jan 31, 2025 | 4 minuten leestijd
Het gat tussen het aantal patiënten en het aantal zorgverleners blijft groeien. Hoe kan innovatie ervoor zorgen dat zorgverleners meer tijd aan hun patiënten kunnen besteden? In deze blog van het World Economic Forum geeft CEO Roy Jakobs inzicht in hoe gezondsheidstechnologie kan helpen tijd vrij te maken voor zorgprofessionals, zodat zij kunnen doen waar ze het beste in zijn: zorgen voor hun patiënten.
Voor wie ooit naar het ziekenhuis is geweest voor een ingreep of een eenvoudige controle, weet hoe stressvol en zelfs zenuwslopend dit kan zijn. Zorgverleners kunnen je dan vaak geruststellen door naar je te luisteren, je te verzorgen en je te vertellen wat je moet weten. Deze persoonlijke aandacht wordt gewaardeerd, maar we zien misschien niet dat deze zorgverleners dagelijks veel uitdagingen te verwerken hebben. Ze staan vaak onder grote druk door het toenemende aantal patiënten en onderbezetting. Daarnaast kunnen niet-patiëntgerichte taken, zoals administratie, waardevolle tijd opslokken en zorgprofessionals afleiden van hun patiëntenzorg.
In een enquête zei 81% van de ondervraagde artsen in de VS dat ze overwerkt waren. 86% maakte zich zorgen over het vermogen van het Amerikaanse zorgsysteem om voor een vergrijzende bevolking te zorgen. In een andere enquête zei 71% van de NHS-medewerkers in het Verenigd Koninkrijk dat ze niet genoeg tijd hadden om patiënten te helpen.
Ik hoor vaak vergelijkbare scenario’s. Een zorgprofessional vertelde me onlangs hoe frustrerend het kan zijn om vast te zitten aan taken die hen van de patiëntenzorg afhouden. Ze liet zien hoe haar afdeling informatie handmatig uit één systeem noteert om deze vervolgens handmatig in een ander systeem in te voeren.
Deze verhalen van zorgprofessionals doen me beseffen hoeveel druk ze dagelijks ervaren. Het motiveert me om te helpen, omdat deze uitdagingen ons allemaal raken. Als CEO van een gezondheidstechnologiebedrijf ben ik vastberaden om manieren te vinden waarin technologie kan helpen. We moeten er alles aan doen om ervoor te zorgen dat zorgprofessionals zich ondersteund, betrokken en energiek voelen in plaats van overbelast en uitgeput. Dit verbetert hun dagelijkse werkervaring, trekt meer mensen aan om in de zorg te werken en verbetert de zorg.
Ik ben overtuigd van de manier waarop technologie kan helpen. Tegelijkertijd besef ik dat er in de loop der jaren veel beloofd is over hoe technologie de gezondheidszorg zal verbeteren. In sommige gevallen hebben nieuwe technologieën niet het gewenste effect gehad en de werkdruk juist verhoogd. Daarom is het essentieel dat we het goed doen. Dat kunnen we het beste doen door zorgprofessionals bij elke stap te betrekken en technologie in de manier van werken te integreren. Zo kan technologie werken voor degenen die het gebruiken.
Er zijn veel kansen die we kunnen benutten en zorgleiders zijn het daarmee eens. In het Philips Future Health Index 2024 rapport zei 92% van de leiders in de zorg dat automatisering cruciaal is voor het aanpakken van personeelstekorten door repetitieve taken en processen te automatiseren. En dit is nog maar het begin.
Wanneer iedereen in het zorgsysteem meewerkt, kunnen we systemische veranderingen aanbrengen en een toekomst creëren waarin mensen overal toegang hebben tot de zorg die ze nodig hebben. Waar gezondheidssystemen soepel, efficiënt en duurzaam draaien. Waar zorgprofessionals de patiënt op het juiste moment en op de juiste plaats zien. En waar zorgprofessionals er zeker van kunnen zijn dat de juiste keuze ook de gemakkelijke keuze is, met eenvoudige werkstromen die hen in staat stellen de beste zorg en ervaring te bieden.
Dit is het spannende potentieel dat voor ons ligt. De gezondheidszorg van morgen is een verbonden en toegankelijk netwerk van virtuele en fysieke zorg, met ‘real time’ en voorspellende inzichten die samenwerking ondersteunen gedurende de gehele patiëntreis. Met AI die de manier van werken optimaliseert en de efficiëntie verbetert, krijgen klinisch personeel de tijd en ruimte om te doen waar ze het beste in zijn: zorgen voor hun patiënten. Dat is een toekomst die we allemaal willen zien, maar we hebben nog een weg te gaan.
Denk hier eens over na: sommige verpleegkundigen zeggen dat ze tot 20 minuten per uur besteden aan administratieve taken. Wat zou het voor hen betekenen als we dat terug konden brengen naar vijf minuten? Dat betekent meer tijd om na te denken en meer tijd met patiënten. Ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen, ondersteund door AI en andere digitale gezondheidstechnologie, helpen al op grote manieren. Hier zijn enkele voorbeelden: Bron: World Economic Forum
Deze oplossingen maken tijd vrij voor zorgprofessionals. Wanneer ze op grote schaal worden toegepast, zullen de voordelen aanzienlijk zijn, waaronder het verbeteren van de patiëntervaring, bijvoorbeeld door kortere wachttijden en kortere ziekenhuisbezoeken. Zulke ontwikkelingen zullen jaar na jaar, zelfs maand na maand, blijven door ontwikkelen.
Er zijn veel manieren om de gezondheidszorg te verbeteren en we moeten de vele mogelijkheden verkennen om beter te begrijpen wat mogelijk is. Waarbij we patiënten en zorgprofessionals centraal zetten om tijd vrij te maken voor patiëntenzorg. En dat leidt, denk ik, tot betere zorg voor meer mensen.