Nieuwscentrum

Innovatie door het toepassen van radicale eenvoud in design bij Philips

mei 23, 2024 | 2 minuten leestijd

“Het gaat er niet alleen om wat we doen, maar ook hoe we het doen”, zegt Peter Skillman, Global Head of Design bij Philips. En dat ‘hoe’ draait om het toepassen van ‘radical simplicity’, het maximaal versimpelen van denkstappen om innovatie te stimuleren en uiteindelijk de wensen van zorgverleners centraal te stellen. “In de gezondheidszorg willen we het aantal taken en handelingen van zorgverleners verminderen, zodat zij zich beter kunnen concentreren op het leveren van goede zorg aan patiënten.”

Peter Skillman

Skillman vertelt tijdens de recente ICT&Health-conferentie in Maastricht voor een volle zaal geïnteresseerden over de rol van design bij innovatie. Waar designers voorheen dachten dat gebruikers juist zo veel mogelijk features wilden in een product, laat Skillman zien dat het juist andersom is. Skillman: “Focus op de belangrijkste functies en geef prioriteit aan eenvoud en snelheid. De ‘performance’ van een product is niet zomaar een functie, het is de enige functie die er werkelijk toe doet.”

Radicale eenvoud

 

Radical simplicity, radicale eenvoud in het Nederlands, draait om het minimaliseren van complexiteit en het creëren van intuïtieve, gebruiksvriendelijke ontwerpen. In de gezondheidszorg betekent dit dat technologieën en interfaces zo ontworpen moeten worden dat ze de cognitieve belasting van zorgverleners verminderen. Om het in zijn woorden te stellen: focus op het beter doen van minder dingen. En dat is volgens hem dringend nodig, want de gezondheidszorg is een complexe sector. Er is een tekort aan professionals, tegelijkertijd nemen de zorgvraag en kosten toe. Dat komt de kwaliteit van zorg niet ten goede. 

Gebruiksgemak

 

Een onderdeel van die complexiteit, komt door de administratie. Skillman stelt dat zorgverleners momenteel tot 40% van hun tijd besteden aan administratieve taken en handelingen. Door deze administratieve taken te vereenvoudigen en gebruikersinterfaces te ontwikkelen die intuïtief zijn, kunnen zorgverleners zich beter richten op hun belangrijkste taak: het verlenen van goede zorg. In essentie moeten apparaten net zo makkelijk te bedienen zijn als een smartphone.

Peter Skillman

Vanuit de klant

 

Een belangrijk aspect van het ontwerpen bij Philips om dat gebruiksgemak te verbeteren, is het concept van 'working backwards from the customer'. In plaats van uit te gaan van wat technologisch mogelijk is, begint Philips met het identificeren van de behoefte van de klant en werkt van daaruit terug om oplossingen te ontwikkelen. Deze benadering stelt Philips in staat om betere producten te creëren die niet alleen voldoen aan de wensen van zorgverleners, maar deze vaak overtreffen door hun eenvoud en effectiviteit. 

Contactpersoon

Pieter de Meer-PR & Communications Manager Health Systems Benelux-
Pieter de Meer
PR & Communications Manager Health Systems Benelux
Contact informatie Contact informatie

You are about to visit a Philips global content page

Continue

Deel dit artikel met je netwerk

  • https://www.philips.nl/a-w/about/news/archive/standard/about/news/articles/2024/innovatie-door-het-toepassen-van-radicale-eenvoud-in-design-bij-philips.html Link gekopieerd

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.