Een andere kijk op zorg

Wees jezelf  

Er komen steeds meer vrouwen aan de top. Bij Philips streven we naar gelijke kansen voor iedereen. Daarbij maakt het niet uit waar je wieg stond of welk geslacht je hebt. Toch blijft het feit dat er minder vrouwelijke leiders zijn dan mannen aan de top. Hoe komt dat? Hoe hebben die succesvolle vrouwen hun positie bereikt en wat hebben ze in hun carrière geleerd, waar wij allemaal wat van kunnen leren? We vroegen een aantal van onze vrouwelijke leidinggevenden in de Benelux om hun tips voor carrièremanagement en het vinden van een goede balans. Head of Innovation Strategy, Hinke Malda, deelt haar inzichten.

Ik merk dat bewegen me helpt om dingen op een rijtje te zetten, om even afstand te nemen."

Passie en plezier

Als je Hinke’s carrière bekijkt, zie je het profiel van iemand met durf, kennis en passie. Met een PhD op zak begon ze in 2006 aan haar carrière en intussen is ze verantwoordelijk voor de innovatiestrategie van Philips, een belangrijke pijler van het bedrijf. Geen gemakkelijke opgave, maar een waar Hinke dagelijks vol passie en plezier aan werkt.
 

Afstand nemen voor overzicht

Terugkijkend op haar ontwikkeling, heeft Hinke snel grote stappen gemaakt. Maar dat is ook niet gek. “Ik ben analytisch, ik kan strategisch denken”, zegt Malda. “Op momenten wordt het dan weleens druk in mijn hoofd en dan moet ik ook bewust mijn hoofd leegmaken. Voor mij werkt hardlopen dan goed. Ik merk dat bewegen me helpt om dingen op een rijtje te zetten, om even afstand te nemen. Zo kan ik het overzicht houden en weet ik weer waar mijn prioriteiten liggen.”

Zoek bewust naar die verschillende invalshoeken. Pas dan kun je iedereen naar behoren betrekken en kom je tot de beste resultaten"

Durf tonen

Voor Hinke is ambitie geen vies woord, maar in het verleden was het niet altijd even gemakkelijk om dat uit te spreken. “Ik heb vaker het advies gekregen om mijn ambities uit te spreken. Ik vond het altijd wat ongemakkelijk, maar ik heb toch geleerd dat je verder komt als je duidelijk aangeeft wat je wilt. Het is zo makkelijk om aan jezelf te twijfelen. Je vraagt je, zeker in het begin van je carrière, vaak af of je wel goed genoeg bent of je doet persoonlijke successen af als een gelukje, terwijl je er wel hard voor hebt gewerkt. Dat is nergens voor nodig. Je kent jezelf. Je weet wat je kan en daar moet je dan ook in blijven geloven maar vooral op blijven vertrouwen”, vertelt Malda. “En wat misschien nog wel belangrijker is, blijf dicht bij jezelf. Als je authentiek bent, ben je sterker en houd je het sowieso langer uit.”
 

Wees jezelf

Authenticiteit ziet Hinke ook als belangrijke skill voor een leider. “Ik denk niet dat er een specifiek kenmerk van een goede leider is. Of dat je een bepaalde eigenschap nodig hebt om een goede leidinggevende te worden. Iedereen is anders en daardoor kan iedereen ook iemand worden en zijn naar wie je opkijkt. We hebben allemaal een ander verhaal, een andere achtergrond. Als het bij jou past en hoort bij wie jij bent, dan ben je de beste leidinggevende die je kunt zijn”, vertelt Hinke. Eén bepaald rolmodel heeft Malda dan ook niet echt. In haar leven beoordeelt ze mensen op hun kwaliteiten en hoe ze met situaties omgaan. “Ik bewonder mensen die dicht bij me staan om bepaald gedrag of dingen die ze bereikt hebben, zowel zakelijk als privé. Er zijn mensen die ik bewonder om hun doorzettingsvermogen, hun passie, hun durf en anderen waardeer ik omdat ze moeilijke beslissingen durven te nemen.”
 

Diversiteit in kwaliteit

Die diversiteit in kwaliteiten ziet ze ook graag terug in teams. “Als iedereen betrokken is, zich gehoord voelt en wanneer je vanuit verschillende kanten een probleem bekijkt, kom je tot de beste oplossingen. Zoek bewust naar die verschillende invalshoeken. Pas dan kun je iedereen naar behoren betrekken en kom je tot de beste resultaten.”  

 

Suzanne Verzijden

Hinke Malda

Head of Innovation Strategy, Philips Benelux

 

Follow Hinke

LinkedIn

Gerelateerde artikelen

Diversiteit komt pas als we er bewust mee omgaan

Diversiteit komt pas als we er bewust mee omgaan

Getting ahead in digital is not a sprint, it’s a marathon

Getting ahead in digital is not a sprint, it’s a marathon

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.