NL
EN
Museum

ottens l

130 jaar Philips, 130 jaar levens verbeteren

Toen Frederik en Gerard Philips het bedrijf stichtten op 15 mei 1891, hadden ze zich ongetwijfeld niet voorgesteld dat Philips in 2021 een bloeiende multinational zou zijn. Laat staan de veranderingen die het bedrijf in die 130 jaar zou doormaken.

 

Verandering loopt als een rode draad door de geschiedenis van Philips. Tussen 1891 en 2021 heeft Philips zich meerdere keren opnieuw uitgevonden; van gloeilampenfabrikant naar producent van huishoudelijke apparaten en gezondheidstechnologiebedrijf. 

 

Naast continue verandering is er nóg een rode draad door 130 jaar Philips: ze zijn en blijven een bedrijf dat de levens van mensen wereldwijd beter wil maken. Voor het jubileum blikken ze terug op historische hoogtepunten en de belangrijkste veranderingen.  

130 jaar brand movie

130 jaar innovatie

Innovatie stond al centraal bij Philips sinds de oprichting in 1891. In 1914 nam innovatie pas echt een vlucht toen Philips het NatLab opende, dat zou uitgroeien tot een van de meest vooraanstaande onderzoekscentra ter wereld. Hier werkten de slimste wetenschappers samen aan baanbrekende uitvindingen. Goed luisteren naar de behoeften van onze klanten leidden tot twee doorbraakinnovaties op röntgengebied: de Metalix uit 1924 en de Rotalix uit 1929. De Metalix was de eerste röntgenbuis met een metalen mantel als bescherming tegen schadelijke röntgenstraling. Ook was de buis compact en kon daardoor worden gebruikt bij patiënten thuis. In 1929 ontwikkelde Philips een revolutionaire nieuwe buis, die de kwaliteit van de opnames aanzienlijk verbeterde: de Rotalix. Dankzij deze röntgenbuis konden niet alleen botten, maar ook organen zoals hart en longen beter in beeld worden gebracht! Dit was een enorme stap voorwaarts. Het principe van de Rotalix wordt tegenwoordig nog steeds toegepast in röntgenbuizen voor medisch gebruik.

metalix poster
Vanaf 1932 werd deze röntgenbuis grootscheeps ingezet om de gevreesde infectieziekte TBC onder Philips-medewerkers en hun familieleden op te sporen. Uiteindelijk werden alle inwoners van Eindhoven onderzocht en met resultaat: het aantal slachtoffers van TBC lag in de lichtstad maar liefst zestig procent lager dan in andere steden. De Rotalix-buis werd vervolgens door heel Nederland gebruikt om verspreiding van TBC in de kiem te smoren.
doorlichten personeel

Toen het bedrijf in de jaren ’80 en ’90 vol inzette op digitalisatie, oorspronkelijk vooral gericht op consumentenelektronica, realiseerden de onderzoekers zich al snel dat het digitaliseren van data ook de zorg radicaal zou kunnen veranderen. Dankzij digitalisering kunnen artsen patiëntgegevens namelijk makkelijker delen en röntgenfoto’s overzichtelijker opslaan. Deze optische technologie wordt nu wereldwijd gebruikt binnen de gezondheidszorg om celweefsel te scannen en digitaal te bewaren.

 

130 jaar samenwerking

Zulke baanbrekende innovaties maak je natuurlijk nooit alleen. Philips werkt nauw samen met partners in de zorg bij het ontwikkelen van nieuwe oplossingen. Waarom? Omdat ze geloven dat vanuit krachtige co-creatie de beste oplossingen ontstaan. Ze bekijken elke uitdaging vanuit verschillende invalshoeken en altijd met een fundamenteel begrip van de behoeften die bij mensen leven.

 

De eerste samenwerking met medisch specialisten dateert al uit 1917. Toen vroeg een radioloog van het Antoni van Leeuwenhoek-ziekenhuis in Amsterdam of Philips een röntgenbuis wilde repareren. Dat was de start van de betrokkenheid van Philips bij medische componenten en systemen, met baanbrekende röntgensystemen als resultaat.

 

Vanaf de jaren ’90 worden er vele disciplines betrokken bij het ontwikkelen van nieuwe vindingen. De laatste jaren ontwikkelde Philips medische innovaties die iconisch zijn geworden, zoals de Ambient Experience bij het maken van scans. Gelanceerd in 2003 wordt deze ‘beleving’ inmiddels wereldwijd gebruikt. Door de rustgevende en comfortabele omgeving voelen patiënten zich niet alleen minder gestrest, ze blijven ook beter stilliggen waardoor scans sneller lukken. De ontwikkeling ervan was een mooi staaltje samenwerking, tussen zowel onderzoekers, ontwerpers en medici als de patiënten om wie het uiteindelijk allemaal draait.

ambient experience

Ook de Philips Azurion uit 2017 werd in nauwe samenwerking met artsen ontwikkeld. Op dit platform voor beeldgestuurde behandelingen komen organen en weefsels tijdens minimaal invasieve ingrepen haarscherp in beeld. Tijdens de behandeling kan een arts ‘navigeren door het lichaam’ en bovendien alle beelden rondom een patiënt, zoals scans en 3D-visualities, direct oproepen op het scherm.

 

130 jaar maatschappelijk verantwoord ondernemen

Families uit binnen- en buitenland trokken begin 20e eeuw naar Eindhoven om voor Philips te werken. Ze moesten hard werken, maar het bedrijf zorgde goed voor hen.  Als één van de eerste bedrijven in Nederland betaalde Philips medewerkers door bij ziekte (vanaf 1900). Ook zorgde het bedrijf voor een pensioenregeling (vanaf 1913). Philips bouwde wijken met moderne huizen, zoals Philipsdorp. Ook stimuleerde het bedrijf scholing en het volgen van beroepsopleidingen. Kinderen konden studeren dankzij een studiefonds voor medewerkers. Bovendien zorgde Philips voor sociale, medische, culturele en sportieve voorzieningen zoals sportaccommodaties, een polikliniek en een schouwburg, het Philips Ontspanningscentrum. In een tijd dat sport nog was weggelegd voor de elite, richtte het bedrijf in 1913 PSV op en vanaf dat moment konden medewerkers allerlei sporten beoefenen bij de Philips Sport Vereeniging. De voetbalclub PSV groeide uit tot een club van internationale allure. Deze voorzieningen in Nederland dienden als ‘template’ voor andere werelddelen waar Philips actief was.

eerste elftal

Maar ook buiten het bedrijf namen ze verantwoordelijkheid. Eind jaren ’60 realiseerden ze zich tussen alle lampen, radio’s, televisies, stofzuigers en scheerapparaten dat er grenzen zitten aan het ongebreideld gebruik van grondstoffen. Philips werkte mee aan de totstandkoming van het Rapport van de Club van Rome, dat internationaal de aandacht vestigde op dit probleem. En Frits Philips startte destijds een actief beleid dat rekening hield met de impact van het handelen van de onderneming op mens, maatschappij en milieu. Legendarisch is zijn quote: “Ieder die ondernemer wil zijn zonder sociaal besef, is gedoemd te mislukken.”

 

Zijn visie zetten ze vandaag de dag voort met het Healthy People, Sustainable Planet-programma. Doelstellingen voor 2025? Klimaatneutraal produceren, elektriciteit opwekken van hernieuwbare bronnen en een sales die bestaat uit meer dan zeventig procent groene producten en services. To name a few.

Koning Willem-Alexander

Ook binnen de gezondheidszorg laten ze hun sociale gezicht zien. Zo richtten ze in 2014 de Philips Foundation op, waarmee ze ongelijkheid binnen de wereldwijde gezondheidszorg willen aanpakken. Samen met sleutelpartners als UNICEF, Amref en Save the Children werken ze aan projecten om kwaliteitszorg toegankelijk te maken voor mensen uit kansarme of gewelddadige gebieden, zoals Aleppo. Ze creëren gezamenlijk innovaties, bieden directe gezondheidszorg in rampgebieden en versterken gezondheidsvoorzieningen in de gemeenschappen.

 

Samen gaan we vooruit

Het is duidelijk. Als pioniers binnen de gezondheidszorg blijft Philips zich inzetten voor een gezonde toekomst voor de planeet en voor de mensheid. Dat doen ze niet alleen, want ze weten dat we elkaar nodig hebben om vooruitgang aan te jagen.

 

Samen gaan we vooruit. En samen maken we het leven beter!

130 jaar identifier

Delen

Toegankelijkheid

Het Philips Museum is toegankelijk voor rolstoel en scootmobiel.

Geleidehonden toegestaan

Stichting tot Behoud van Historische (Philips-) Producten (SBHP)

Oude Philips-producten, foto’s, brieven en documenten kunt doneren aan ons museum. Kleine voorwerpen kunt u afgeven aan de balie. U kunt ook terecht bij de Stichting tot Behoud van Historische (Philips-) Producten via www.philips-historische-producten.nl of mail naar info@sbhp.nl.

Contact

Philips Museum
Emmasingel 31

5611 AZ Eindhoven


+31 (0)40 235 90 30

bereikbaar ma - za 9:00 tot 17:30


info-museum@philips.com

bereikbaar ma - vr 9:00 tot 17:30