Nieuwscentrum

jun 13, 2019

Martini-Klinik Hamburg zet in op digitale uitkomstenmetingen met Philips VitalHealth QuestManager


Gerenommeerde specialistische prostaatkankerkliniek start gebruik digitale onderzoekstool voor de automatische verzameling en registratie van de patiënttevredenheid voor het verbeteren van de behandelingskwaliteit en administratieve processen

Hamburg, Duitsland - De Martini-Klinik aan de Universitätsklinikum Hamburg-Eppendorf, een van de meest toonaangevende centra voor prostaatkankerbehandeling, heeft gekozen voor een nieuwe IT-oplossing om patiëntgerapporteerde uitkomstgegevens (PROMs) te verzamelen: Philips VitalHealth QuestManager. QuestManager zorgt voor een digitaal gestandaardiseerd patiëntenonderzoek om de geschiedenis, het behandelresultaat, herstel en de patiënttevredenheid over de behandeling te verzamelen. De Martini-Klinik maakt al sinds 1992 gebruik van dergelijke gegevens om de patiëntenzorg zowel therapeutisch als procesmatig te verbeteren. Vanaf deze zomer worden de vragenlijsten en evaluatie volledig en automatisch verwerkt met Philips VitalHealth QuestManager.

ICHOM

"In de Martini-Klinik behalen we uitstekende klinische resultaten. Met de integratie van QuestManager verwachten we niet alleen efficiëntere processen, maar ook minder hindernissen bij het meten van de uitkomst voor onze patiënten", legt Detlef Loppow uit, directeur van de Martini-Klinik in Hamburg. "De resultaten van de patiëntenenquêtes leveren een belangrijke bijdrage aan het verder optimaliseren van de kwaliteit van de behandeling", vervolgt Loppow. Om de langetermijnresultaten vast te leggen, ontvangen de patiënten na de behandeling op vaste momenten vragenlijsten volgens de ICHOM-standaarden voor lokale prostaatkanker. Patiënten kunnen deze vragenlijsten vervolgens eenvoudig thuis of op locatie beantwoorden met behulp van een smartphone, tablet of pc. Sommige, meer complexe vragenlijsten, worden samen met een zorgverlener in de kliniek ingevuld.

QuestManager biedt mogelijkheden voor gegevensanalyse die zijn afgestemd op verschillende situaties en laat ze snel en gestructureerd in een duidelijk dashboardformaat zien.

Sandra Hoyer

Philips Business Marketing Manager

EPD-integratie

De patiënteninformatie die nodig is voor het uitsturen en verzamelen van de geautomatiseerde patiëntenquêtes komt uit het elektronisch patientendossier (EPD), dat integreert met QuestManager. De resultaten vloeien ook terug naar het EPD en kunnen realtime worden geëvalueerd en weergegeven. "QuestManager biedt mogelijkheden voor gegevensanalyse die zijn afgestemd op verschillende situaties en laat ze snel en gestructureerd in een duidelijk dashboardformaat zien", zegt Sandra Hoyer, Business Marketing Manager voor Population Health Management en Connected Care, Philips GmbH Market DACH (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland). Op deze manier kan het Martini-Klinik-team in één oogopslag zien waar behandelingen goed werken of dat er zaken aangepast moeten worden. Ook kunnen de uitkomsten worden gebruikt in de spreekkamer voor shared decision making, het maken van behandelbeslissingen in samenspraak met de patiënt.

 

Kijk hier voor meer informatie over Philips VitalHealth QuestManager.

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 77.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2018 een omzet van 18,1 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

(Meer) gerelateerd nieuws

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.