de juiste ondersteuning biedt, hebben Philips en het Universitair Ziekenhuis van Zürich samen met meer dan 150 artsen in twee Zwitserse ziekenhuizen onderzoeken uitgevoerd om de Visual Patient Avatar met behulp van een reeks beproefde methoden te valideren en te verfijnen. De voornaamste bevindingen zijn onder meer:

• Vergeleken met de identieke conventionele monitoringscenario's, werd met de Visual Patient Avatar het aantal vitale functies dat deelnemers zich konden herinneren na een blik van 3 en 10 seconden op de monitor meer dan verdubbeld. [3]
  • De Visual Patient Avatar verhoogde het percentage waargenomen vitale functies met 57% wanneer het gedurende 10 seconden werd bekeken, en de ervaren werkdruk voor de taak daalde met 12%. [4]
  • Tijdens het eerste gebruik van de Visual Patient Avatar werd 73% van alle informatie over vitale functies correct geïdentificeerd. [5]

"Zowel voor het besturen van vliegtuigen als in de zorg voor patiënten brengt voortdurende evaluatie van kritische parameters met zich mee, in omgevingen waar veel op het spel staat", zeggen David Tscholl, MD, en Christoph Nöthiger, MD, anesthesisten van het Universitair Ziekenhuis van Zürich. “Als gediplomeerd piloot en anesthesist kennen we de impact die situatiebewustzijn heeft op de succesvolle uitkomst van onze taken en de veiligheid van degenen die door ons werk worden beïnvloed. In de lucht en in de OK. We hadden een visie om de manier waarop cruciale informatie in klinische omgevingen wordt gepresenteerd te vereenvoudigen en de samenwerking met Philips om deze visie tot leven te brengen zal zeker een revolutie teweegbrengen in de zorg."

De Visual Patient Avatar is beschikbaar als optie op de MX-IntelliVue-patiëntmonitoren in 185 landen waaronder in België, Nederland en Luxemburg. Ga voor meer informatie over Philips Visual Patient Avatar naar www.philips.com/visual-patient-avatar.

[1] Situatiebewustzijn is het vermogen om iemands situatie waar te nemen, te begrijpen en er effectief op te reageren. Het houdt in dat je een bepaalde omstandigheid begrijpt, relevante informatie verzamelt, analyseert en weloverwogen beslissingen neemt om potentiële risico's, gevaren of gebeurtenissen met succes aan te pakken.
[2] Schulz et al. BMCA. 2016, Anesthesiology. 2017. MC Anesthesiol. 2016;16(14) doi: 10.1186/s12871-016-0172-7
[3] Tscholl DW, Handschin L, Neubauer P, et al. Using an animated patient avatar to improve perception of vital sign information by anesthesia professionals. British Journal of Anaesthesia. 2018;121(3):662-671. doi: 10.1016/j.bja.2018.04.024
[4] Garot O, Rossler J, Pfarr J, et al. Avatar-based versus conventional vital sign display in a central monitor for monitoring multiple patients: a multicenter computer-based laboratory study. BMC Medical Informatics and Decision Making.2020;20(26). doi.org/10.1186/s12911-020-1032-4
[5] 6 Wetli DJ, Bergauer L, Nothiger CB, et al. Improving Visual-Patient-Avatar Design Prior to Its Clinical Release: A Mixed Qualitative and Quantitative Study. Diagnostics (Basel). 2022;12(2):555.5. doi.org/10.3390/diagnostics12020555

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 70.700 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2022 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl.

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

Meer informatie voor zorgverleners

Heeft u interesse in deze oplossing, neem dan contact op via ons contactformulier.

Beeldmateriaal

Infographic: Visual Patient Avatar: A new way to see patient vitals takes shape