Philips museum viert op maandag 6 april haar tweede verjaardag

maart 27, 2015

Eindhoven - Op maandag 6 april, tweede paasdag, is het precies twee jaar geleden dat het Philips museum officieel open ging. Een historisch moment: de opening werd verricht door, toen nog, koningin Beatrix als haar op één na laatste officiële handeling als staatshoofd. Dit heugelijke feit kan dan ook niet ongemerkt voorbijgaan. Daarom gaan op tweede paasdag, speciaal ter viering van de tweede verjaardag, de museumdeuren open. Op die dag kan iedereen het Philips museum voor het symbolische bedrag van 2 euro bezoeken. De eerste 150 bezoekers worden ook nog eens getrakteerd op feestelijk gebak.

Philips heeft het museum ingericht en geopend om iedereen de mogelijkheid te bieden om te kijken naar de ontwikkelingen van en binnen het wereldconcern, vanaf de start in 1891 tot en met de innovaties van morgen. Het museum heeft als doel om te inspireren en geïnspireerd te worden. Het museum is gevestigd in het gebouw waarin Philips in 1891 is begonnen met het maken van de eerste, voor Philips jarenlang zo kenmerkende, gloeilampen. In het museum is nog een deel van de originele productieruimte intact. Bezoekers kunnen daar zien waar oprichter Gerard Philips zijn innovatieve ideeën op het gebied van gloeilampen verder heeft ontwikkeld.

Maar in het museum gaat het niet alleen over dingen uit vervlogen tijden. Zo kunnen bezoekers met behulp van een bij het museum te lenen iPad hun kennis op het gebied van technologie testen. In het spel Mission Eureka kunnen groepjes van maximaal vier personen elkaar uitdagen en proberen de vragen het beste te beantwoorden. Voor kinderen is deze manier van museumbezoek eigentijds en leerzaam.

Laatste dag tentoonstelling 75 jaar scheerapparaten
De Philips shaver, het door Philips ontwikkelde unieke elektrisch roterende scheerapparaat, is vandaag de dag nog steeds een van de meest innovatieve producten van het concern. Dit product wordt hoofdzakelijk in Nederland, meer in het bijzonder in Drachten, zeer succesvol ontwikkeld en geproduceerd. In de 75 jaar dat het Philips scheerapparaat bestaat zijn er bijna 700 miljoen van gemaakt en verkocht. In het museum is daarom voor dit mooie product een speciale tentoonstelling ingericht. Deze expositie, ‘75 jaar Philips shavers’, geeft aan de hand van vele apparaten, reclameaffiches, films en foto’s een uniek overzicht van dit product vanaf zijn oorsprong in 1939. Op maandag 6 april is de laatste dag van die tentoonstelling, die zeer zeker de moeite van het bekijken waard is!

Op 16 april start het Philips museum de nieuwe tentoonstelling #Lightislife. Deze fototentoonstelling geeft een uniek overzicht van het werk van zes inspirerende Instagram storytellers en van hun visie op de #Lightislife-campagne van Philips. Het laat echter ook zien wat licht voor iedereen kan betekenen tijdens het Internationaal Jaar van het Licht.

Perscontact:

Mark Grispen
Manager communications Philips museum
E-mail: mark.grispen@philips.com

Meer informatie over het Philips museum is te vinden op www.philips-museum.com. Hier is ook praktische informatie over openingstijden, toegangsprijzen en parkeermogelijkheden te vinden.

Over Philips museum

Het Philips museum is het museum van Koninklijke Philips N.V.. Gevestigd in de eerste gloeilampenfabriek van Philips in het centrum van Eindhoven. De tentoonstelling in het museum neemt de bezoekers mee op de reis door het Philips verhaal. Een verhaal over innovaties en ambitieus ondernemerschap. Vanaf de start van de onderneming in 1891 tot en met de innovaties van morgen. Meer informatie is te vinden op: www.philips-museum.com.