Persoonlijke gezondheidsproducten
We werken hieraan mee omdat innovatie onze onderneming in het bloed zit en omdat we Nederlandse ontwikkelaars gelegenheid willen geven nieuwe perspectieven in te brengen. We zijn heel benieuwd hoe de teams slimme verbanden gaan leggen tussen gegevens en platforms van verschillende toonaangevende en innovatieve Nederlandse bedrijven, en met welke verrassende oplossingen ze zullen komen.
Omdat Philips heeft ingezien dat de markt voor persoonlijke gezondheidsproducten en -diensten en de professionele zorgwereld naar elkaar toegroeien, passen we onze onderneming aan die veranderende realiteit aan. Dat zien we dan ook terug in het platform dat voor de deelnemende ontwikkelaars op de Hackathon beschikbaar wordt gemaakt. Er wordt gewerkt met fictieve gegevens van realistische personages: een gezond persoon, een baby, en iemand met een (chronische) aandoening. De ontwikkelteams beslissen zelf hoe ze de gegevens het beste kunnen toepassen bij de ontwikkeling van oplossingen.
De meeste ondernemingen leveren ofwel gegevens, ofwel gegevens en API’s aan. Philips gaat echter een stap verder: ons digitale HealthSuite-platform biedt ontwikkelaars de mogelijkheid om hun eigen persoonlijke apparatuur – bijvoorbeeld een fitnesstracker of glucosemeter – aan te sluiten en met alle andere gegevens te combineren om voor een totaalbeleving te zorgen.
Zorg van de toekomst
De grootste kans die wij als onderneming zien, is dat we gegevens van dergelijke apparatuur kunnen combineren met gegevens uit de professionele zorgwereld en zo de zorg van de toekomst dichterbij brengen. We combineren de relatie tussen patiënten en zorgprofessionals met oplossingen waarmee we die relatie kunnen optimaliseren.
We moeten niet verwachten dat de Hackathon producten zal opleveren die rechtstreeks de markt op kunnen. Denk eerder aan een eerste versie van een idee dat mogelijk iets oplevert – een eerste prototype als het ware. Een goede score op de Hackathon houdt in dat het desbetreffende team dan vervolgstappen kan zetten in het oprichten van een onderneming.
Waar we op hopen is dat er enthousiast gebruik gemaakt zal worden van de visie en principes die we op andere zorgproducten toepassen – wat wij doorgaans onze HealthSuite-visie en ons digitale HealthSuite-platform noemen. We weten dat het mogelijk is: in een Hackathon in San Francisco hebben we namelijk eerder dit jaar al een aantal verbazingwekkende voorbeelden gezien van fantastische applicaties op basis van de HealthSuite.