Philips en UMC Groningen schalen eHealth programma op naar 35.200 patiënten

17 mei 2016

Amsterdam – Als onderdeel van het Europese ACT@Scale-programma wil het UMC Groningen met Philips telezorg in de regio Noord-Nederland verdubbelen en verder opschalen tot meer dan 35.000 patiënten in 2019. In het kader van het drie jaar durende ACT@Scale-programma zal data met betrekking tot behandelresultaten en zorgkosten van grote groepen ouderen en mensen met chronische ziekten zoals COPD en hartfalen in de regio worden verzameld en onderzocht. Het doel is geoptimaliseerde zorgcoördinatie- en telezorgprogramma’s verder te ontwikkelen, te testen en consolideren, om vervolgens aan de hand van de opgedane ervaringen en inzichten deze eHealth diensten eenvoudiger en effectiever overal in de EU in te zetten en te doen laten groeien. Het gezamenlijk streven van het programmaconsortium is om in 2019 75.000 patiënten te ondersteunen in het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Spanje en Denemarken.

De regio Noord-Nederland heeft een snel vergrijzende bevolking, toenemende zorgbehoefte, en speciale zorgprogramma’s voor COPD en astma-patiënten, ouderen en patiënten met chronisch hartfalen. Het doel is aan de hand van de implementatie van recente wetenschappelijke inzichten regionale zorgcoördinatie en telezorg dieper in de zorgpaden van deze patiënten te integreren. Door analyse van harde uitkomstendata zullen diepgaande inzichten worden verkregen hoe eHealth de kwaliteit van zorg beinvloedt, wat de impact is op de werkdruk van zorgverleners en hoe tevreden zowel patiënt als personeel zijn met vernieuwende vormen van zorgdienstverlening.

Europese hoofdrol UMC Groningen bij ontwikkeling nieuwe inkomstenmodellen
UMC Groningen gaat in het programma bovendien een hoofdrol spelen in de grootschalige analyse van alle verzamelde Europese zorgdata. Er wordt uitvoerig gekeken naar de gevolgen van de zorgkosten per patiënt en de economische gevolgen voor de participerende ziekenhuizen en zorgregio’s als patiënten minder vaak het ziekenhuis bezoeken omdat zij hun ziekte zelf of dichter bij huis managen met behulp van technologie, familie, speciale verpleegkundigen en huisarts. Deze inzichten zijn nodig voor de ontwikkeling van vernieuwende businessmodellen voor deze zorg waarbij de verschillende typen zorgverleners als één team nauw samenwerken bij de begeleiding van een patiënt.

“Telezorg en gecoördineerde zorgdiensten kunnen ouderen en anderen met een zwakke gezondheid mogelijkheden bieden om langer zelfstandig te blijven met een significant betere kwaliteit van leven. Een en ander vergt echter ook ingrijpende aanpassingen van het zorgstelsel en zelfredzaamheidsvermogen bij de zorgontvanger”, aldus professor Erik Buskens, hoogleraar Evaluatie Medische Technologie (HTA) aan het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). “Met ACT@Scale kunnen we vaststellen welke methoden voor de implementatie van die aanpassingen het meest kosteneffectief zijn en maximale voordelen opleveren voor de vergrijzende bevolking van Europa.”

“Op dit moment wordt 70 procent van de Europese zorgbudgetten besteed aan chronisch zieken, hoofdzakelijk als gevolg van vergrijzing”, aldus Jeroen Tas, CEO Connected Care and Health Informatics, Philips. “Philips zet zich in om zorgverleners en overheden te helpen bij de invoering van innovatieve en connected zorgdiensten om de zelfredzaamheid van de patiënt en de samenwerking tussen zorgverleners te verbeteren. Het ACT@Scale-programma zal het benodigde bewijs leveren voor het succesvol aanbieden van een gestroomlijnde patiëntervaring met betere resultaten tegen lagere kosten.”

Gestandaardiseerde reeks gegevens uit vijf deelnemende zorgregio's
De vijf deelnemende zorgregio's zijn allemaal bezig met de invoering van innovatieve zorgcoördinatie- en telezorgdiensten. Deze regio's stellen in het kader van het ACT@Scale-initiatief een vooraf overeengekomen en gestandaardiseerde reeks (geanonimiseerde) gegevens beschikbaar, waaronder programmagegevens als het aantal ingeschreven patiënten, (herhaalde) ziekenhuisopnames, duur van de opnames en sterftecijfers. Met deze standaardisatie wordt een belangrijk onderzoeksprobleem opgelost dat pilots en programma’s door hun onderling sterk verschillende aanpak vaak niet goed vergelijkbaar zijn.

Eerste bevindingen aan het einde van het jaar
Naast de regio Noord-Nederland zijn Catalonië (Spanje), Zuid-Denemarken en Noord-Ierland (Verenigd Koninkrijk) de andere deelnemende regio’s in Europa. Verder bestaat het wetenschappelijke consortium voor ACT@Scale uit de Aristotle University of Thessaloniki (Griekenland), City University London (Verenigd Koninkrijk), Universitätsklinikum Würzburg/Klinikum der Bayerischen Julius-Maximilians-Universität (Duitsland), University of Hull (Verenigd Koninkrijk), Kronikgune-Centre for Research Excellence in chronicity (Baskenland, Spanje), Hospital Clinic of Barcelona (Spanje) en Philips. De eerste voorlopige bevindingen zullen naar verwachting aan het eind van 2016 beschikbaar zijn.

ACT@Scale bouwt voort op het succesvolle ACT-programma, dat de aanzet vormde voor de wetenschappelijke evaluatie van Europese programma's voor geïntegreerde zorg. Het programma maakt deel uit van het Europees innovatiepartnerschap inzake actief en gezond ouder worden (EIP AHA), een initiatief van de Europese Commissie in het kader van de 'Innovation Union'-strategie, en heeft tot doel om tussen nu en 2020 de gemiddelde gezonde levensduur met twee jaar te verlengen.

eHealth Week 2016

Philips toont zijn nieuwste oplossingen voor connected zorgoplossingen tijdens de komende eHealth Week, die van 8 t/m 10 juni plaatsvindt in de Beurs van Berlage te Amsterdam. De Philips-stand (N21) is te vinden in hal 2. Kijk voor actuele informatie over de aanwezigheid van Philips tijdens de eHealth Week op www.philips.com/ehealthweek.

Saskia Maas

Philips Health Systems Benelux

Tel: +31 (0)653408194

Email: saskia.maas@philips.com

Joost Maltha

Philips Communications Healthcare Informatics Solutions and Services

E-mail: joost.maltha@philips.com

Twitter: @JoostMaltha

Marjolein Boogaards

UMC Groningen Communicatie
E-mail: m.a.bogaards@umcg.nl

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHIA) is een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie die zich richt op het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg. Philips maakt gebruik van geavanceerde technologieën en diepgaand inzicht in klinische toepassingen en de behoeften van consumenten om geïntegreerde oplossingen te ontwikkelen. De onderneming is marktleider op het gebied van diagnostische beeldvorming, beeldgestuurde behandelingen, medische IT toepassingen, patiëntbewaking, thuiszorgsystemen en gezondheidstoepassingen voor consumenten. Philips Lighting is een volledige dochteronderneming van Philips en is wereldwijd marktleider op het gebied van verlichtingsproducten, -systemen en -diensten. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2015 een omzet van 24,2 miljard euro, heeft wereldwijd circa 105.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. Voor nieuws over Philips kunt u terecht op www.philips.nl/nieuwscentrum.