Madrid, Spanje – Philips Lighting (Euronext Amsterdam: LIGHT), wereldwijd marktleider op verlichtingsgebied, en Atlético Madrid hebben vandaag aangekondigd dat zij een overeenkomst hebben gesloten voor levering van de verlichtingssystemen voor het nieuwe stadion van de topclub in de Spaanse hoofdstad. Philips Lighting wordt de eerste officiële verlichtingspartner van Atlético Madrid voor de komende vier voetbalseizoenen. Daarnaast wordt het stadion als eerste ter wereld uitgerust met Philips ArenaExperience, een innovatief en multifunctioneel LED-stadionverlichtingssysteem. Dankzij dit systeem kan Atlético Madrid de kracht van verlichting gebruiken om een indrukwekkende indruk achter te laten bij bezoekers zowel in als buiten het stadion. Het systeem voorziet in LED-verlichting voor het veld, de gevel van het stadion en de ontvangst- en horecaruimtes. Miguel Ángel Gil Marín, de CEO van Atlético Madrid, is verheugd over de overeenkomst: “Philips is een ideale partner voor ons. Als gerespecteerde onderneming en wereldwijde koploper op het gebied van LED-verlichting zal Philips ervoor zorgen dat onze fans kunnen genieten van een optimale lichtervaring in ons nieuwe stadion.” “We zijn trots dat we een rol kunnen spelen in de rijke geschiedenis van Atlético Madrid door de verlichting voor het nieuwe stadion te verzorgen”, aldus Josep Martínez, CEO van Philips Lighting in Spanje en Portugal. De verlichting is specifiek voor dit stadion ontworpen en geeft een nieuwe dimensie aan licht. Martínez voegt toe: “Het ArenaExperience-systeem brengt het stadion tot leven voor de fans – vanaf het moment dat ze het in de verte zien liggen, totdat ze binnenkomen in de nieuwe Neptuno-ruimtes en natuurlijk ook tijdens de wedstrijd, waarbij de levendige verlichting een duidelijke meerwaarde biedt zowel op het veld als op het tv-scherm thuis.” Het nieuwe stadion van Atlético Madrid telt 67.000 zitplaatsen en wordt uitgerust met de meest innovatieve LED-verlichtingstechnologie van Philips Lighting. Het veld, de openbaar toegankelijke ruimtes, de gevel, het dak en de Atlético Madrid Premium- en VIP-ruimtes (de zogeheten Neptuno-ruimtes) worden allemaal voorzien van digitale LED-verlichting die onovertroffen lichtkwaliteit en een nieuwe kijkervaring biedt. De dynamische verlichtingsfuncties maken het onder andere mogelijk om de kleuren van de teams bij elke wedstrijd te projecteren, om zo de fans extra enthousiast te maken bij binnenkomst in het stadion. Het systeem kan tevens de kleur van de verlichting aanpassen bij een doelpunt, of worden ingezet bij lichtshows die specifiek worden ontworpen voor elke gelegenheid. Het spectaculaire dak zal boven het veld ‘zweven’ en wordt uitgerust met het Philips VayaFlood-LED-verlichtingssysteem, dat meer dan 16 miljoen kleuren kan weergeven. Het VayaFlood-systeem en de gevelverlichting kunnen met behulp van de dynamische Philips ColorKinetics-technologie worden gecombineerd om schitterende lichtshows te creëren voor de bezoekers. Dit dynamische verlichtingssysteem kan reageren op de gevelverlichting, maar ook onafhankelijk worden bediend. Het nieuwe Philips ArenaVision-veldverlichtingssysteem wordt uitgerust met 336 LED-schijnwerpers die vanaf het voetbalseizoen 2017-2018 in gebruik worden genomen. De verlichting garandeert optimale beeldkwaliteit bij de transmissie van televisiesignalen en voldoet aan de nieuwste La Liga-, UEFA- en FIFA-normen voor tv-uitzendingen. De schijnwerpers kunnen bovendien onmiddellijk worden in- en uitgeschakeld of worden gesynchroniseerd in spectaculaire lichtshows, niet alleen vóór en na de wedstrijd maar ook tijdens de rust. De exclusieve Atlético Madrid Premium- en VIP-ruimtes worden uitgerust met zeer zuinige en hoogwaardige LED-verlichting die naar verwachting een energiebesparing van ruim 60% zal opleveren in vergelijking met traditionele technologie. Bezoekers zullen genieten van de warme en exclusieve uitstraling van deze ruimtes, wat zal bijdragen aan de sportieve ervaring bij elke wedstrijd. De vele verlichtingsmogelijkheden maken het bovendien mogelijk om het nieuwe stadion snel en eenvoudig in te zetten voor uiteenlopende evenementen, van voetbalwedstrijden tot concerten. Dit zal extra opbrengsten opleveren en Atlético Madrid helpen om de gemiddelde verblijfsduur van bezoekers aan deze evenementen te vergroten. Dankzij de uitgebreide technische mogelijkheden van het verlichtingssysteem wordt de nieuwe thuisbasis van Atlético Madrid één van de meest innovatieve en geavanceerde stadions ter wereld, en een nieuwe blikvanger aan de skyline van Madrid. Philips Lighting: partner in sportverlichting Philips Lighting is al 60 jaar een koploper op het gebied van de verlichting van sportstadions – van veld-, ingangs- en gevelverlichting tot VIP-ruimtes en zelfs gespecialiseerde tuinbouwverlichting voor grasmatten. Licht brengt gevoel over en versterkt de emoties die in stadions worden ervaren. Ruim 65% van de grote sportstadions en 55% van de voetbalstadions wereldwijd zijn uitgerust met technologie van Philips Lighting.
Atlético Madrid is een van de meest succesvolle voetbalclubs ter wereld. De club staat momenteel op de vierde plaats in de UEFA-ranglijst van sterkste Europese clubs en heeft in de afgelopen zeven jaar in negen finales gespeeld. Atlético Madrid werd in 1903 opgericht en heeft in haar geschiedenis drieëntwintig nationale en zes internationale titels gewonnen. In het komende voetbalseizoen wordt het nieuwe, circa 67.000 zitplaatsen tellende stadion in Noordoost-Madrid officieel geopend. De club heeft een filiaal in India, Atlético de Kolkata, en een belang in de historische Franse voetbalclub RC Lens. Voor meer informatie kunt u terecht op www.atleticodemadrid.com.
Philips Lighting (Euronext Amsterdam: LIGHT) is een wereldwijd toonaangevende aanbieder van verlichtingsproducten, -systemen en -diensten. Onze kennis over de positieve invloed van licht op mensen, gecombineerd met onze uitgebreide technische expertise, stelt ons in staat om nieuwe, digitale verlichtingsinnovaties te ontwikkelen die actief bijdragen aan het verbeteren van levens. We bedienen zowel de professionele-, als de consumentenmarkt en verkopen de meest energiezuinige LED-verlichtingsproducten ter wereld. Philips Lighting loopt voorop bij de ontwikkeling van connected lichtsystemen en -diensten. Gebaseerd op de onbegrensde mogelijkheden van het 'Internet of Things', kijken we verder dan licht alleen om huizen, gebouwen en openbare ruimtes te transformeren. In 2015 werd een omzet van 7,5 miljard euro gerealiseerd. We hebben circa 36.000 medewerkers in dienst, verspreid over meer dan 70 landen. Kijk op www.philips.nl/news voor meer nieuws over Philips Lighting.