feb 06, 2023

Philips is in de afrondende fase van de uitlevering van de vervangende apparatuur voor de eerste generatie Dreamstation slaapapneu-apparaten aan de thuiszorgleveranciers in Nederland

Amsterdam, Nederland – Philips kondigt vandaag aan in de afrondende fase te zijn van de uitlevering van de vervangende apparatuur voor de eerste generatie Dreamstation slaapapneu-apparaten aan de thuiszorgleveranciers in Nederland. De DreamStation apparaten betreffen het merendeel van de betrokken apparaten. Dit betekent dat het voor alle gebruikers van een eerste generatie DreamStation apparaat die zich via thuiszorgorganisaties hebben gemeld mogelijk is om een vervangend apparaat te ontvangen.

Philips roept gebruikers van de eerste generatie DreamStation apparaten op om zich bij thuiszorgleverancier te melden, als zij nog niet eerder contact hebben gehad met of geïnformeerd zijn door hun thuiszorgleverancier. Gezien de omvang van de omruilactie, zullen patiënten soms nog even moeten wachten op de levering van hun apparaat via de thuiszorgleverancier.

Samen met de thuiszorgleveranciers ligt daarnaast nu de volledige focus op de vervanging van de andere betrokken apparaten en apparaten voor thuisbeademing.

“Het is fijn te kunnen delen dat het herstelprogramma voor de eerste generatie Dreamstation slaapapneu-apparaten in Nederland zich in de afrondende fase bevindt,” zegt Sylvia van Es, President Philips Nederland. “Dit is goed nieuws voor patiënten die helaas lang hebben moeten wachten op een vervangend apparaat. Hoewel we in de afrondende fase zijn, zijn we nog niet klaar: onze volledige focus ligt nu bij de laatste slaapapneu-apparaten en de vervanging van de beademingsapparaten. Dat is een complexe operatie door de verschillende typen, dit zal nog een aantal maanden gaan duren.”

Wereldwijd zijn ongeveer 5,5 miljoen apparaten geregistreerd die betrokken zijn bij de veiligheidsmelding. Om alle patiënten een oplossing te bieden heeft Philips de productie van apparatuur opgeschroefd. Dit is een enorm complexe logistieke operatie in verschillende landen en voor verschillende type apparaten. Op dit moment zet Philips zich samen met haar partners in om wereldwijd alle patiënten te bereiken om een oplossing te bieden voor hun apparaat.

Testresultaten december 2022

In december 2022 publiceerde Philips een update van het testprogramma van de eerste generatie DreamStation apparaten. Er is 18 maanden grondig onderzoek gedaan door vijf onafhankelijke laboratoria, en een beoordeling door externe experts en een medisch panel - lees hier het volledige persbericht over de testresultaten.

De resultaten zijn gedeeld met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). De inspectie vindt dat deze onderzoeken grondig uitgevoerd zijn: de opzet is navolgbaar en de methodiek is adequaat. De conclusies die Philips trekt op basis van de onderzoeksresultaten zijn voor de IGJ goed te volgen.

In de afgelopen maanden heeft Philips een maandelijks overleg gevoerd met de betrokken medische beroeps- en patiëntenorganisaties, thuiszorgleveranciers en de IGJ, om informatie met betrekking tot het herstelprogramma te delen en ervaringen uit te wisselen. Dit heeft de afstemming en coördinatie van de levering en distributie van beschikbare nieuwe of vervangende apparaten verbeterd. Philips blijft dit overleg voortzetten.

Op de Philips website is het laatste overzicht van de geleverde apparaten te vinden.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2022 een omzet van 17,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux