17 februari 2017

Philips en Zorgnetwerk Midden-Brabant werken aan een persoonlijke gezondheidsomgeving voor het verbeteren van de communicatie en samenwerking tussen patiënten en zorgverleners

  • Deze persoonlijke gezondheidsomgeving is ontwikkeld, in intensieve co-creatie met patiënten en partners uit het netwerk van ZMBR, in de cloud-oplossing van Philips HealthSuite Digital Platform.
  • De oplossing bestaat uit een supportapplicatie voor patiënten met diabetes mellitus type 2 en een coördinatieportaal voor zorgverleners. Samen vormt dit een gedeeld dossier waarin de data rondom de patiënt op één plek worden geconcentreerd. Dat bevordert de communicatie met de patiënt, stimuleert de samenwerking tussen zorgverleners onderling en geeft de patiënt, die beheerder is van het dossier, meer controle en inzicht in zijn gezondheidsstatus. 

 

AmsterdamKoninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHI) introduceert vandaag een  innovatieve ‘connected care’-oplossing op het HealthSuite Digital Platform, die volledig in co-creatie met patiënten en professionals ontwikkeld is.

 

Deze applicaties kwamen tot stand na intensieve samenwerking tussen patiënten en zorgverleners en bestaan uit een persoonlijke gezondheidsomgeving waarin allerlei relevante data rondom de patiënt verzameld en gedeeld kunnen worden. Philips werkte samen met Zorgnetwerk Midden-Brabant, een samenwerkingsverband van regionale zorgaanbieders zoals het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, GGZ, VV&T-organisaties en huisartsen, aan deze eHealth-oplossing. De persoonlijke gezondheidsomgeving is in eerste instantie ontwikkeld voor patiënten met diabetes mellitus type 2, maar zal in de toekomst voor verschillende patiëntgroepen beschikbaar worden.

 

Persoonlijke gezondheidsomgeving

Een zorgteam rondom een patiënt kan uit zeer veel verschillende zorgverleners bestaan. Dat is niet alleen voor de patiënt lastig, maar ook voor zorgverleners die onderling informatie uit willen wisselen. Volgens de Future Health Index hebben 50 procent van de zorgprofessionals en 93 procent van de patiënten in Nederland namelijk niet het gevoel dat zij controle hebben over medische gegevens. 

 

Het unieke aan de persoonlijke gezondheidsomgeving is dat het volledig rondom de patiënt gebouwd is. Patiënten kunnen zelf gegevens invoeren, maar ook gezondheidsgegevens vanuit ziekenhuizen of huisartsen komen op het platform samen. Via de cloud-omgeving van Philips HealthSuite Digital Platform zijn er technische koppelingen gemaakt waarbij het platform ervoor zorgt dat de data met elkaar kunnen worden geïntegreerd. 

 

HealthSuite Digital Platform wordt ook ingezet voor connectiviteit tussen apparaten en de verschillende systemen. Met een slimme weegschaal kan een patiënt bijvoorbeeld zelf data uploaden in het systeem, waarna de gegevens direct zichtbaar zijn in het overzicht. En ook de labwaardes uit het ziekenhuis worden geüpload naar de portal en de app van de patiënt. Zo heeft de patiënt meer inzicht in zijn medische situatie en behoudt hij de regie over zijn ziekte en de beslissingen die hij daar dagelijks over neemt. Door de ingebouwde chatfunctie kunnen zorgverlener en patiënt bovendien direct met elkaar communiceren. Patiënten kunnen de app met een persoonlijke login op hun smartphone gebruiken en ze kiezen zelf met wie ze het dossier willen delen. 

 

Voor zorgverleners is er een interface waarop ze kunnen inloggen en de geïntegreerde patiëntbestanden kunnen inzien. Het is een gedeeld dossier, waar ze onderling notities kunnen uitwisselen, ontwikkelingen in de patiëntgegevens kunnen analyseren en patiëntdoelen kunnen formuleren. Dat bevordert de onderlinge samenwerking binnen het gehele ecosysteem aan zorgverleners dat de patiënt behandelt.

 

“Met onze innovaties springen wij in op actuele zorguitdagingen van patiënten en zorgverleners”, aldus Mark van Meggelen, Senior Director Philips Health Systems Benelux. “In de medische wereld draait veel om data, maar die data moeten wel geïntegreerd worden in het zorgproces. Een gedeeld dossier is een fantastische stap om al die gegevens op één plek samen te brengen, zichtbaar voor zowel patiënt als zorgverlener. Ook de communicatie verbetert, omdat zorgverleners en patiënten elkaar altijd via de chatfunctie kunnen bereiken. Zo zijn patiënten minder afhankelijk van doktersbezoek en kunnen vragen, zorgen en twijfels snel besproken worden. Door de oplossing hebben zorgprofessionals bovendien een veel beter inzicht in de medische tijdslijn van de patiënt. Zorgprofessionals hoeven zich niet meer te baseren op momentopnamen in de spreekkamer, maar hebben een uitgebreid overzicht voorhanden waarmee ze beter dan ooit gerichte zorg kunnen bieden als dat nodig is.”

 

Co-creatie binnen Philips HealthSuite Labs

De persoonlijke gezondheidsomgeving komt uit de koker van HealthSuite Labs. In deze innovatieve omgeving werkt Philips, samen met een uitgebreid zorgnetwerk, aan specifieke uitdagingen binnen de zorg. De aanpak is gebaseerd is op co-creatie, design thinking en agile ontwikkelmethoden.

 

“In juli 2015 gingen we met Philips, patiënten en zorgverleners om de tafel om de zorg voor mensen met diabetes te verbeteren”, vertelt Veronique Holtmaat, directeur ZMBR. “Die samenwerking voelt heel natuurlijk, omdat Philips en ZMBR allebei inzetten op meer regie over de eigen gezondheid. Bovendien hadden we elkaar nodig. Philips heeft jarenlange ervaring in medische technologie en wij hebben een uitgebreid netwerk van zorgorganisaties. Inmiddels zijn we in de testfase beland en blijven we het prototype verbeteren op basis van de feedback van testgebruikers. Zo krijgen we steeds scherper inzicht in de manier waarop die verbeteringen het zorgproces beïnvloeden. Deze eerste stap is voor ons cruciaal in de verdere aanpak van andere chronische ziekten.”

 

Eind januari 2017 is de persoonlijke gezondheidsomgeving uitgezet bij patiënten en huisartsen, waarmee ZMBR en Philips willen achterhalen hoe dit het gedrag van patiënten en de samenwerking tussen zorgverleners beïnvloedt. Tijdens deze pilot ligt de focus op huisartsenpraktijken, maar de oplossing is eenvoudig door te trekken naar specialisten in het ziekenhuis, om zo nog volledigere communicatielijnen tussen patiënten en professionals te creëren. Ook zal deze omgeving in de toekomst voor andere patiëntgroepen dan diabetespatiënten ingezet worden.

 

Voor meer informatie over het Philips HealthSuite Digital Platform zie https://www.philips.nl/healthcare/innovation/about-health-suite

Over Koninklijke Philips N.V.

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT-toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Met wereldwijd circa 70.000 medewerkers en verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen genereerden de activiteiten op het gebied van gezondheidstechnologie in 2015 een omzet van 16,8 miljard euro. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.

Meer informatieMinder informatie

Onderwerpen

Contact

Saskia van Wezel - Maas

Saskia van Wezel - Maas

Sr. Communicatiemanager / woordvoerder Health Systems

Tel.: +31 6 53408194

Media assets

Deel op social media