Nieuwscentrum

mei 06, 2021

Philips Future Health Index rapport 2021 legt prioriteiten van zorgbestuurders bloot, nu en na de coronacrisis: digitalisering, duurzaamheid en kunstmatige intelligentie

• Op dit moment is voor 71% van de Nederlandse zorgbestuurders het realiseren van digitale zorg of zorg op afstand één van de topprioriteiten.
  • Voor 81% van de zorgbestuurders is duurzaamheid over drie jaar een prioriteit; nu is dat nog slechts 3%.
  • 76% van de zorgbestuurders verwachten een sterke toename in de investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) over drie jaar.

Philips presenteert zijn zesde Future Health Index rapport.* Dit jaar zijn zorgbestuurders met name gevraagd naar de prioriteiten en uitdagingen tijdens de coronapandemie en naar hun focus over drie jaar.

Ondanks de obstakels die de pandemie met zich meebrengt, zijn bestuurders optimistisch over de toekomst; ze verwachten dat de huidige uitdagingen zullen worden overwonnen.

Zorg op afstand is nu een prioriteit voor bestuurders

De COVID-19-pandemie blijft een belangrijk punt van zorg voor Nederlandse zorgbestuurders. Daarom is een goede crisisvoorbereiding voor 80% van de bestuurders momenteel één van hun topprioriteiten, net als aandacht voor de overstap naar zorg op afstand. 71% van de Nederlandse zorgbestuurders geeft aan dat ze de stap naar virtuele zorg of zorg op afstand willen faciliteren. Dit ligt aanzienlijk hoger dan andere deelnemende landen in Europa waar 35% van de zorgbestuurders deze stap wil faciliteren.

Léon Kempeneers

General Manager Health Systems bij Philips Benelux

"De focus op zorg op afstand is zeer herkenbaar. Het afgelopen jaar hebben we een versnelling gezien van innovatie en ambitie op het gebied van zorg op afstand en connected care," aldus Léon Kempeneers, General Manager Health Systems bij Philips Benelux. "De Future Health Index geeft ons ook inzicht in de prioriteiten van zorgbestuurders voor de toekomst. Met deze inzichten kunnen we partnerschappen vormgeven om samen met bestuurders de zorg te verbeteren. Tot slot vond ik het opvallend om de grote focus op duurzaamheid voor de toekomst te zien. Philips is zelf een voorloper op het gebied van duurzaamheid en we kunnen ziekenhuizen hier mogelijk verder in ondersteunen.”

Duurzaamheid belangrijke prioriteit voor bestuurders in de toekomst

Hoewel duurzaamheid op dit moment een lage prioriteit heeft, geven bestuurders in Nederland blijk van een grote ambitie om dit de komende jaren hoger op de agenda te krijgen. Op dit moment is duurzaamheid voor 3% van de bestuurders een prioritiet, over drie jaar zal dit 81% zijn. Dit is één van de hoogste percentage van de bestuurders in de 14 ondervraagde landen.

Kunstmatige intelligentie wordt gezien als technologie om operationele efficiëntie te optimaliseren

Hoewel kunstmatige intelligentie op dit moment geen prioriteit is, wordt dit in de toekomst naar verwachting een belangrijk investeringsgebied. 76% van de Nederlandse zorgbestuurders geeft aan dat kunstmatige intelligentie over drie jaar één van de belangrijkste digitale gezondheidstechnologieën is waarin hun ziekenhuis of zorginstelling zou moeten investeren. Bestuurders verwachten allerlei voordelen van kunstmatige intelligentie. Ze zijn met name geïnteresseerd in toekomstige investeringen in mogelijkheden om met kunstmatige intelligentie de operationele efficiëntie te optimaliseren (47%) en diagnostiek te integreren (34%).

Over de Future Health Index

Sinds 2016 voert Philips het Future Health Index onderzoek uit om te helpen bepalen in hoeverre landen klaar zijn om wereldwijde gezondheidsuitdagingen aan te pakken en efficiënte en effectieve gezondheidssystemen op te bouwen. Ga voor meer informatie over de methodologie van Future Health en om toegang te krijgen tot het volledige rapport Future Health Index 2021 naar: https://www.philips.com/a-w/about/news/future-health-index

*Dit jaar waren zorgbestuurders de exclusieve focus van het rapport, wereldwijd deden 2800 bestuurders mee aan het rapport, waarvan 200 in Nederland. Andere deelnemende landen zijn Australië, Brazilië, China, Duitsland, Frankrijk,  India, Italië, Polen, Rusland, Saoedi-Arabië, Singapore, Verenigde Staten en Zuid-Afrika.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2020 een omzet van 17,3 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Media assets

Deel op social media

(Meer) gerelateerd nieuws

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.