De toekomst is digitaal

De toekomst is digitaal

Het Nederlandse zorgstelsel is uitstekend, zo stelt The Commonwealth Tank in een onlangs verschenen onderzoek. Tegelijkertijd vergrijst Nederland en brengt ouderdom vaak chronische ziektes met zich mee, en daarmee samenhangend een groter beroep op de zorg. Als we de zorg toegankelijk maar tegelijkertijd betaalbaar willen houden, dan moeten we op zoek naar een nieuw model.

 

De toekomst volgens “Exponential Medicine”

Hoe? Daarover wordt druk gediscussieerd. De inzet van digitale technologie kan een belangrijke rol spelen, denken wij bij Philips. En daarin staan we niet alleen. Dat merkte ik opnieuw toen ik afgelopen najaar samen met een afvaardiging van het Radboudumc en haar netwerk onder leiding van het REshape Center naar San Diego afreisde voor de Exponential Medicine conferentie 2016 van Singularity University in de VS. Vier dagen lang spraken artsen, verpleegkundigen, wetenschappers, uitvinders, bestuurders, patiënten, beleidsmakers en entrepreneurs uit 35 landen met elkaar. Van Blockchain tot Big Data, en van Robotics tot Nanotechnologie; het hele spectrum van biomedische en technologische vooruitgang kwam aan bod. Catalyzing the future of healthcare, zo noemde Dr. Daniel Kraft het in zijn keynote speech.

 

De contouren van transitie zijn al zichtbaar

De contouren van die toekomst worden steeds duidelijker zichtbaar. We gaan de transitie maken van ‘sickcare’ naar healthcare, van zieke mensen behandelen naar ze helpen om niet ziek te worden. Die ontwikkeling hebben we ook bij Philips ingezet. Waar onze focus zich eerst volledig richtte op oplossingen voor diagnose en behandeling, is ons blik nu veel breder met oplossingen gericht op preventie, zelf- en thuiszorg.

 

De medische wereld wordt een software organisatie

Ook neemt connectivity een vlucht. Data over onze gezondheid – door onszelf vergaard of uit medische bronnen verkregen – wordt steeds vaker en beter aan elkaar gekoppeld. Gezondheid wordt smart en gezond leven zal in toenemende mate ondersteund worden door coaching apps. Kunstmatige intelligentie zal helpen om de berg aan informatie te vertalen in preventieve maatregelen en - wanneer nodig - een intelligente diagnose op maat, met een persoonlijk behandelplan.

 

Een nieuw model van “Blended Care”

Doordat medische data niet langer uitsluitend door de arts wordt vergaard, zal zorg steeds meer locatie-onafhankelijk worden, zo stelt ook Lucien Engelen, directeur van het REshape Center en sinds 2011 faculty bij Singularity University. Digital first, physical next is zijn credo. Waarom zou je voor controle door je arts niet kunnen kiezen om zelf gegevens over belangrijke lichaamsfuncties te meten en die virtueel met hem te delen? Cruciaal in die visie, volgens Engelen, is dat de patiënt de keuze krijgt. Doordat patiënten meer en meer data zélf genereren met slimme horloges en apps gaan partijen zich abonneren op de data van de patiënt. Zo raar is die gedachte niet: ook Philips ziet een verschuiving naar dienstverleningsmodellen, ondersteund door een veelheid van data vanuit systemen en apparaten, ontsloten door slimme software. De patiënt en niet langer de behandeling staat centraal. De burger neemt regie over zijn eigen gezondheid.

 

Disruptie en exponentiële groei

Natuurlijk werd op deze conferentie met zoveel inspirerende sprekers uit de hele wereld ook veel verder vooruit gekeken. Ontwikkelingen die nu nog maar een stip op de horizon zijn, gaan snel dichterbij komen. Disruptie voltrekt zich immers volgens de wetten van exponentiële groei. De gezonde en interactieve leefomgeving, bijvoorbeeld, waarin je hartslag meten en bijhouden net zo gewoon wordt als tweemaal daags je tandenpoetsen. Slimme platforms verzamelen alle informatie en geven advies ten aanzien van voeding en beweging. 

 

Je kunt nu al jouw volledige dna-profiel ter beschikking stellen. Voor slechts US$ 1000 kun je je gehele genoom in kaart laten brengen en de verwachting is dat de kosten snel teruglopen tot slechts enkele tientjes. Weet het platform dat je genetisch gezien aanleg hebt voor hoge bloeddruk en ziet hij een lichte stijging in deze metingen, dan zal hij je wellicht aanraden om het Engelse ontbijt over te slaan en voor muesli te kiezen. Alles om ervoor te zorgen dat je gezond blijft. 

 

Nieuwe modellen hebben de toekomst

Voor alle innovaties die nu in de pijplijn zitten geldt dat ze alleen door anders samen te werken echt van de grond komen. Kennis delen, de inzet van data en slimme algoritmes zijn essentieel om tot echt nieuwe oplossingen te komen. Nieuwe oplossingen die de zorg hard nodig zal hebben. Philips werkt er hard aan om een constructieve bijdrage te leveren aan deze spannende ontwikkelingen.

Wil je op de hoogte blijven van al het nieuws, achtergrondverhalen, interviews en productinnovaties op het gebied van gezondheidszorg? Bezoek dan Medisch Perspectief

 

Wij geloven dat er altijd een manier is om het leven te verbeteren. Daarom ontwikkelen we zinvolle innovaties voor elke fase in je leven. Ontdek meer philips.nl/innovationandyou

Mark van Meggelen

Mark van Meggelen

Senior Director Healthcare & Informatics Solutions Services bij Philips

Mark van Meggelen is verantwoordelijk voor Connected Care en Healthcare Informatics in de Benelux. Voor zijn huidige functie, was Mark verantwoordelijk voor lange termijn partnerships en transformation services met zorginstellingen binnen Europa. Mark trad bij Philips in dienst in 2007, en werkte aan strategische business development met een focus op het aangaan van partnerships met wereldwijd gevestigde zorginstellingen, behalve Noord Amerika.

Voordat Mark bij Philips werkzaam was, heeft hij gewerkt binnen verschillende commerciële functies in de telecommunicatie-industrie, zoals Nortel. Gedurende zijn carriere heeft hij veel kennis en ervaring opgebouwd in algemeen management, consultancy, het managen van wereldwijde accounts en business-to-business service development binnen Europa. Mark heeft een Masterdiploma van de VU in Amsterdam, Nederland. 

Gerelateerde artikelen

E-health gaat over meer dan gadgets met een app

E-health gaat over meer dan gadgets met een app

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?

Begrijpt de gezondheidszorg de ‘on demand’-consument?