Onze uitdaging: een betere mondhygiëne voor drie miljard mensen

We interviewden Egbert van Acht na zijn bezoek aan IDS 2017 over het laatste nieuws op het gebied van mondzorg.

Nanda Huizing
Recent onderzoek van de FDI World Dental Federation heeft uitgewezen dat 3,9 miljard mensen wereldwijd last hebben van mondaandoeningen[1], en dat bijna de helft van de wereldbevolking (44%) te maken heeft met onbehandeld tandbederf. Tijdens de International Dental Show (IDS) in Keulen presenteerde Egbert van Acht, Business Group Leader bij Philips Health & Wellness, de ambitie van Philips Oral Healthcare om in 2025 jaarlijks het leven van drie miljard mensen te verbeteren. We spraken met hem over de laatste nieuwtjes en trends op de meest prominent vakbeurs ter wereld, en wat de gevolgen daarvan zijn voor het verbeteren van de mondhygiëne wereldwijd.

Op welke manier zal mondzorgsector na IDS 2017 veranderen?

 

IDS 2017 is een geweldig evenement waarop nieuwe producten, nieuwe onderzoeken en nieuwe samenwerkingsverbanden worden gepresenteerd, en dat zo een goed inzicht geeft in de toekomstige richting van de mondzorg. Nu de vakbeurs van dit jaar voorbij is, kunnen we drie belangrijke trends signaleren die van grote invloed zullen zijn op de mondzorg van de toekomst.

 

De eerste trend is de opkomst van digitale technologie, en hoe het gebruik van slimme sensoren en gegevens traditionele producten zal verdringen. De tweede trend is een verschuiving in aandacht van behandeling naar preventie, en naar manieren om vroegtijdig diagnoses te kunnen stellen. En ten slotte is meer samenwerking tussen merken en tandverzorgers cruciaal om oplossingen te kunnen bieden die verschil maken.

 

Deze nieuwe ontwikkelingen zouden moeten leiden tot drastische verbeteringen in de standaarden voor de mondhygiëne van consumenten. Ik denk echter dat er nog belangrijke horden genomen moeten worden voordat we zover zijn.

"Wereldwijd gaapt er nog steeds een gat tussen wat consumenten weten over een betere mondhygiëne en de producten en diensten die beschikbaar zijn."    

 

We weten ook dat zelfs wanneer consumenten kennis hebben van routines voor een goede mondhygiëne, het moeilijk kan zijn om hieraan gevolg te geven: volgens een internationale enquête weet 77% van de ondervraagden dat het goed is om één keer per jaar naar de tandarts te gaan, maar doet slechts 52% dat ook daadwerkelijk[1].

 

Deze zorgen delen we met een aantal tandzorgprofessionals en prominente opinieleiders die op de conferentie aanwezig waren. Zelfs de meest betrokken en toegewijde consumenten vinden het lastig en frustrerend om problemen met hun mondhygiëne aan te pakken. Moeten we mensen stimuleren om vaker op controle te gaan? Of moeten we consumenten juist helpen tussen de jaarlijkse controle-afspraken door? Of allebei?

 

Digitale technologie lijkt een actueel onderwerp te zijn. Hoe denkt u dat het de toekomst van de mondzorg zal beïnvloeden?

 

Digitale technologie heeft een grote impact op het gehele zorgspectrum. Binnen de mondzorg zijn we vooral geïnteresseerd in hoe hiermee meer nadruk komt te liggen op vroegtijdige diagnose. Dankzij digitale technologie – en beter dan met boren, injecties of andere pijnlijke behandelingen – kan preventie worden gestimuleerd, of het nu gaat om een betere poetstechniek, tijdige opsporing van risicoplekken of veranderingen in dieet en levensstijl.

 

Maar, belangrijker nog, digitale technologie beïnvloedt niet alleen de tandartsenpraktijk. Consumenten zijn steeds beter in staat om gegevens die met behulp van digitale technologie zijn verzameld, te gebruiken om de oorzaken van een slechte mondhygiëne te begrijpen. Dit kan hen helpen om de voordelen op de lange termijn in te zien van het al op jonge leeftijd aanwennen van gezonde gewoontes. Onze nieuwe Philips Sonicare DiamondClean Smart is hier een voorbeeld van. Hij maakt gebruik van slimme sensoren om de dagelijkse poetsroutine en -technieken te registreren, en stelt consumenten in staat om hun vooruitgang en resultaten bij te houden. Het apparaat maakt deel uit van ons uitgebreide aanbod op het gebied van mondzorg dat consumenten een volledig overzicht geeft van hoe ze eraan toe zijn wat betreft mondhygiëne.

 

Vooruitgang in digitale technologie is natuurlijk geweldig, maar als we ons uiteindelijke doel willen bereiken, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat vernieuwingen een verschil maken in de zorg voor patiënten. Deze gedachte staat centraal bij onze productontwikkeling, en we zijn continu gericht op het ontwikkelen van innovaties die verschil maken, met behulp van de juiste digitale technologie. 

Wat betekent de opkomst van digitale technologie voor de relatie tussen tandverzorgers en patiënten?

 

Uit de stijgende populariteit van gezondheids-apps kunnen we opmaken dat consumenten op zoek zijn naar meer informatie, en dat ze steeds er meer aan gewend raken om gegevens over hun gezondheid en hun welzijn bij te houden. Dit geldt natuurlijk ook voor hun mondhygiëne, dus de vraag naar producten die hen informeren, hun gegevens bijhouden en hen helpen gezonder te worden, zal verder groeien.

 

Slimme gegevensanalyse stelt consumenten in staat om te meten en te doorgronden hoe goed ze voor hun mondhygiëne zorgen tussen controle-bezoeken aan de tandarts door. De slimme sensoren in de Philips Sonicare DiamondClean Smart houden bijvoorbeeld bij elke poetsbeurt de druk, de wrijving en de positie van de borstelkop bij. Gebruikers worden gewaarschuwd wanneer ze niet de optimale poetstechniek gebruiken. Voor het eerst kunnen deze gegevens nu worden gedeeld met tandverzorgers, zodat die in staat zijn om prestatiedoelen vast te stellen en de vooruitgang van hun patiënten hieraan af te meten.

"Die trend vind ik erg spannend, maar wij denken dat dit alleen een succes kan worden wanneer digitale technologie in samenspraak en samenwerking met tandverzorgers wordt ontwikkeld. Als we dat voor elkaar weten te krijgen, kunnen we deze nieuwe benadering inzetten om de algehele standaarden op het gebied van mondhygiëne wereldwijd te verbeteren." 

Nieuw klinisch onderzoek van Philips richt zich op tandplakverwijdering en preventie van tandvleesontsteking – denkt u dat er tot nu toe genoeg is gedaan om consumenten te helpen bij het aanpakken van deze problemen?

 

We weten dat het erg moeilijk kan zijn om consumenten te overtuigen ingesleten gewoontes en routines te veranderen. Tandplak en tandvleesontsteking zijn belangrijke problemen om aan te pakken, en kunnen worden bestreden door een juiste basistechniek en de betrokkenheid van consumenten te stimuleren.
 

De meeste consumenten gebruiken bijvoorbeeld nog steeds een handtandenborstel in plaats van een elektrische. Uit onze klinische onderzoeksresultaten blijkt dat het gebruik van een elektrische tandenborstel zorgt voor een veel schoner gebit. Onze Philips Sonicare DiamondClean Smart verwijdert tot tien maal meer tandplak dan een handtandenborstel[1], zorgt in drie dagen tijd al voor twee keer schonere tanden en in twee weken tijd tot wel zeven keer zo gezond tandvlees[2].

 

Wij denken dat we consumenten kunnen helpen bij het aanpakken van deze problemen door hen te ondersteunen in het nemen van betere beslissingen. Daarom werken we wereldwijd samen met zo'n 1.500 wetenschappers en 250 universiteiten en instellingen, en baseren we al onze innovaties op klinisch bewijs. Pas als we de verbeteringen wetenschappelijk kunnen aantonen, kunnen we beginnen om consumenten te helpen bij het veranderen van hun poetsgedrag.

Bekijk al ons nieuws over IDS 2017 hier.

 

[1] The Challenge of Oral Disease – A call for global action. In: The Oral Health Atlas (2de editie). Genève: FDI

World Dental Federation, 2015 (http://www.fdiworlddental.org/publications/oral-health-atlas/oral-healthatlas-, geraadpleegd op 28 juli 2016).
[2] FDI World Dental Federation, 2017: ‘Truth or Myth? Global Survey for World Oral Health Day Exposes the Truth About our Oral Health Habits’ (http://www.fdiworlddental.org/news/20170320/truth-or-myth-global-survey-for-world-oral-health-day-exposes-the-truth-about-our-oral – geraadpleegd op 27 maart 2017) 

[3] Gegevens ter inzage beschikbaar bij Philips B.V. – onderzoek door het Philips Product Research Centre (PRC)

[4] Gegevens ter inzage beschikbaar bij Philips B.V. (MAH-16-0188)

Egbert van Acht

EVP, CEO Business Group Health & Wellness

Egbert van Acht kwam in 2002 bij Philips DAP in dienst, waar hij eerst leiding gaf aan het onderdeel Garment Care en P&L, en vervolgens werd gepromoveerd tot Global Chief Marketing Officer van DAP. Hij heeft uitgebreide verkoopervaring opgedaan in het leiden van de DAP-regio’s West-Europa en Noord-Amerika. Egbert heeft in 2007 de marketing- en verkoopblauwdruk voor de CE/DAP-fusie opgesteld, en werd daarna benoemd tot CMO van Philips Consumer Lifestyle. Na twee succesvolle jaren in die functie werd hij gepromoveerd om leiding te gaan geven aan Health&Wellness, een strategisch belangrijke internationale Business Group van Philips. Egberts doel is om dit onderdeel via autonome groei, alliantievorming en licenties, en fusies en overnames drie keer zo groot te maken.

 

Volg Egbert via:

LinkedIn 

Gerelateerde artikelen

De waarde van goede mondhygiëne

De waarde van goede mondhygiëne

Het zorglandschap verandert, en wij veranderen mee

Het zorglandschap verandert, en wij veranderen mee