jun 09, 2022

Nederlandse zorgbestuurders zien werkplezier en behoud van personeel als één van de belangrijkste prioriteiten in de zorg

Zorgbestuurders liggen wakker van personeelstekorten in de zorg, nu en in de toekomst. Dat blijkt uit de Future Health Index 2022; een jaarlijks onderzoek dat Philips heeft uitgevoerd onder 3.000 zorgbestuurders in 15 landen waaronder Nederland.

Door de huidige personeelsschaarste is het werkplezier en behoud van medewerkers een topprioriteit geworden van zorgbestuurders. Het percentage zorgbestuurders dat dit onderwerp bovenaan hun strategische agenda heeft staan is in Nederland is 33%. Dit is gestegen ten opzichte van 2021 toen het 21% was.

De Future Health Index laat één hele duidelijke prioriteit van zorgbestuurders zien en dat is personeelsschaarste, evenals werkplezier en werkdruk in de zorg.

Léon Kempeneers

Managing Director bij Philips Benelux

“De Future Health Index laat één hele duidelijke prioriteit van zorgbestuurders zien en dat is personeelsschaarste, evenals werkplezier en werkdruk in de zorg”, zegt Léon Kempeneers, Managing Director bij Philips Benelux. “Nieuwe technologie en digitalisering kunnen een uitkomst bieden, alleen de implementatie van nieuwe technologie blijft door allerlei redenen achter en dat is een gemiste kans. Onlangs becijferde Gupta Strategists dat 110.000 zorgmedewerkers vrij gespeeld kunnen worden met de bestaande technologie.”

Doctor talking to patient

Belofte van digitale technologie wordt nog niet waargemaakt

Digitale technologie kan medewerkers ondersteunen en hun werkplezier vergroten door bijvoorbeeld administratieve en simpele taken uit handen te nemen. Bestuurders zien zowel voor klinische, als operationele taken de potentie van data, kunstmatige intelligentie en predictive analytics.

In het onderzoek geven Nederlandse bestuurders echter aan dat ze hulp nodig hebben om optimaal gebruik te kunnen maken van data en digitale technologie, en verbeteringen nodig zijn zoals:

• Inzicht in hoe data binnen de zorginstelling wordt gebruikt (49%)
  • Het trainen van medewerkers in het gebruik van data (38%)
  • Investeringen in cloud computing tools en diensten (29%)
  • Interoperabliteit/het ontbreken van datastandaarden (27%)
  • Het ontbreken van systemen en protocollen voor databeveiliging en -privacy (24%)

“Bestuurders zien nog belemmeringen op het gebied van data-uitwisseling en de implementatie van technologie. Als gezondheidstechnologie bedrijf kunnen wij hier een rol spelen door hen te ondersteunen en te helpen met oplossingen. In Nederland hebben we al samenwerkingen met onder andere het Bravis Ziekenhuis, IJsselland Ziekenhuis en Flevo Ziekenhuis om innovatie en digitalisering samen te versnellen en te werken aan implementatie’, vervolgt Kempeneers.

Zorgbestuurders zoeken samenwerking op

De Future Health Index laat zien dat de ondervraagde Nederlandse zorgbestuurders meer belang hechten aan samenwerking met partners op het gebied van innovatie en digitalisering dan hun Europese collega’s. Deze partners kunnen andere ziekenhuizen, zorgverzekeraars, academische instellingen en/of gezondheidstechnologiebedrijven zijn.

De belangrijkste redenen om samen te werken met gezondheidstechnologiebedrijven zoals Philips zijn:

•    Middelen om de implementatie en adoptie mogelijk te maken (30%)
•    Integratie van technologische systemen binnen het ziekenhuis (28%)
•    Strategische visie (26%)
•    Toegang tot innovatieve technologieën (26%)
•    Het trainen en opleiden van medewerkers (25%)
•    Advies voor juridische zaken en regulering (24%)
•    Services voor continu onderhoud (23%)
•    Advies op het gebied van zorgmanagement (22%)
•    Begeleiding en advies op het gebied van data-analyses (22%)

Lees hier het hele Future Health Index rapport.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 79.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2021 een omzet van 17,2 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

Media assets