Afdelingoverstijgend
Dat het contract voor echografie later volgde, had een puur praktische reden. Peter Koers: ‘Wij hebben veertien afdelingen die echoapparatuur gebruiken en wij wilden uitvoerig inventariseren welke zorg zij leveren, wat zij nu hebben staan , hoe intensief zij de apparaten gebruiken en wat hun toekomstverwachtingen zijn. Daardoor konden we vaststellen dat sommige afdelingen bijvoorbeeld net te weinig capaciteit hadden, een andere afdeling het apparaat niet fulltime gebruikt en het apparaat kan delen, of dat een afdeling het apparaat zo intensief gebruikt dat er extra service nodig is. Dit hebben we helemaal in kaart gebracht en we hebben oplossingen gezocht. Straks in de nieuwbouw beschikken we dus over een uitgebalanceerd echografiepark. Elke afdeling heeft precies de juiste apparatuur en de capaciteit. Dat bereik je alleen maar als je deze exercitie voor alle afdelingen tegelijk doet en het totaalplaatje bekijkt. Als je per afdeling aan de gang gaat, ben je alleen maar aan het suboptimaliseren.’
Groei en krimp waar mogelijk
De samenwerkingsovereenkomst voor echografie lijkt in alle opzichten op de overeenkomst voor radiologie. Het sleutelwoord is flexibiliteit. Peter Koers: ‘Je sluit een contract af voor vijftien jaar, maar je kunt helemaal niet zo ver in de toekomst kijken. Misschien komen er baanbrekende innovaties, of ga je bepaalde diagnoses veel vaker doen, of stellen zorgverzekeraars zich anders op. Dan heb je een contract nodig waarbinnen je ook sommige vervangingen kunt laten vervallen, of andere versneld kunt doen. We moeten kunnen groeien en krimpen, en daar speelt Philips uitstekend op in. Want de zorginhoudelijke kant, wat we onze patiënten kunnen bieden, is het uitgangspunt van onze samenwerking.’