Staart van T. Rex Trix krijgt door Philips scan kleur

IQon levert unieke informatie voor medisch dossier van T. Rex Trix

28 september 2016

Eindhoven – Philips presenteert de resultaten van de CT-scan van de staartwervels van de 66 miljoen jaren oude T. rex Trix. Philips bood museum Naturalis aan om één van ‘s werelds meest complete en best gepreserveerde T. rexen te scannen met behulp van de laatste innovatie op beeldvormingsgebied. Het doel van het onderzoek was vast te stellen hoe de IQon  scanner de staartwervels van het T. rex-fossiel in beeld brengt in vergelijking met conventionele CT-technologie.

Anne Schulp, Paleontoloog bij Naturalis vertelt wat hij tijdens de scansessie heeft gezien: “De IQon filtert als het ware weg alle ‘ruis’ weg, waardoor je echt goed inzicht krijgt in de botstructuur en de opbouw van die structuur. Het is vergelijkbaar met de stap van zwart-wit films naar kleur. Zo zijn we in staat het medisch dossier van Trix te verdiepen: we maken het onzichtbare zichtbaar. Het is erg moeilijk om dat gevoel te omschrijven, wanneer je iets ziet dat niemand ooit eerder heeft gezien.”

T-Rex Trix

Unieke mogelijkheid tot onderzoek

De vleesetende dinosaurus uit Montana USA, heeft ruim 66 miljoen jaar begraven gelegen in zandsteen. Het skelet bleef achter en er vond een mineralisatieproces plaats. De gefossiliseerde botten van Trix zijn ‘geremineraliseerde’ versies van de oorspronkelijke botten.

Kleine staartwervels van een T. rex zijn uiterst zeldzaam. Aaseters zijn hiermee aan de haal gegaan, of de wervels zijn weggestroomd voordat het dier door aarde werd bedekt en fossiliseerde. Er is dan ook weinig bekend van eerder onderzoek naar de interne structuur van deze wervels. Trix heeft echter een prachtig geconserveerde staart. Paleontoloog Anne Schulp wilde haar wervels dan ook graag in meer detail onderzoeken. Op 31 augustus zijn vier staartwervels van Trix gescand in een IQon scanner in Best.

Anne Schulp zegt: “ Dit skelet is heel bijzonder. We hadden al een aantal botten bekeken met een reguliere medische CT scanner. Maar daar hadden we een klein probleem. De afzetting van pyriet, een ijzerrijk mineraal, maakt het gehele beeld onscherp, omdat het de röntgenstralen absorbeert. Daarom hadden we een andere techniek nodig.”

Staart van T. Rex Trix krijgt door Philips scan kleur

Julien Milles, Clinical Scientist CT Health SystemsPhilips Benelux: “De IQon bouwt met twee verschillende energielagen een gedetailleerd driedimensionaal beeld op. Bij Trix waren we zelfs met ‘geremineraliseerde’ versies van de oorspronkelijke botten in staat de botstructuur te identificeren en onderscheiden door kleurschakeringen. In het ene beeld zien we een witte vlek. En na een muisklik verschijnt ineens heel veel detail van de structuur van het bot. En dat bij een 66-miljoen jaar oude dame!”

Deze scans geven de eerste beelden en met verder onderzoek zal er meer informatie vrijkomen om het medisch dossier van Trix aan te vullen. De komende maanden verrichten Medische experts aanvullend onderzoek om meer details van het leven van Trix te onthullen.

IQon spectral CT

• De IQon is werelds eerste detector-based CT, die verschillende niveaus van retrospectieve data in een enkelvoudige, laag gedoseerde scan toont.
  • Een reguliere CT-scan toont goed waar de afwijking in het lichaam zit, maar laat weinig verschil tussen weefseltypes zien. Een spectrale CT maakt gebruik van het gehele spectrum van de röntgenbundel die door de patiënt heen gaat, waardoor de arts met speciale beeldbewerkingssoftware meer informatie zichtbaar kan maken over de anatomie van het lichaam, maar ook over de weefselsamenstelling van de organen.
  • De IQon verschaft belangrijke informatie waarmee de diagnose en behandeling van een patiënt wordt bespoedigd zonder deze bloot te hoeven stellen aan onnodige procedures die bovendien kostbaar en potentieel schadelijk zijn.

Meer over de IQon Spectral CT-scanner

Het UMC Utrecht is het eerste ziekenhuis in de wereld met de IQon Spectral CT-scanner. Het IQon Spectral CT-systeem van Philips is momenteel voor ziekenhuizen te koop in 36 landen. Ga voor meer informatie over CE gecertificeerde IQon en alle innovatieve CT oplossingen van Philips naar http://philips.to/2ddVPzv.

1 Philips IQon Spectral CT

Marianne Nouwens

Philips Benelux

Marianne.Nouwens@Philips.com