De Spoedeisende Hulp in het Flevoziekenhuis heeft net als andere SEH-afdelingen in Nederland te kampen met meerdere uitdagingen. Er zijn op piekmomenten veel patiënten en het is moeilijk om voldoende gekwalificeerd personeel te vinden. Daarnaast is de ruimte op de SEH krap en de doorstroom wordt vertraagd door het wachten op verpleegkundigen, opname- en behandelbedden, onderzoeken en artsen. Soms moet de SEH zelfs een paar uur sluiten voor ambulances, een probleem dat ook op andere plaatsen in Nederland regelmatig voorkomt.
Om te zorgen dat de SEH de zorgvraag ook op de drukke momenten aankan, heeft het Flevoziekenhuis Philips Healthcare Transformation Services gevraagd om de processen op de afdeling te optimaliseren.
Het team startte met een grondige oorzaakanalyse, waarbij de data werd gebruikt voor een nulmeting van prestatie-indicatoren. Hierdoor is de toegevoegde waarde van het project na afloop meetbaar.
We weten nu waar we bij de SEH op kunnen sturen om te zorgen dat de kwaliteit zo goed mogelijk is.”
Anita Arts
Voorzitter raad van bestuur, Flevoziekenhuis Almere
Door medewerkers te betrekken in het ontwerpen van oplossingen, werd draagvlak gecreëerd voor verandering en een snelle start voor implementatie. Hiermee werd het fundament gelegd voor blijvende verbetering op de afdeling.
Bekijk de volledige case study inclusief resultaten:
You are about to visit a Philips global content page
Continue