Circulaire verlichting voor Schiphol│Philips

april 16, 2015

Eindhoven - Schiphol Group, Cofely en Philips zijn een samenwerking aangegaan voor de nieuwe verlichting in de terminal van Schiphol. Dankzij verlichting op circulaire basis krijgt Schiphol licht ‘in gebruik’, terwijl Philips eigenaar blijft van de armaturen en de installaties. Philips en Cofely zijn verantwoordelijk voor de prestaties en levensduur van het systeem. Door het gebruik van herbruikbare materialen en energie-efficiënte LED-verlichting wordt 50% afname van het elektriciteitsverbruik gerealiseerd. Het vernieuwde lichtdesign zorgt daarnaast voor een verbeterde lichtbeleving.

Door het toepassen van verschillende circulair economische uitgangspunten creëren Schiphol Group, Cofely en Philips een nieuwe standaard in de transitie naar een circulair economische wereld. De toepassing van circulaire verlichting maakt deel uit van een ingrijpende vernieuwing van de terminal om reizigers meer comfort te bieden en om de capaciteit van Schiphol te vergroten.

Jos Nijhuis, CEO en president-directeur van Schiphol Group: “Schiphol heeft de ambitie om een van de duurzaamste luchthavens in de wereld te worden. Wij geloven in een circulaire economie en willen ook een actieve rol spelen bij het realiseren daarvan. Met deze samenwerking met Philips en Cofely maken we een mooie stap in de goede richting. Samen hebben we de gebaande paden verlaten en een innovatieve, out-of-the-box oplossing ontwikkeld. We zetten zo de standaard en ook dat past bij het ambitieniveau van de luchthaven."

Frank van der Vloed, General Manager Philips Lighting Benelux: “We zijn trots dat wij met deze innovatieve ‘Circular Lighting’ oplossing een aanzienlijke energiebesparing en een verhoogde levensduur realiseren. Én dat we hiermee een belangrijke bijdragen leveren aan de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen van de luchthaven.”

Hans van Happen, COO Cofely Nederland NV: “Cofely is als main contractor van Schiphol continu op zoek naar innovatieve en energiebesparende oplossingen die bijdragen aan de doelstellingen van Schiphol. Deze vernieuwende samenwerkingsvorm met Schiphol en Philips past geheel in de ambitie van Cofely om een leidende rol in de energie-transitie te spelen.”

Duurzame en herbruikbare materialen
Speciaal voor Amsterdam Airport Schiphol – en in samenwerking met architectenbureau Kossmann.dejong en Philips Design, zijn armaturen ontwikkeld met een levensduur die 75% langer is dan gebruikelijk. Daarnaast kunnen onderdelen van de armatuur afzonderlijk worden vervangen. Hierdoor worden de onderhoudskosten gereduceerd en hoeft niet het complete armatuur te worden gerecycled. Bovendien blijft Philips eigenaar van de apparatuur, Schiphol Group betaalt voor het gebruik tijdens de contractduur. Aan het einde van het contract worden armaturen na een upgrade elders opnieuw ingezet, met een maximale vermindering van grondstofgebruik tot gevolg.

Ondersteund door de 24/7 aanwezigheid van Cofely op Schiphol, zorgen Philips en Cofely voor real-time beheer van de verlichting voor het realiseren van een optimale beleving en maximale duurzaamheid. Tegelijkertijd dragen zij zorg voor de intensiteit en betrouwbaarheid van de verlichting op basis van een KPI-model.

Zie voor meer informatie www.philips.nl/circularlighting

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 105.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft een leidende positie op het gebied van cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.com/nieuwscentrum.

Over Amsterdam Airport Schiphol:

Met 55 miljoen passagiers en 1,6 miljoen ton vracht was Amsterdam Airport Schiphol in 2014 vijfde luchthaven van Europa in aantallen passagiers en derde in vrachtvolume.103 lijndienstmaatschappijen verbinden de luchthaven op rechtstreekse vluchten met 319 bestemmingen over de hele wereld. Schiphol is daarmee één van de  belangrijkste mainports of hubs van Europa en één van de twee Europese thuisbases van Air France-KLM en de SkyTeam alliantie. De luchthaven Schiphol is ook een belangrijke economische motor voor de regio. Op de luchthaven zijn circa 65.000 mensen werkzaam.

Amsterdam Airport Schiphol is een onderdeel van Schiphol Group. Schiphol Group is een exploitant van luchthavens in binnen- en buitenland. De ambitie Schiphol van Schiphol Group is om Schiphol te ontwikkelen tot Europe’s Preferred Airport: de voorkeursluchthaven voor reizigers, airlines en logistieke dienstverleners.  Zie http://www.schiphol.nl

Over Cofely, onderdeel van GDF SUEZ:

Cofely is Europees marktleider op het gebied van duurzame technologische oplossingen voor energie en milieu. Zij ontwerpt en implementeert oplossingen waarmee bedrijven en publieke organisaties de performance van installaties en het energiegebruik in bedrijfsprocessen kunnen optimaliseren en milieueffecten tot een minimum beperken. Cofely biedt een unieke combinatie van expertise op verschillende terreinen. Van het ontwerp, de installatie en het beheer van lokale en hernieuwbare energie-oplossingen tot de operationele levering van geïntegreerde voorzieningen en services. Cofely is het belangrijkste merk van GDF SUEZ Energy Services - één van de zes business units van GDF SUEZ - dat 87.500 medewerkers telt en een omzet van 14,7 miljard euro realiseerde in 2013. In 2013 telde Cofely in Nederland circa 6.000 medewerkers en behaalde zij een omzet van 1,047 miljard euro. GDF SUEZ is één van de grootste energieleveranciers ter wereld. Haar dienstverlening omvat de volledige energieketen van elektriciteit en aardgas. De Groep heeft wereldwijd ruim 147.200 mensen in dienst en behaalde in 2013 een omzet van 81.3 miljard euro.