8 december 2017

Philips breidt eHealth aanbod voor mensen met chronische aandoeningen uit door overname van VitalHealth

Acquisitie versterkt Philips’ positie als aanbieder van geïntegreerde eHealth-oplossingen om de zorg voor zowel patiënt als zorgverlener te verbeteren

• Overname versterkt Philips’ positie in eerste-lijnszorg en regionale zorgnetwerken
  • Uitbreiden aanbod van applicaties ter verbetering van zorg rondom chronische aandoeningen zoals COPD, hartfalen, diabetes, depressie, en kwetsbare ouderen
  • Verbetering van multidisciplinaire samenwerking door zorgverleners rondom patiënt door inzet Regionaal eHealth Platform

AmsterdamKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA) heeft vandaag de overname bekendgemaakt van VitalHealth, een toonaangevende Nederlandse aanbieder van eHealth applicaties voor mensen met chronische aandoeningen zoals COPD, hartfalen, diabetes, depressie en voor kwetsbare ouderen. VitalHealth stelt zorgverleners in staat om data-gedreven, gepersonaliseerde zorg te verlenen binnen én buiten zorginstellingen. De slimme eHealth-oplossingen die VitalHealth levert, geven mensen meer inzicht in hun gezondheid, de behandeling en status van hun chronische aandoening, en stelt hen in staat om online met hun behandelaren en mantelzorgers te communiceren. Daarnaast maakt VitalHealth het mogelijk om zorgverleners multidisciplinair te laten samenwerken rondom een patiënt, bijvoorbeeld in regionale zorgnetwerken. Verder levert VitalHealth analysefuncties voor inzichten in de totale patiëntpopulatie, om zo de effectiviteit van zorg aan te kunnen tonen. De toevoeging van VitalHealth’s oplossingen aan het Philips portfolio is een volgende stap voor Philips als aanbieder van geïntegreerde zorgoplossingen.

Deze acquisitie helpt ons een totaalpakket van geïntegreerde oplossingen te leveren waarmee data makkelijker door de patiënt en de verschillende zorgverleners kunnen worden gebruikt ten behoeve van betere zorg voor chronisch zieken.

Henk Valk

CEO Philips Benelux

Betere samenwerking in zorgnetwerken essentieel voor value-based healthcare

“Deze acquisitie helpt ons een totaalpakket van geïntegreerde oplossingen te leveren waarmee data makkelijker door de patiënt en de verschillende zorgverleners kunnen worden gebruikt ten behoeve van betere zorg voor chronisch zieken”, aldus Henk Valk, CEO Philips Benelux. “VitalHealth zal ons helpen om met een uitbreiding van digitale zorgoplossingen een bijdrage te leveren aan de transitie van een volume-gedreven naar een waardegedreven zorgsysteem. VitalHealth’s sterke positie in de eerste-lijnszorg gecombineerd met onze aanwezigheid in de tweede lijn helpt ons bij het leveren van oplossingen voor volledig geïntegreerde regionale zorg.”

Henk Valk CEO Philips Benelux en Laurens van der Tang CEO VitalHealth

“We zijn er trots op dat VitalHealth onderdeel wordt van Philips. Deze overname zal ons helpen onze missie versneld te realiseren: een betere gezondheid voor miljoenen mensen over de hele wereld”, aldus Laurens van der Tang, CEO van VitalHealth. “Onze eHealth oplossingen vormen een uitstekende aanvulling op het aanbod van Philips. Samen kunnen we de onbetwiste wereldwijde marktleider worden op het gebied van Population Health Management. Bovendien kunnen we de ontwikkeling van onze producten versnellen. Dit is een heel positieve ontwikkeling voor de klanten en medewerkers van VitalHealth.”

Population Health Management

Er is behoefte aan een meer holistische en preventieve benadering van de gezondheidszorg, nu zorg deels uit kostenoverwegingen steeds meer buiten het ziekenhuis wordt verleend, onder andere bij patiënten thuis. Population Health Management is een proactieve benadering om de gezondheid van grote patiëntenpopulaties zoals chronisch zieken te verbeteren en de bijbehorende kosten te verlagen. Dit betekent dat patiënten meer mogelijkheden moeten krijgen om zelf actief met hun ziekte om te kunnen gaan. Verder moeten zorgverleners in staat zijn om sneller te identificeren welke mensen aandacht nodig hebben, en informatie makkelijker te delen. Als laatste is het inzichtelijk maken van de effectiviteit van zorg een belangrijk onderdeel van populatiezorg in een waardegedreven zorgsysteem.

Voortbouwend op de overname van Wellcentive in 2016 levert Philips al met succes IT oplossingen voor het importeren, combineren en analyseren van klinische, financiële en declaratiegegevens afkomstig van meerdere ziekenhuis- en zorgsystemen. Het Philips-aanbod bestaat onder meer uit patiënt-programma’s voor monitoring op afstand, het waarschuwen van noodhulpdiensten en medicatiebeheer. VitalHealth beschikt over een succesvolle persoonlijke gezondheidsomgeving die patiënten in staat stelt om een actieve rol te spelen bij het verbeteren van hun eigen gezondheid. VitalHealth biedt tevens een Regionaal eHealth Platform dat zorgverleners de mogelijkheid biedt om patiëntgegevens te integreren met gegevens uit diverse IT systemen, om zo snel inzicht te krijgen in de gehele populatie. De producten en diensten van VitalHealth complementeren de Philips Wellcentive-oplossingen om uitkomsten te verbeteren. De gecombineerde portfolio’s bieden ondersteuning aan zorgverleners bij het identificeren van risicopatiënten en het verlenen van zorg aan deze populaties.

Vanuit het hoofdkantoor van VitalHealth in Ede worden producten en diensten ontwikkeld die worden gebruikt door ruim 100 zorgnetwerken in diverse landen waarmee op dit moment meer dan 130.000 zorgverleners en meer dan 6 miljoen patiënten ondersteund worden, onder andere in Nederland, België, de Verenigde Staten, India, China, Zweden en Duitsland. Het bedrijf is in 2006 opgericht door de Mayo Clinic (Verenigde Staten) en Noaber Foundation (Nederland) en heeft ongeveer 200 medewerkers.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. Met wereldwijd circa 73.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2016 een omzet van 17,4 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Toekomstgerichte uitspraken

Dit document bevat bepaalde toekomstgerichte uitspraken (‘toekomstverwachtingen’) betreffende de financiële stand van zaken, de resultaten van de activiteiten van Philips, en bepaalde plannen en doelstellingen van Philips met betrekking daartoe. Voorbeelden van toekomstverwachtingen zijn onder meer uitspraken over onze strategie, schattingen van omzetgroei, onze toekomstige EBITA, onze toekomstige autonome ontwikkeling en de uitvoering van overnames en desinvesteringen. Het ligt in de aard van dergelijke toekomstverwachtingen dat zij risico’s en onzekerheden met zich meebrengen omdat zij betrekking hebben op toekomstige gebeurtenissen en omstandigheden, en omdat de werkelijke resultaten en gebeurtenissen in de toekomst hiervan wezenlijk kunnen afwijken door diverse factoren.

Steve Klink

Philips Global Press Office

Erik Geluk

VitalHealth Software