NL
EN
Museum
stefano marzo header l

Philips en PSV langstlopende sponsorverbintenis ter wereld

Philips en PSV langstlopende sponsorverbintenis ter wereld


Philips en PSV veroveren een officieel wereldrecord met langslopende sponsorship in de sport. Dit nieuwe wereldrecord wordt door Philips en PSV bekend gemaakt daags na het 110-jarig bestaan van de voetbalclub. Het record wordt officieel bekrachtigd door een vermelding in het Guinness Book of Records.

Frits in Eindhoven

110 jaar durende samenwerking

De samenwerking tussen Philips en PSV bestaat op 31 augustus 2023 precies 110 jaar en is daarmee uniek in de wereld. Sinds de oprichting van de Philips Sport Vereniging in 1913 zijn de club en het gezondheidstechnologiebedrijf Philips onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als ‘founder’ van PSV speelde Philips een belangrijke rol in de ontwikkeling van de club.

Philips en PSV werken tegenwoordig nauw samen aan nieuwe innovaties om PSV’s topsportklimaat te versterken. De kennis en oplossingen van het gezondheidstechnologiebedrijf worden onder meer ingezet voor onderzoek op het gebied van voetbalcognitie en spierbelastbaarheid. Daarnaast is Philips een van de drijvende krachten achter het PSV Brainport partnership en naamgever van het Philips Stadion.

Officiële erkenning in Guinness Book of World Records

Op de verjaardag van PSV vestigen Philips en de club een wereldrecord. De waardevolle samenwerking krijgt de officiële erkenning als ‘Longest time to sponsor a sports team’ in het Guinness Book of World Records. Het vorige record stond op naam van Ford Motor Company en het Australische Geelong Football Club met 98 jaar.

Download afbeelding

Expositie ‘Eendracht maakt macht’

In het Philips Museum in Eindhoven kunnen bezoekers nog tot het einde van 2024 de tijdelijke expositie ‘Eendracht maakt macht’ bezoeken. De expositie viert de al meer dan een eeuw oude verbondenheid van PSV, Philips en de stad Eindhoven. De voetbaltrots van Eindhoven staat hierbij symbool voor de ontwikkeling tot de metropoolregio Brainport Eindhoven.

Het verhaal van PSV, Philips en de stad wordt in de expositie verteld aan de hand van de belangrijkste ooggetuige: Frits Philips. Hij verrichtte in 1911 als jongen van 5 jaar de aftrap van de eerste wedstrijd van het Philips Elftal (de voorloper van PSV) en bleef tot zijn overlijden in 2005 fan van de voetbalclub. Hij zag de stad Eindhoven groeien en was nauw betrokken bij het Philips-concern, waarvan 10 jaar als president.

‘PSV, Philips en Eindhoven: eendracht maakt écht macht!’ 

De tentoonstelling is gebaseerd op het gelijknamige boek (Eendracht maakt Macht, de ziel van PSV) van journalist en PSV-historicus Frans van den Nieuwenhof. We spraken hem, en conservator Sergio Derks, over het boek, de expo en het DNA van Philips, dat nog steeds door de aderen van de club en de stad stroomt.

Download afbeelding

Frans, hoe kwam je op het idee voor het boek?

Frans: ‘Ik schreef al eerder historische boeken over PSV, maar tijdens een presentatie over de betekenis van Brainport voor PSV drong het pas echt tot me door: wat er nu gebeurt binnen de regio, zowel sociaal als economisch, is een blauwdruk van de historie. Huidige kernwaarden als samenwerking en verbinding kwamen honderd jaar geleden al tot bloei, toen Philips begon te groeien en PSV in de kinderschoenen stond. In het boek, dat vooral de periode tussen 1910 en 1928 beslaat, leg ik de link tussen de kernwaarden van toen en het heden. Tijdens het schrijven adviseerde Philips Company Archives me om samen met het museum een expositie op te zetten. Zo is het balletje gaan rollen.

Download afbeelding

Hoe is de band tussen Philips en PSV ontstaan?

Frans: ‘Die verbintenis gaat terug tot 1910, toen Philips een eigen voetbalclub oprichtte om nieuwe werknemers wat ontspanning te bieden. Philips had mensen nodig voor de gloeilampenfabriek en veel van die medewerkers kwamen van buiten en wilden op zondag wel wat anders doen dan in de kerk zitten. Het Philips Elftal ging aan strubbelingen ten onder, maar in 1913 werd tijdens de onafhankelijkheidsfeesten de Philips Sport Vereniging opgericht.’

 

Sergio: ‘Het mes van die vereniging sneed natuurlijk aan twee kanten. Philips wilde goed voor de medewerkers zorgen, maar er was in die tijd vrij weinig vertier. Met sport had je na je werk wat te doen én bleef je gezond van lijf en leden. Door sport te stimuleren, zorgde je als bedrijf dus voor gezonde medewerkers. Anton Philips, zelf een groot sportliefhebber, stimuleerde sportbeoefening. Zowel het bedrijf als de medewerkers zélf hadden daar baat bij.’

 

Philips investeerde dus sterk in zijn medewerkers?

Sergio: ‘Ja, Philips was toen al bezig om medewerkers goede sociale voorwaarden te bieden. Dat zag je terug in het faciliteren van sport en gezondheidszorg, maar ook in het Philipsdorp. Die huizen, die nu nog rond het Philips Stadion staan, waren destijds hypermodern. Je moet je voorstellen dat de meeste mensen nog geen stromend water hadden en hun ontlasting in een beerput dumpten. Deze huizen hadden kranen en riolering, de mensen wisten niet wat ze overkwam. Daarnaast zorgde Philips ook voor allerlei voorzieningen in de stad, zoals een ontspanningscentrum, scholen  en een polikliniek. En het Sportpark natuurlijk, dat middeninmidden in het hart van het Philipsdorp is gebouwd. Veel van deze faciliteiten waren bepalend voor de groei van Philips, PSV en de stad Eindhoven.’

 

 

Hoe is de ontwikkeling van Eindhoven verder aangezwengeld? 

Frans: ‘Philips investeerde niet alleen in voorzieningen, maar maakte ook de annexatie van Eindhoven met omliggende dorpen mogelijk. Die nieuwe arbeiders hadden natuurlijk woonruimte nodig, dus ze hebben stevige druk uitgeoefend om dorpen samen te brengen. Vervolgens werd Philips een wereldconcern en groeide PSV uit tot een internationale topclub. Alle huidige ontwikkelingen met Brainport vinden hun oorsprong in die periode, daar is de ziel van de regio ontstaan. Het is de combinatie van topsport, gezondheid, technologie en innovatie die ons verbindt.’

 

 

Hoe komen de kernwaarden van toen terug in het
heden?

Frans: ‘De zoon van Frits Philips heeft het mooi uitgelegd. Hij zei dat bij Philips altijd de mens centraal heeft gestaan. Er was meer dan winst maken alleen, als bedrijf moest je sociaal betrokken zijn en goed voor je mensen zorgen. Die grondslag zie je terug in het huidige Brainport. Dat is meer dan een economische magneet, ook sociaal gezien gebeurt er veel om nieuw talent aan te trekken én te behouden. En ook de verbondenheid tussen de verschillende bedrijven in de Brainport-regio is niet nieuw. Direct na de Tweede Wereldoorlog richtte Frits Philips de Eindhovense Fabrikantenkring op om onderlinge samenwerking te stimuleren. Brainport zou je kunnen zien als een natuurlijk uitvloeisel van dat soort initiatieven.’

 

 

Sergio, hoe komt dit alles terug in de expositie?

Sergio: ‘In de tentoonstelling willen we een beeld geven van de beginjaren en de onderlinge verbondenheid. En wie kan dat beter dan Frits Philips? Hij deed als jongetje van vijf jaar oud de aftrap van de eerste wedstrijd van het Philips Elftal en was tot zijn overlijden in 2005 nauw betrokken bij PSV, Philips en de stad. Hij is onze kroongetuige die als een rode draad door de expositie loopt. Van PSV mochten we zijn stoeltje lenen waarop hij in het stadion zat, zijn pet en verrekijker. Ook de beelden van het moment waarop Mark van Bommel de kampioenschaal naar hem toebracht op de tribune komen zeker terug, samen met unieke foto’s uit de archieven van de familie Philips, PSV en Philips. Verder laten we een aantal successen van PSV zien, maar natuurlijk niet zo uitgebreid als in het PSV Museum. Zo hebben we een hologram van de Europa Cup, waarbij bezoekers een leuke selfie kunnen maken. Dat hologram symboliseert de verbondenheid tussen innovatie en techniek enerzijds en die geweldige sportprestatie anderzijds. Nu maar hopen dat Theo Maassen niet langskomt en hem meeneemt!’

 

 


Tot slot. Stel dat je niet van voetbal houdt. Waarom zou je dan toch naar deze expositie gaan?
 
   

Frans: ‘Als bezoeker ontdek je niet alleen de ziel van PSV, maar ook de sterke samenhang met het bedrijf en de stad. Hoe dat altijd onlosmakelijk met elkaar verbonden is geweest. Brainport is niets nieuws, dat zijn wij altijd geweest. Het zit in ons DNA en het leidt ons naar de toekomst. Je leert de driehoek beter kennen en doorgronden, het gaat een stuk verder dan alleen voetbal.’

 Sergio: ‘We hopen dat we daardoor een breder publiek naar het museum kunnen trekken, zoals voetballiefhebbers die de wortels van hun club willen ontdekken. Het blijft een interessante geschiedenis hoe het bedrijf, de club en de stad samen zo’n enorme vlucht hebben genomen. Eendracht maakt écht macht, dat blijkt maar weer.’

 

*Interview met Frans van den Nieuwenhof en Sergio Derks is geschreven ten
tijde van de opening van de expositie op medio juni 2020.

 

 

Meer nieuws over het wereldrecord:

Lees hier het officiële nieuwsbericht van Philips over de bekendmaking van het officiële wereldrecord: www.philips.nl/psv  

En bestel hier hét boek over PSV: Philips Museum Shop

Delen

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Philips Museum 

Emmasingel 31 

5611 AZ Eindhoven

 

Receptie

+31 (0)40 235 90 30 

info-museum@philips.com

 

Boekingen & Sales 

+31 (0)6 – 29 12 30 86 

boekingen-museum@philips.com

 

Pers

+31 (0)6 81 09 07 68

communications-museum@philips.com

Toegankelijkheid 

Het Philips Museum is goed toegankelijk voor mindervalide bezoekers. Er is een mindervalide toilet aanwezig en we beschikken over een lift. Ook hulphonden mogen (indien nodig) naar binnen. Er is een rolstoel aanwezig. Indien gewenst graag vooraf reserveren door te bellen met +31 (0)40 235 90 30. 
 

Stichting tot Behoud van Historische Philips-producten (SBHP)
Voor het afgeven van oude Philips-producten kun je terecht bij de Stichting tot Behoud van Historische Philips-producten (SBHP) via www.philips-historische-producten.nl of mail naar sbhp@kpnmail.nl.


Historische foto’s, brieven, documenten en brochures van Philips kun je doneren aan ons museum. 

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.