Frans van Houten, CEO van Philips, vertelt in de Financial Times over de transformatie van Philips van een elektronicaconcern naar gezondheidstechnologiebedrijf. In ‘How to Lead’ staan zijn persoonlijke lessen centraal. "Ik heb veel liefde voor het bedrijf. Het is een icoon in Nederland. Het weer relevant maken van het bedrijf was de drijfveer achter een aantal van de moeilijke keuzes die we hebben moeten nemen", zegt Frans. "Het beste bewijs daarvoor is dat het merk sterker is, de waarde van het bedrijf is sterker en we groeien." De bereidheid om te investeren in die relevantie ziet hij terug in de reactie van Philips op de coronaviruspandemie. Door 100 miljoen euro te investeren wist het gezondheidstechnologiebedrijf de productie van producten en oplossingen voor de diagnose, behandeling, bewaking en het beheer van COVID-19-patiënten op te voeren.
Het interview raakt ook aan de persoonlijke ervaringen van Frans en beschrijft dat 'een van Frans van Houten's vroegste herinneringen aan Philips een elektronische rekenmachine is die hem als kind in de jaren zestig werd getoond door zijn vader, die in de onderzoekslaboratoria van het Nederlandse bedrijf werkte'. Frans: "Hij kwam altijd thuis met de meest fantastische prototypes. Hij kwam ook thuis met verhalen over innovaties die niet werkten. En dat was ook fascinerend - hoe laat je inventiviteit werken?".
Focus, dat was wat Philips nodig had en Frans heeft die aangebracht sinds zijn aantreden als CEO in 2011. Philips nam afstand van zijn oude, zeer breed georiënteerde, bedrijfsvoering en richtte zich volledig op gezondheidstechnologie: een gebied waar veel innovatiemogelijkheden waren, zijn en blijven. En innovatie, dat is de rode draad in het bestaan van Philips. De keuze bleek er een met visie: in de huidige tijd wint gezondheidstechnologie steeds meer terrein door de digitalisering en de toenemende vraag naar gezondheidszorg.
Frans staat dan ook nog steeds volledig achter deze keuze en herinnert zich zijn boodschap toentertijd: “Wij gaan de gezondheidszorg veranderen. Wij zetten alles op alles om marktleider te worden in deze tak van industrie.” Daardoor heeft Philips zich het afgelopen decennium ontwikkeld tot een toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie met als doel om in 2030 het leven en de gezondheid van 2,5 miljard mensen wereldwijd te verbeteren door middel van innovatie.
Het volledige artikel is beschikbaar op de website van Financial Times.