Blake: “Dit is niet de eerste keer dat we iets horen over ‘gamificatie’, het toepassen van spelelementen in alledaagse processen om gedrag te beïnvloeden. Wel is er inmiddels een geheel nieuw niveau van maatschappelijke betrokkenheid bereikt.” Philips is zich al enige tijd bewust van de voordelen van gamificatie voor de toekomst van interactie met de klant. Dit inzicht heeft geleid tot de ontwikkeling van een uniek product door het mondzorgteam. “We wilden ouders helpen om hun kinderen goede poetsgewoonten aan te leren”, legt Blake uit. “Als je kinderen hebt weet je dat het niet altijd gemakkelijk is om hen aan het poetsen te krijgen.” Blake heeft het over de Sonicare For Kids tandenborstel , die tegelijk is ontwikkeld met Sparkly, het digitale hulpje. “We hebben een oplaadbare tandenborstel ontwikkeld die via Bluetooth draadloos verbinding kan maken met een app. Zo hebben we het tandenpoetsen eigenlijk gegamificeerd.” Kort gezegd maakt de gratis interactieve poetsapp het tandenpoetsen leuk. “En het werkt! 98% van de ouders geeft aan dat hun kinderen langer en beter poetsen. Philips is van plan om gamificatie steeds meer in te zetten om spelenderwijs meer te leren over gezondheid.”
Data zijn van levensbelang. Om vandaag de dag toonaangevend te blijven, moet je meer zijn dan alleen een technologiebedrijf. Blake benadrukt dat de combinatie van data en de juiste technologie, software, dienstverlening, commerciële aspecten, etc. bij iedere digitale organisatie centraal moet staan. “Het Health Suite Digital Platform (HSDP) is een platform op cloud-basis, speciaal gericht op de gezondheidszorg”, aldus Blake.
Vervolgens vertelt hij hoe het platform gezondheidsdata verzamelt en analyseert met als doel het leven van mensen te verbeteren – bijvoorbeeld de behandeling van chronisch zieke patiënten. Hij voegt daaraan toe: “HSDP bestaat uit een selectie programma's en hulpmiddelen die speciaal zijn toegesneden op zorginnovatie en de co-creatie van gezondheids- en wellness-toepassingen.” Veel Philips-producten zijn al verbonden met HSDP. De meest recente ontwikkelingen zijn afgelopen januari gepresenteerd bij de CES (Consumer Electronics Show). Philips werkte daarvoor samen met Mercedes Benz aan ideeën om ‘de weg een stukje veiliger te maken’, aldus Blake. Een Philips Health Watch zou veranderingen in je gezondheid meten terwijl je rijdt, en deze doorgeven aan je auto. Bij plotselinge veranderingen zouden ongelukken op deze manier voorkomen kunnen worden. “Stel je voor wat een mogelijkheden er in het verschiet liggen met deze manier van denken”, zegt hij.
“Als internationaal merk is het belangrijk om aanwezig te zijn waar mensen communiceren.” Blake voorspelt dat simpele, alledaagse dienstverlening en de beantwoording van veelgestelde vragen geautomatiseerd zal worden met behulp van chatbots en kunstmatige intelligentie (KI). Blake legt uit dat dergelijke projecten bij Philips al in de pijplijn zitten; bijvoorbeeld de opschaling van klantenservice via WhatsApp voor een aantal markten. Ook is Alexa, de bot van Amazon, geïntegreerd met het platform ‘U-Grow’, een digitaal platform voor ouders dat iedere mijlpaal in de ontwikkeling van een kind bijhoudt, volgt en vastlegt.
“We bereiken nu ongeveer 1,9 miljard mensen per jaar, maar op het moment dat je dit leest zijn dat er waarschijnlijk al meer”, zegt Blake trots. “Of het nu gaat om oplossingen, dienstverlening of producten, we gaan ervoor zorgen dat we die 3 miljard mensen in 2020 bereiken”, zegt hij vol vertrouwen. Dit is de werkomgeving en werkcultuur die Philips actief voedt: waar de belangrijkste prioriteit voor alle teams is om een tastbaar verschil te maken.
Volgens Blake draait de toekomst van de digitale technologie bij Philips om het bouwen aan een wereld waarin mensen een productiever en gezonder leven kunnen leiden. Dat doel gaat Philips met innovatie bereiken.
Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief.
Betere patientresultaten in de op kostenbesparingen gerichte zorgsystemen van vandaag
De toekomst is digitaal