Grootste light art zelfportret in het Rijksmuseum

Upload zelfportret en word het topstuk van Philips ‘Nacht Expositie’

maart 12, 2015

Amsterdam, Nederland – Vanaf 25 maart organiseert Philips in het Rijksmuseum een bijzondere ‘Nacht Expositie’. De expositie bestaat volledig uit met licht geschilderde portretten, als eerbetoon aan de ongeëvenaarde meester van het licht, Rembrandt  – nu te zien in de Late Rembrandt tentoonstelling in de Philipsvleugel van het museum.

Om zelf op ‘het doek’ te schitteren in het Rijksmuseum kan iedereen vanaf woensdag 11 maart 2015 een portretfoto uploaden via www.philips.com/dutchmastersoflight. De Nacht Expositie wordt samengesteld uit een selectie van de inzendingen en is twee weken lang iedere avond te zien vanuit de passage onder het museum.

Dutch Masters of Light
Philips beseft als founder van het Rijksmuseum maar al te goed wat licht met kunst kan doen. De impact van innovatieve LED-verlichting op de meesterwerken van Rembrandt, is direct zelf te ervaren tijdens het bezoek aan de expositie. De vereniging van de twee lichtpioniers, demonstreert de onbeperkte mogelijkheden van LED, evenals de verbondenheid van Philips met het Nederlandse culturele erfgoed.

Rembrandt was een grootmeester in licht die verder keek dan zijn tijdgenoten. Hij experimenteerde volop en ontdekte dat licht in schilderijen wonderen kan verrichten; dat het kleuren laat schitteren, details eruit doet springen en verrassende diepte schept. Hij wist dat magische licht in verf te vangen. Zo gaf hij zijn meesterwerken ongekende diepgang, intimiteit en zeggingskracht.

De hedendaagse mogelijkheden van LED, komen duidelijk naar voren in de immense zelfportretten van de ‘Nacht Expositie’, samengesteld door licht kunstschilder Eelco van den Berg. ‘Ik speel graag met felle kleuren afgewisseld door donkere, aardse tinten. Net als in de werken van Rembrandt, speelt het contrast tussen licht en donker voor mij een zeer belangrijke rol; het geeft intensiteit aan het kunstwerk’, aldus van den Berg.

Jouw zelfportret als immens lichtkunstwerk in het Rijksmuseum
Iedereen maakt kans op een eigen historisch moment door een zelfportret te uploaden via www.philips.com/dutchmastersoflight. De beste zelfportretten zijn vanaf 25 maart als lichtkunstwerken te bewonderen. De winnaars worden uitgenodigd voor de spectaculaire onthulling van alle lichtportretten. Bovendien worden er 10 VIP-tickets verloot onder de deelnemers voor de exclusieve openingsavond op 25 maart en worden 100 Philips LED-lampen voor in huis weg gegeven onder de deelnemers.

Lichtportret Wim Pijbes, directeur Rijksmuseum

Lichtportret Rembrandt

Renée de Bruin
External Communications Manager, Lighting
Philips Electronics Nederland B.V
Renee.de.bruin@philips.com

Over de Late Rembrandt

Voor de eerste keer presenteert het Rijksmuseum een groots overzicht van de late werken van Rembrandt van Rijn. Late Rembrandt toont het indrukwekkend hoogtepunt van zijn immense talent. Rembrandt experimenteerde in de laatste jaren van zijn leven met grafiek- en schildertechnieken en wist een ongekende diepgang in zijn werk te brengen. Het leidde tot zijn meest gedurfde, individualistische en intieme werk en maakte de late periode van zijn leven tot de meest onderscheidende, vernieuwende en uitzonderlijke fase in zijn carrière.

Over Koninklijke Philips N.V.:

Koninklijke Philips N.V. (NYSE: PHG; AEX: PHI) is een veelzijdige onderneming die actief is op het gebied van gezondheidszorg en welzijn. De onderneming is gericht op verbetering van de kwaliteit van leven van mensen door middel van zinvolle innovaties op het terrein van gezondheidszorg, lifestyle en verlichting. Het hoofdkantoor van Philips is gevestigd in Nederland. De onderneming boekte in 2014 een omzet van 21,4 miljard euro, heeft wereldwijd circa 105.000 medewerkers in dienst, en beschikt over verkoop- en servicepunten verspreid over meer dan 100 landen. De onderneming heeft een leidende positie op het gebied van cardiologie, spoedeisende zorg en zorg op afstand, energiezuinige verlichting en nieuwe verlichtingstoepassingen, en op het gebied van scheerapparaten en mondverzorgingsproducten.