Nieuwscentrum

Philips Lighting lanceert YellowDot-programma om indoor positioning-technologie beschikbaar te stellen aan andere verlichtingsbedrijven

12 september, 2016

  • Via het YellowDot-programma kunnen armaturen worden gecertificeerd voor interoperabiliteit met indoor positioning-technologie van Philips Lighting
  • Philips Lighting is van plan om vóór het einde van het jaar drie YellowDot-compatibele LED-drivers uit te brengen

 

Eindhoven – Philips Lighting (Euronext Amsterdam: LIGHT), een wereldwijde marktleider in verlichting, lanceert vandaag het YellowDot-programma, dat het mogelijk maakt om de door Philips Lighting ontwikkelde indoor positioning-technologie te gebruiken in combinatie met LED-armaturen van andere verlichtingsbedrijven. Het YellowDot-programma stelt fabrikanten in staat om hun LED-armaturen te testen en te certificeren voor interoperabiliteit met de GPS-technologie van Philips Lighting, en wordt ondersteund door de geplande introductie van drie YellowDot-compatibele LED-drivers (60, 100 en 150 W) in Europa vóór het einde van het jaar. Deze stap volgt op succesvolle systeemintroducties in Europa en het Midden-Oosten, en komt tegemoet aan de toenemende vraag naar op verlichting gebaseerde GPS-technologie binnenshuis in de detailhandel en onder klanten die LED-armaturen aanschaffen.

 

“Dankzij het YellowDot-programma kunnen Philips Lighting en zijn klanten profiteren van de snelgroeiende vraag naar commerciële verlichtingssystemen die gebruikmaken van indoor GPS. Eigenaren van winkels en andere locaties – zoals detailhandelaren en exploitanten van winkelcentra – kunnen nu kiezen uit een breder assortiment van LED-armaturen, die ze vervolgens kunnen combineren met het meest nauwkeurige en schaalbare indoor positioning-systeem dat momenteel op de markt verkrijgbaar is”, aldus Simon den Uijl, Manager Indoor Positioning Partnerships bij Philips Lighting.

 

De indoor positioning-technologie van Philips Lighting is gebaseerd op afzonderlijke lichtpunten die een unieke identificatiecode uitzenden door middel van modulatie van licht die onzichtbaar is voor het menselijk oog, maar wel kan worden waargenomen door de camera op de smartphone van de klant. Deze technologie wordt Visible Light Communication (VLC) genoemd. Nadat klanten de app van de detailhandelaar hebben gedownload, kunnen ze ervoor kiezen om gebruik te maken van locatiediensten, zoals de mogelijkheid om artikelen op hun boodschappenlijstje te lokaliseren tot een nauwkeurigheid van 30 cm. De datastroom gaat slechts in één richting en het verlichtingssysteem verzamelt geen persoonsgegevens. 

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Noot voor de redactie:

 

Privacy gewaarborgd

Het gepatenteerde Indoor Positioning System van Philips leest geen informatie op de smartphones van het winkelend publiek en er worden geen persoonlijke gegevens door het verlichtingssysteem verzameld of opgeslagen. Door middel van Visible Light Communication (VLC) verzendt iedere lichtarmatuur een stroom van digitale informatie die slechts in één richting gaat. Deze datastroom is onzichtbaar voor het menselijk oog, maar kan wel worden waargenomen door de camera op de smartphone van de klant. Klanten kiezen ervoor gebruik te maken van de locatiediensten door de app van de detailhandelaar te downloaden. De gecodeerde locatiespecifieke informatie wordt door de app gebruikt voor de levering van locatiegebaseerde diensten. Klanten kunnen de app op ieder moment uitschakelen. 

Over Philips Lighting

Philips Lighting (Euronext Amsterdam: LIGHT) is een wereldwijd toonaangevende aanbieder van verlichtingsproducten, -systemen en -diensten. Onze kennis over de positieve invloed van licht op mensen, gecombineerd met onze uitgebreide technische expertise, stelt ons in staat om nieuwe, digitale verlichtingsinnovaties te ontwikkelen die actief bijdragen aan het verbeteren van levens. We bedienen zowel de professionele-, als de consumentenmarkt en verkopen de meest energiezuinige LED-verlichtingsproducten ter wereld. Philips Lighting loopt voorop bij de ontwikkeling van connected lichtsystemen en -diensten. Gebaseerd op de onbegrensde mogelijkheden van het 'Internet of Things', kijken we verder dan licht alleen om huizen, gebouwen en openbare ruimtes te transformeren. In 2015 werd een omzet van 7,5 miljard euro gerealiseerd. We hebben circa 36.000 medewerkers in dienst, verspreid over meer dan 70 landen. Kijk op www.philips.nl/news voor meer nieuws over Philips Lighting.

 

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.