Een andere kijk op zorg

UNICEF en Philips: samenwerken aan Duurzame Ontwikkelingsdoelen

Vernieuwde samenwerking tussen bedrijven en welzijnsorganisaties

walter-van-kuijen

20-1-2016 Walter van Kuijen

Onlangs zei minister-president Rutte dat we ‘door hechte samenwerking het verschil kunnen maken.’

 

Hij sprak op de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties over de nieuwe Duurzame Ontwikkelingsdoelen – en hij had gelijk.

unicef image nl blog new

Vrede en mensenrechten, gezondheid en welzijn, ons klimaat, bescherming van ecosystemen, een betere wereld voor kinderen, de nieuwe Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN zijn terecht groter en gedurfder dan de Millenniumdoelen, maar om ze allemaal in 2030 te bereiken, moeten we leren groter en gedurfder samen te werken.

 

Ook moeten we leren van het verleden.

De oude Millenniumdoelen werden namelijk grotendeels overgelaten aan regeringen, met weinig aandacht voor bondgenootschappen tussen bedrijven en NGO’s. Zelfs wanneer bedrijven en hulporganisaties samen afspraken maakten, was het vrijwel altijd volgens de ouderwetse opvatting over liefdadigheid: het bedrijf gaf geld, het goede doel ontving het.

Natuurlijk maakt dit geld verschil, maar het veroorzaakt ook problemen. Stel dat een bedrijf in economische problemen komt? Of besluit een andere organisatie te steunen?

 

Om al dit te ondervangen, besloten Philips en UNICEF een nieuwe, diepere en meer verbindende wijze van samenwerking op te zetten, specifiek voor het ‘Bevorderen van gezondheid en welzijn van allen, op elke leeftijd’, één van de gezamenlijk gekozen Duurzame Ontwikkelingsdoelen.

 

Dit specifieke doel werd uitgekozen omdat over de hele wereld vrouwen nog steeds onnodig in het kraambed sterven en kinderen nog steeds overlijden aan gemakkelijk te genezen ziekten als diarree en longontsteking. Het doel zal als volgt worden bereikt: Philips en UNICEF gaan samen pionieren, samen opzetten, met en van elkaar leren en gebieden onderzoeken waar beide partijen al aanwezig zijn maar waar we elkaar eerder nooit hebben ‘ontmoet’.

unicef image nl blog new

Neem wat we nu al doen voor moeders en kinderen in Kenia ter verbetering van de medische zorg bij longontsteking.

 

Philips helpt onderzoekers prototypen te maken waar artsen in basale stads- en plattelands- klinieken, ver weg van geavanceerde laboratoria, snel kunnen bepalen of een kind longontsteking heeft, wat het verschil kan betekenen tussen leven en dood. UNICEF, met zijn sterke en vertrouwde relaties met regeringen en – cruciaal – met lokale gemeenschappen, coördineert alles.

 

Na een eerste testfase hopen we nu dat met dit samenwerkingsverband de komende drie jaar betere zorg kan worden geleverd aan 1,5 miljoen vrouwen en pasgeborenen. Met andere woorden: door samenwerking bereiken we een deel van dat duurzame ontwikkelingsdoel door te zorgen voor een betere gezondheid voor iedereen.

 

Het is een enorme stap voorwaarts, maar deze kon uitsluitend worden gezet doordat beide zijden toegaven dat we een verschillende benadering hebben – dat Philips, het bedrijf, op zoek was naar continuïteit en winst, en UNICEF, de hulporganisatie, op zoek was naar een duurzaam rendement voor de samenleving.

 

Veel samenwerkingsverbanden mislukken doordat niet wordt geprobeerd dit verschil te onderkennen. Maar wij deden dat wel en vervolgens keken we naar de overeenkomsten, de gemeenschappelijke basis waar streefdoelen en activiteiten samenvielen.

philips foundation maker movement nl blog new

In ons geval was het zo dat medische oplossingen voor moeders en baby’s in Kenia ook voordeel bieden voor moeders en pasgeborenen elders, wat meer winst oplevert en tegelijk teruggeeft aan de samenleving. En hoewel voor andere samenwerkende bedrijven en welzijnsorganisaties de gemeenschappelijke basis op andere plaatsen wordt gevonden, is die basis er wel degelijk.

 

Zoek daar dus naar. Bedrijven, ontwikkelingsorganisaties, overheden en belanghebbenden, schuif de traditionele rolpatronen aan de kant en omarm deze nieuwe geïntegreerde, samenwerkende manier van werken.

 

Want ookal is onze achtergrond verschillend, we werken allemaal naar hetzelfde toe, naar dezelfde Duurzame Ontwikkelingsdoelen en dezelfde droom van een betere wereld.

 

En een betere wereld komt er tenslotte niet vanzelf.

Walter van kuijen

Walter van Kuijen

Head of Business to Government and Enterprise Account Management bij Koninklijke Philips

Walter van Kuijen begon zijn carrière bij Philips in 1992 als Marketing Specialist bij Philips Industrial Electronics in Nederland. Na werk voor Product Management, Sales and Service en Marketing Management voor Philips Medical Systems, werd Walter in 2001 directeur Sales and Services Afdeling Nederland.

 

Volg Walter op:

LinkedIn

Jan Bouke Wijbrandi

Jan Bouke Wijbrandi

Executive Director, Dutch Committee for UNICEF

Jan Bouke Wijbrandiis directeur van UNICEF Nederland. Van 2001 tot 2008 was hij directeur bij Oxfam Novib, verantwoordelijk voor bedrijfscommunicatie mediarelaties, campagnes, CSR en fondsenwerving. Hiervoor was hij tussen 1999 en 2001 hoofd Fondsenwerving en communicatie bij Artsen zonder Grenzen (AzG) Nederland.

 

Volg Jan Bouke op:

LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Het zorglandschap verandert, en wij veranderen mee

Het zorglandschap verandert, en wij veranderen mee

De menselijke conditie verbeteren via gezondheids-technologie

De menselijke conditie verbeteren via gezondheids-technologie

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.