Los Angeles wordt eerste stad ter wereld die straatverlichting gaat regelen met behulp van mobiele en cloud-technologieën van Philips

april 9, 2015

• Nieuw Philips CityTouch-systeem bespaart energie en zorgt voor veiligere en beter verlichte straten voor burgers.
  • Systeem meldt storingen en verkort de benodigde tijd voor inbedrijfstelling tot slechts enkele minuten.
  • Draadloze ‘plug and play’-mogelijkheden beschermen bestaande investeringen door straatlampen van alle leveranciers in één netwerk met elkaar te verbinden.

Somerset, New Jersey, Verenigde Staten – Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG, AEX: PHIA), de grootste aanbieder van verlichtingsproducten en -oplossingen ter wereld, heeft aangekondigd dat Los Angeles als eerste stad ter wereld zijn straatverlichting gaat regelen met behulp van een geavanceerd Philips-beheersysteem dat gebruikmaakt van mobiele en cloud-technologieën. Met deze stap bevestigt het Bureau of Street Lighting (de instantie die de straatverlichting van LA beheert) zijn status als koploper bij de invoering van innovatieve LED-straatverlichting door te kiezen voor een hoogwaardige oplossing die energie bespaart, minder onderhoud vergt en de straten veiliger maakt voor inwoners. De technologie ondersteunt tevens het Great Streets-initiatief van burgemeester Eric Garcetti, dat is gericht op de revitalisatie van buurten door de straten van LA meer voetgangersvriendelijk te maken.

Los Angeles loopt al lange tijd voorop bij de invoering van slimme innovaties, waaronder de toepassing van nieuwe internettechnologieën die stadsbestuurders helpen om diensten zoals straatverlichting efficiënter te beheren. Het Philips CityTouch-verlichtingsbeheersysteem stelt het Bureau of Street Lighting in staat om verlichtingsarmaturen op afstand te regelen en het energieverbruik en de status van elke lamp in de gaten te houden. Er wordt een mobiele chip in elke armatuur ingebouwd, waardoor iedere straatlamp een uniek identificatienummer heeft en direct kan ‘samenwerken’ in een netwerk. Dit slimme ‘plug and play’-systeem zorgt niet alleen voor lagere programmeerkosten per armatuur, maar verkort ook de inbedrijfstellingstijd van dagen naar slechts enkele minuten. Bovendien hoeven er nu helemaal geen inbedrijfstellingswerkzaamheden op locatie te worden uitgevoerd. Het gehele systeem kan veilig op afstand worden geregeld en beheerd via elke webbrowser.

“Los Angeles telt ongeveer 12.000 kilometer aan straten die met LED-lampen worden verlicht, meer dan elke andere stad in de Verenigde Staten”, vertelt Ed Ebrahimian, directeur van het Bureau of Street Lighting. “We hadden daarom een oplossing nodig waarmee we de straatverlichting op afstand konden regelen, met nauwkeurige rapportage van het energieverbruik van elke lamp. Het systeem moest tevens eenvoudig te installeren zijn, en flexibel genoeg om te worden ingepast in bredere ‘Smart City’-plannen. In het afgelopen jaar hebben we proefprojecten uitgevoerd met verschillende oplossingen, en we hebben uiteindelijk gekozen voor CityTouch omdat dit systeem geen extra investeringen of aanpassingen van onze infrastructuur vereist.”

Hoewel CityTouch-oplossingen al in 31 landen in gebruik zijn genomen, is het systeem in LA het eerste ter wereld dat een rechtstreekse verbinding maakt naar ieder lichtpunt met behulp van een speciale connector node, die straatlampen van elke fabrikant in een netwerk kan verbinden. Dit verlengt de levensduur van zowel traditionele als LED-systemen en maakt het mogelijk om ze in een netwerk van lichtpunten te verbinden. CityTouch biedt het Bureau of Street Lighting een duidelijk overzicht van het verlichtingssysteem van de gehele stad, met diverse visualisatiemogelijkheden, grafieken en diagrammen op basis van kaarten. De combinatie van LED-technologie en beheersoftware stelt het Bureau of Street Lighting in staat om de infrastructuur efficiënter te beheren, terwijl inwoners van LA profiteren van minder storingen en veiligere en beter verlichte straten.

“Philips CityTouch ondersteunt het Great Streets-initiatief van burgemeester Garcetti door een efficiënter beheer van LED-straatverlichting mogelijk te maken. De veiligheid wordt verbeterd door het aantal storingen te verminderen, wat zorgt voor betere zichtbaarheid. Bovendien kan de verlichting worden aangepast aan de behoeften van een specifieke buurt”, aldus Amy Huntington, directeur van Philips Lighting Americas. “Efficiënt beheer van straatverlichting ondersteunt niet alleen de energiebesparingsinitiatieven van Los Angeles, maar heeft een positief effect op het straatbeeld en draagt bij aan levendigere en meer betrokken gemeenschappen.”

Voor meer informatie over CityTouch-verlichtingsbeheersoftware van Philips kunt u terecht op www.philips.com/citytouch.

Philips CityTouch-verlichtingsbeheersysteem

Gelieve voor verdere persinformatie contact op te nemen met:

Anne-Marie Sleurink
External Communications Manager a.i.
Tel. +31 6 22 30 65 29
E-mail: anne-marie.sleurink@philips.com

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 105.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft een leidende positie op het gebied van cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten. Meer nieuws over Philips vindt u op www.philips.com/nieuwscentrum.