Nieuwscentrum

okt 27, 2020

Philips introduceert PerformanceFlow, een nieuwe digitale oplossing voor slim beheer, gebruik en aanschaf van mobiele medische apparatuur

• Het OLVG in Amsterdam heeft Philips PerformanceFlow al in gebruik genomen
  • Het Amsterdamse ziekenhuis verwacht de tijd die het kost om mobiele medische apparatuur te zoeken met 20% te kunnen verminderen
  • Daarnaast heeft het ziekenhuis al 1 miljoen euro aan besparingen geïdentificeerd

Philips lanceert PerformanceFlow, een digitale oplossing voor het beheren van mobiele medische apparatuur in het ziekenhuis. Waar bevindt een apparaat zich in het ziekenhuis? Is al het preventieve onderhoud voor medische apparatuur uitgevoerd? En hoe vaak wordt het apparaat gebruikt? Deze nieuwe oplossing van Philips geeft antwoorden op die vragen en kan helpen om te bepalen of de aanschaf van nieuwe apparatuur zinvol is. PerformanceFlow is ontwikkeld om het werk van verplegend personeel, artsen, IT-managers, managers medische apparatuur, onderhoudstechnici, maar ook het inkoopbeheer te vergemakkelijken. Het OLVG in Amsterdam heeft deze oplossing van Philips al in gebruik genomen.

“PerformanceFlow helpt ons bij het sneller vinden van medische apparatuur in het ziekenhuis”, zegt Job Gutteling, klinisch fysicus bij het OLVG. “Deze op het eerste gezicht simpele oplossing biedt veel meer mogelijkheden. Het helpt ons niet alleen om apparatuur sneller te vinden, maar geeft ook inzicht in het gebruik van apparatuur en zorgt dat we op tijd onderhoud uitvoeren. De data uit het systeem helpt ons om efficiënter te werken. Kortom PerformanceFlow stelt ons in staat te focussen op onze primaire taken, het verzorgen van patiënten en het leveren van goede zorg.”

Real Time Location System-technologie: tijdwinst en ondersteuning van het personeel

De basis van de oplossing is een agnostisch Real Time Location System-technologie (RTLS) voor plaatsbepaling. Mobiele medische apparatuur, zoals echografieapparaten, infuuspompen, bedden of ECG-apparaten, worden gevolgd door middel van een trackingsdevice. Een smart device kan ook rechtstreeks data doorgeven aan het systeem. De trackings-gegevens kunnen op gepersonaliseerde dashboards (voor de verschillende gebruikersgroepen) worden weergegeven op iedere werkplek. Via de dashboards kan de beschikbare apparatuur worden gelokaliseerd, en ook direct gereserveerd. Daarnaast kan het systeem notificaties geven over locatieveranderingen van mobiele apparaten om bijvoorbeeld diefstal te voorkomen. Het OLVG verwacht de zoektijden door de oplossing met 20 procent te kunnen verminderen.

Wij willen een strategische partner zijn voor ziekenhuizen en met hen samenwerken om het meeste uit hun apparatuur en andere middelen te kunnen halen.

Léon Kempeneers

Head of Strategy, Innovation, Solutions & Partnerships

“Wij willen een strategische partner zijn voor ziekenhuizen en met hen samenwerken om het meeste uit hun apparatuur en andere middelen te kunnen halen”, zegt Léon Kempeneers, Head of Strategy, Innovation, Solutions & Partnerships. “Door het leveren van een open Internet-of-Things platform dat aan verschillende databronnen gekoppeld kan worden, kunnen we de operationele besluitvorming rondom apparaten, medewerkers en patiënten verder ondersteunen. We zullen dit platform continu verder blijven ontwikkelen. We hopen dat ziekenhuismedewerkers met deze oplossing efficiënter en plezieriger kunnen werken, en ook kosten bespaard kunnen worden.”

Data voor optimalisatie van mobiele apparatuur

PerformanceFlow zorgt niet alleen voor een snellere beschikbaarheid van apparatuur. De data kan ook verder verwerkt en gebruikt worden voor optimalisatie van de inzet van mobiele medische apparatuur. Aan de hand van de bewegingsgegevens die uit de trackingsdevices en smart devices worden verkregen kunnen gebruiks- en procesanalyses gemaakt worden. Deze analyses worden in samenwerking met experts van Philips omgezet in verbeteringen van processen en vormen de basis voor de planning van toekomstige behoeften van het ziekenhuis.

Het OLVG in Amsterdam zet deze mogelijkheid met succes in. Daar wordt het aantal en de bezettingsgraden van mobiele apparaten inzichtelijk gemaakt. Het ziekenhuis volgt en documenteert ook het verplichte onderhoud van medische apparatuur. Elke extra aanschaf van mobiele apparatuur wordt aan de hand van gebruiksgegevens gevalideerd. Tot nu toe werd met behulp van de oplossing één miljoen euro aan besparingen geïdentificeerd.

Philips PerformanceFlow Assets is in Nederland en andere geselecteerde markten leverbaar. Meer informatie op: https://www.philips.nl/healthcare/consulting/performanceflow.html

DIM-nummer: 18090-00063024

Datum: Oktober 2020

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 81.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2019 een omzet van 19,5 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum

Klik hier voor meer informatieKlik hier voor minder informatie

Onderwerpen

Pieter de Meer

PR & Communications Manager Health Systems Benelux

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Media assets

Philips PerformanceFlow: Overzicht van mobiele apparatuur gesorteerd naar type, afstand en status

Philips PerformanceFlow: Plattegrond van afdeling met overzicht van apparatuur

Deel op social media

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.