NL
EN
18 t/m 26 oktober | DDW2025
Dutch Design Week mastheader

'Meet the Designers' in het Philips Museum tijdens de Dutch Design Week

De hele week presentaties van Philips designers uit heden en verleden tijdens Dutch Design Week

Het Philips Museum zet design binnen Philips in het zonnetje tijdens de Dutch Design Week. Op zaterdag 18 oktober verschijnt het jubileumboek ‘Philips Design: 100 years of impact’. Dit is de kick-off van een week vol presentaties en instaprondleidingen van iconische Philips designers, te midden van de designexpositie ‘Impact through Design’.

Van de elegante radio uit de jaren dertig (het beroemde ‘Kapelletje’) tot innovatieve, elegante designoplossingen in de zorg: Philips Design spreekt generaties aan. De sleutel? Het koppelen van grenzeloze creativiteit aan een sterke focus op de gebruikerservaring.

dutch design week 2025 at the philips museum

Een presentatie spreekt boekdelen

‘Philips Design: 100 years of impact’

Al deze iconische ontwerpen staan in het nieuw te verschijnen jubileumboek ‘Philips Design: 100 years of impact’. Toonaangevende designers uit dit boek zijn bovendien tijdens de Dutch Design Week in het museum aanwezig voor inspiratiesessies, rondleidingen en meer. Het boek ‘Philips Design: 100 years of Impact’ is tijdens de Dutch Design Week exclusief te koop in de museumshop. 

Zaterdag 18 oktober

 

14:30 – 18:00 uur
Sandy Spaan - Principal Color, Materials and Finishing Designer
CMF – 89 shades of black: Philips global color approach
Principal Color Material & Finishes Designer Sandy Spaan vertelt hoe ze het Philips product kleuren-palette en de Philips material catalog met sustainable alternatieven. Zo waren er op een gegeven moment 1200(!) verschillende kleuren in gebruik, waarvan 89 zwart. Sandy’s team was verantwoordelijk voor een grote schoonmaak en een ‘e2e’-setup.

Over Sandy Spaan

Sandy Spaan

Sandy Spaan (1971) is een zeer gedreven, gepassioneerde en ervaren industrieel ontwerper die zich richt op kleur, materiaal, afwerking en aanverwante technologieën en trends. Sinds haar afstuderen met onderscheiding aan de Design Academy Eindhoven (1997) stimuleert, onderzoekt, ontwerpt en ontwikkelt zij CMF-oplossingen. Sinds 1999 werkt ze bij Philips in verschillende sectoren, in een breed scala aan ontwerpgerelateerde disciplines, waaronder innovatie, ontwikkeling, productie en bedrijfsstrategieën. Ze heeft een trackrecord in het verleggen van grenzen, met veel geduld. Ze heeft een pragmatische, hands-on aanpak, staat met beide benen op de grond en slaagt erin nieuwe implementaties te realiseren.

Zondag 19 oktober

 

12:00 - 15:30 uur
Jos Stuyfzand - Voormalig Senior Design Director
Ambient Experience: human-centered healthcare design
Voormalig Senior Design Director Jos Stuyfzand vertelt over de impact van design op healthcare en waarom een mensgerichte aanpak altijd de kern vormt van een Philips-Design.

Over Jos Stuyfzand

Jos Stuyfzand

Jos Stuyfzand werkte meer dan 25 jaar voor Philips Design als Senior Experience Director voor Philips Lighting (nu Signify) en Philips Healthcare. Als leider van een wereldwijd onderzoeks- en ontwerpadviesteam heeft hij baanbrekende programma's opgeleverd voor marktleiders in de gezondheidszorg en verlichting in Europa, het Midden-Oosten en Azië. Hij stond aan de wieg van de ontwikkeling van de Philips Ambient Experience-visie en gaf leiding aan het wereldwijde Ambient Experience-team voor ontwerpinnovatie en -advies voor Philips Healthcare. Momenteel is hij oprichter en creatief directeur van DesignIntangibles, waar hij zich richt op designonderzoek en innovatie.

Maandag 20 oktober

 

11:00 - 14:30 uur
Peter Skillman – Head of Design 
Philips Design: 100 years of Impact by Design
In ‘Designing for Empathy in the Age of Intelligence’ presenteert Peter Skillman, Global Head of Design bij Philips, over de visie van Philips Design. Waarom vertrouwen en empathie aan de basis staan van een designcultuur die continu innoveert en evolueert.

Over Peter Skillman

Peter Skillman

Peter Skillman heeft 25 jaar ervaring in creatief product design, innovatie en leiderschap. Hij is het hoofd van Philips Design. Hij beschikt over een zeldzame combinatie van gebruikersgerichte ontwerpvaardiheden, technische kennis en merkinzicht, en heeft ervaring met cartografie, industrieel ontwerp, werktuigbouwkunde, ontwerp van gebruikersinterfaces en creatieve probleemoplossingen, gericht op het creëren van uitstekende consumentenervaringen en cloud-verbonden softwareplatforms. Hij heeft uitgebreide ervaring met het ontwerpen van automobielplatforms en heeft samengewerkt met belangrijke automerken.  Competent in samenwerking met collega's op het gebied van elektrotechniek en software-engineering. Een gepassioneerde en boeiende presentator met uitgebreide ervaring in de media, als analist en bij productlanceringen – een aanwinst voor marketing.

Maandag 20 oktober

 

14:30 - 18:00 uur

Jens Andersson
OneBlade – origin of the icon
Een hands-on workshop van Experience Design Business Lead Jens Andersson waarin je je eigen OneBlade ontwerpt. Kun jij het beter dan de designers van Philips?

Over Jens Andersson

Jens Andersson

Jens Andersson is een Zweedse industrieel ontwerper die meer dan 25 internationale designprijzen op zijn naam heeft staan en beschikt over een zeldzame combinatie van diepgaande vakmanschap en bewezen leiderschap op grote schaal. Als ontwerper van iconische producten zoals de Philips OneBlade weet hij wat er nodig is om producten te ontwerpen die gebruikers enthousiast maken en succesvol zijn op de markt. Maar hij weet ook hoe hij die gedrevenheid en nauwkeurigheid effectief kan opschalen binnen organisaties – met uitgebreide ervaring in merklicenties, als bewaker van de ontwerpkwaliteit van duizenden producten en als begeleider van tientallen teams om een evenwicht te vinden tussen bruikbaarheid, snelheid en zakelijke impact. Hij is een ontwerper in hart en nieren en een strategisch leider in de praktijk, waardoor hij teams kan inspireren, uitdagen en toerusten om uitstekende ontwerpresultaten te leveren die zowel het merk als het bedrijf naar een hoger niveau tillen.

Dinsdag 21 oktober

 

11:00 - 14:30 uur
Jon Pluyter & Luc Geurts – Data & AI Design
AI for cancer surgery
AI is overal. Ook in de medische wereld is het potentieel enorm. Jon Pluyter en Luc Geurts gaan in gesprek met bezoekers en vertellen hoe designers samen met artsen en datawetenschappers AI-toepassingen ontwikkelen, om de kwaliteit van onze zorg te verbeteren.

Over Jon Pluyter

Jon Pluyter

Dr. Jon Pluyter is een Senior User Experience & Clinical Workflow Designer bij Philips Clinical Informatics. Jon ontwerpt met het oog op de menselijke factor, de gebruikersdimensie in de ontwikkeling van medische technologie. Hij richt zich op onderzoek en ontwikkeling van slimme data en AI-gestuurde medische beeldvormingstoepassingen om complexe klinische besluitvorming te verbeteren. Bijvoorbeeld om teams van radiologen, radiotherapeuten en clinici te ondersteunen bij de diagnose en behandeling van kanker. Hij slaat ook bruggen tussen partners uit de industrie, de academische wereld en de klinische praktijk om samen te innoveren. Niet voor artsen, maar met artsen.

Over Luc Geurts

Luc Geurts

Luc Geurts is een Data & AI Designer die gepassioneerd is door het vormgeven van nieuwe innovaties door middel van co-creaties met eindgebruikers en belanghebbenden. Dankzij zijn achtergrond in technologie en design houdt hij ervan om een visie van eerste schetsen om te zetten in realistische, werkende prototypes die met gebruikers kunnen worden geëvalueerd, terwijl hij de resultaten van verschillende teams integreert. In zijn werk richt hij zich op het verkennen van nieuwe paradigma's voor gebruikersinterfaces, door intuïtieve nieuwe interactiestijlen te ontwikkelen die de kloof tussen (generatieve) AI-toepassingen en de menselijke ervaring overbruggen.

Dinsdag 21 oktober

 

14:30 - 18:00 uur

Mike de Regt – Experience Director
Lumify: Designing for mobile ultrasound use-cases
Ken je Lumify al? Deze draagbare echografietool maakt het mogelijk om sneller en effectiever patiënten te helpen. Mike de Regt laat met demonstraties zien hoe goed design van deze kritieke tools levens kan redden.

Over Mike de Regt

Mike de Regt

Mike de Regt is een Experience Director en UX Design Lead met meer dan 20 jaar ervaring in meerdere categorieën van consumenten- en gezondheidszorgoplossingen en ontwerpcompetenties, met een sterke basis in User Interaction Design, Innovation Design en Design for User Experience. Zijn hart gaat sneller kloppen van het oplossen van complexe ontwerpuitdagingen met creatieve kracht en positieve energie.

Woensdag 22 oktober

 

11:00 - 14:30 uur
Don Thackray – Principal Designer
Circular by Design
Don Thackray toont – door middel van productvoorbeelden – hoe een strategie van ‘use less, use longer and use again’ leidt tot een verantwoordelijk design en producten.

Over Don Thackray

Don Thackray

Don Thackray studeerde industrieel ontwerp aan de universiteit van Northumbria in het Verenigd Koninkrijk. Hij werkt al 37 jaar voor Philips Design, waar hij in 1988 in Eindhoven begon. Hij heeft leiding gegeven aan verschillende ontwerpteams in diverse bedrijven op het gebied van consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten en op het gebied van productontwerp. Momenteel werkt Don bij het Product and Identity-platform van Experience Design Central, waar hij ondersteuning biedt op het gebied van ontwerptaal, duurzaam ontwerp en ontwerpprocessen aan alle Philips-ontwerpteams over de hele wereld.

Woensdag 22 oktober

 

14:30 - 18:00 uur

Florian Boulanger
Designing for healthcare: human-centered, fact-based and sustainable
Design Director MRI Florian Boulanger vertelt over het humaniseren van MRI-techonologie voor patient en arts door Design Thinking.

Over Florian Boulanger

Florian Boulanger

Florian is een Creative Design leider die gepassioneerd streeft naar en zorgt voor de beste innovaties op het gebied van gebruikers-/klantervaring, die het leven van mensen verbeteren en zorg dragen voor onze planeet. Hij streeft ernaar om multidisciplinaire teams met elkaar te verbinden, strategische prioriteiten te stellen en spannende productportfolio's op te bouwen. Hij is een ecosysteemdenker die de hardwaretransformatie naar “circulaire economie-klare” MRI-systemen leidt, mogelijk gemaakt door platforming en modularisatie, en nieuwe teamcapaciteiten opbouwt.

Donderdag 23 oktober

 

11:00 - 14:30 uur
Laurens Schuurkamp – Data & AI Designer
Data design: Visualizing insights
Hoe kan een sterke visualisatie van data helpen om onze medische resultaten te verbeteren? Dat laat Laurens Schuurkamp zien met voorbeelden. Hij toont hoe een sterke visualisatie van data tot eye-openers leidden bij een programma voor kankeronderzoek.

Over Laurens Schuurkamp

Laurens Schuurkamp

Laurens Schuurkamp is een creatieve dataontwerper en programmeernerd die ontwerpt voor de toekomst en die toekomst nu wil implementeren, niet morgen. Zijn canvas is creatief coderen in combinatie met klassiek ontwerp. De interactieve visuals van Laurens zijn betekenisvol, prikkelend, inspirerend en een volgende stap in datagestuurde UI/UX.

Donderdag 23 oktober

 

14:30 - 18:00 uur

Eleni Soerjo - Product Experience Design Lead Mother & Child Care Woman’s Health 
Designing with empathy in mother and child care
Hoe ontwerp je met empathie? Aan de hand van 3 dilemma’s en oplossingen vertelt Eleni Soerjo hoe je designoplossingen ontwikkelt met empathie als uitgangspunt. Prestatie vs. Vrijheid, snelheid vs. Innovatie en veiligheid vs. duurzaamheid.

Over Eleni Soerjo

Eleni Soerjo

Eleni Soerjo is een prijswinnende hoofdproductontwerper bij Philips Avent Mother and Child Care Women's Health. Naast haar werk in de industrie geeft ze les in ontwerpvisualisatie aan haar alma mater, de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit Delft. Met eerdere ervaring bij WAACS Design & Consultancy en G-Star RAW brengt ze een multidisciplinaire benadering van productontwerp met zich mee, gedreven door gebruikersgerichte en zinvolle innovatie.

Vrijdag 24 oktober

 

11:00 - 14:30 uur
Jeroen Raaijmakers – Voormalig Senior Design Director
Designing for the future of healthcare
Een MRI-scan is voor patiënten een zenuwslopend moment. Opgesloten in een claustrofobische cocon, wachtend op een potentieel levensveranderd beeld. Hoe kan design op zo’n moment het verschil maken? Dat is één van de projecten waar Jeroen Raaijmakers aan werkte: een redesign van de MRI-scanner voor meer patiëntgemak.

Over Jeroen Raaijmakers

Jeroen Raaijmakers

Jeroen Raaijmakers is een expert op het gebied van gezondheidszorgontwerp en innovatie met 27 jaar ervaring bij Philips Design. De afgelopen tien jaar was hij verantwoordelijk voor Front-end Innovation Design in samenwerking met Philips Research en aanwezigheid in Europa (Eindhoven NL), de VS (Cambridge MA), China (Shanghai) en India (Bangalore). Toepassingsgebieden zijn diagnostische beeldvorming, acute zorg, gezondheidszorginformatica, connected care en persoonlijke gezondheid. Met een wereldwijd team van 150 ontwerpers waren zijn verantwoordelijkheden onder meer publiek-private partnerschappen, klinische partnerschappen en internationale universitaire relaties. Hij heeft ook 9 jaar ervaring als gastdocent aan de faculteit Industrieel Ontwerpen van de Technische Universiteit Delft.

Vrijdag 24 oktober

 

14:30 - 18:00 uur

Dirk Vananderoye – Senior Product Designer
Immersing yourself in design for healthcare
Senior Product Designer Image Guided Therapy Dirk Vananderoye is onder andere betrokken bij de ontwikkeling van Azurion: een revolutionair systeem dat helpt bij het secuur en schadebeperkend bestralen van kankerpatiënten. Hij vertelt erover in het Philips Museum.

Over Dirk Vananderoye

Dirk Vananderoye

Dirk Vananderoye is sinds 1999 betrokken in het healthcare team van Philips. Zijn fous is altijd geweest om de merkidentiteit van Philips te vertalen in specifieke productproposities. Het leidt een internationaal designteam met een portfolio met onder meer MRI, CT, X-ray, Nuclear medicine, ultrasound, patient monitoring, domestic healthcare and healthcare informatics. Zijn kennis van deze onderwerpen vertaalt hij naar een toegevoegde waarde, met een sterke focus op de menselijke impact op patienten en doktoren.

Zaterdag 25 oktober

 

11:30 - 14:30 uur
Özgür Taşar – Pediatric Care: There’s an elephant in the room
Hoe stel je kinderen op hun gemak tijdens een MRI-scan? Voor Philips lag er een oplossing in het ontwerpen van een animatiekarakter. In deze workshop begeleidt Özgür Taşar in het ontwerpen van een eigen karakter en laat hij zien hoe Ollie de Olifant helpt om kinderen tijdens een MRI-scan op hun gemak te stellen.

Over Özgür Taşar

Özgür Taşar

Özgür werkt als Senior Experience Lead Ambient Experience bij Philips MRI, waar hij fysiek, digitaal, ruimtelijk en gameontwerp combineert tot naadloze ervaringen voor patiënten en zorgprofessionals. Met bijna 20 jaar ervaring in design, omvat zijn werk gezondheidszorg, consumentenelektronica, verlichting en persoonlijke verzorging, en heeft hij erkenning gekregen van Red Dot, IDEA, iF Design, IxDA en Fast Company. Zijn projecten zijn ook te zien geweest op de Dutch Design Week, National Geographic TV en in toonaangevende designpublicaties.

Zondag 26 oktober

 

11:00 - 14:30 uur
Pey-Yin Chao – Philips Hue - When Action Sparks Ideas
Wist je dat Philips Hue ooit als hobbyproject is begonnen? Principal Designer bij Philips Experience Design, Pei-Yin Chao, laat zien hoe eerst bouwen en later vragen een simpel experiment kan laten uitgroeien tot een wereldwijde innovatie.

Over Pei-Yin Chao

Pei-Yin Chao

Pei-Yin Chao is een hoofdontwerper met meer dan 15 jaar ervaring in het ontwikkelen van innovatieve oplossingen die het leven verbeteren en zakelijk succes stimuleren. Als hands-on ontwerper, coach en innovatiepartner heeft hij een sterke staat van dienst in het ontwikkelen van UX-strategieën, het benutten van ontwerp om marktonderscheid te creëren en het opbouwen van goed presterende ontwerpteams.

Tijdens zijn 17 jaar bij Philips heeft Pei-Yin bijgedragen aan verlichting, televisie, persoonlijke gezondheid, front-end innovatie en beeldgestuurde therapie, met als hoogtepunten de oprichting van Philips Hue en de lancering van het interventieplatform IntraSight. Zijn werk is bekroond met 17 patenten en 3 designprijzen.

expo impact through design in café

Impact through Design

‘Impact through Design’ voert bezoekers langs iconische ontwerpen uit de Philips designgeschiedenis – van de eerste radio’s en huishoudelijke apparaten tot medische technologie van nu en toekomstvisies op design. In de ‘Gallery of Needs’ staan vijf universele menselijke behoeften centraal, gekoppeld aan concrete Philips-oplossingen. In het museumcafé kunnen bezoekers genieten van een kop koffie tussen tientallen iconische objecten, en in het ‘Design Lab’ zelf aan de slag met ontwerpen voor morgen.

 

In de tentoonstelling ervaart de bezoeker wat design betekent en ontdekt dat elk goed ontwerp begint met die ene vraag: wat hebben mensen echt nodig? In de afgelopen honderd jaar heeft Philips talloze ontwerpen gecreëerd die het leven van mensen wereldwijd verbeteren. Een indrukwekkend aantal iconische Philips ontwerpen veroverden de wereld.

Bezoek Philips Museum tijdens Dutch Design Week 2025

Datum: 18 t/m 26 oktober
Locatie
: Philips Museum
Expositie: Impact through Design
Adres: Emmasingel 31, Eindhoven
Openingstijden: 11.00 tot 18.00 uur
Tickets: Reserveren is niet nodig.

Gratis toegang op vertoon van DDW-polsbandje of museumkaart.
Let op: DDW-tickets kun je niet bij het Philips Museum inwisselen voor een polsbandje.

Dutch Design Week 2025

18 t/m 26 oktober

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Philips Museum 

Emmasingel 31 

5611 AZ Eindhoven

 

Receptie

+31 (0)40 235 90 30 

info-museum@philips.com

 

Boekingen & Sales 

+31 (0)6 – 29 12 30 86 

boekingen-museum@philips.com

 

Pers

Pers & media

+31 (0)6 81 09 07 68

communications-museum@philips.com

Toegankelijkheid 

Het Philips Museum is goed toegankelijk voor mindervalide bezoekers. Er is een mindervalide toilet aanwezig en we beschikken over een lift. Ook hulphonden mogen (indien nodig) naar binnen. Er is een rolstoel aanwezig. Indien gewenst graag vooraf reserveren door te bellen met +31 (0)40 235 90 30. 
 

Stichting tot Behoud van Historische Philips-producten (SBHP)
Voor het afgeven van oude Philips-producten kun je terecht bij de Stichting tot Behoud van Historische Philips-producten (SBHP) via www.philips-historische-producten.nl of mail naar sbhp@kpnmail.nl.


Historische foto’s, brieven, documenten en brochures van Philips kun je doneren aan ons museum. 

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.