Innoveren in de gehele zorgketen

Het tijdperk van de gezondheid breekt aan

Pieter Nota - Bij innovatie draait het niet alleen om ontdekkingen en het wegnemen van risico's en problemen. Het gaat er ook om dat we ons meeontwikkelen met nieuwe uitdagingen waar we als internationale gemeenschap voor staan.

Pieter Nota - Bij innovatie draait het niet alleen om ontdekkingen en het wegnemen van risico's en problemen. Het gaat er ook om dat we ons meeontwikkelen met nieuwe uitdagingen waar we als internationale gemeenschap voor staan.
Pieter Nota - Bij innovatie draait het niet alleen om ontdekkingen en het wegnemen van risico's en problemen. Het gaat er ook om dat we ons meeontwikkelen met nieuwe uitdagingen waar we als internationale gemeenschap voor staan.
Pieter Nota - Bij innovatie draait het niet alleen om ontdekkingen en het wegnemen van risico's en problemen. Het gaat er ook om dat we ons meeontwikkelen met nieuwe uitdagingen waar we als internationale gemeenschap voor staan.
Pieter Nota - Bij innovatie draait het niet alleen om ontdekkingen en het wegnemen van risico's en problemen. Het gaat er ook om dat we ons meeontwikkelen met nieuwe uitdagingen waar we als internationale gemeenschap voor staan.
Pieter Nota - Bij innovatie draait het niet alleen om ontdekkingen en het wegnemen van risico's en problemen. Het gaat er ook om dat we ons meeontwikkelen met nieuwe uitdagingen waar we als internationale gemeenschap voor staan.
Pieter Nota - Bij innovatie draait het niet alleen om ontdekkingen en het wegnemen van risico's en problemen. Het gaat er ook om dat we ons meeontwikkelen met nieuwe uitdagingen waar we als internationale gemeenschap voor staan.
Pieter Nota - Bij innovatie draait het niet alleen om ontdekkingen en het wegnemen van risico's en problemen. Het gaat er ook om dat we ons meeontwikkelen met nieuwe uitdagingen waar we als internationale gemeenschap voor staan.

Chronische ziekten – zoals kanker, diabetes en hartaandoeningen – veroorzaken wereldwijd inmiddels 38 miljoen sterfgevallen per jaar, zo blijkt uit gegevens van de Wereldgezondheidsorganisatie. Deze ziekten leggen ook een enorme financiële druk op zorgstelsels. Zo schat de American Diabetes Association (ADA) dat de totale kosten van alle gediagnosticeerde diabetesgevallen in de VS zijn gestegen van USD 174 miljard in 2007 tot USD 245 miljard in 2012.

 

Philips heeft zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot een aanbieder van digitale producten en diensten op het gebied van gezondheid en welzijn, die mensen nieuwe mogelijkheden bieden om gezonder te leven. Daarbij richten we ons op wat wij de zorgketen noemen: van gezond leven tot ziektepreventie, diagnose, behandeling en thuiszorg.

 

Op de elektronicabeurs IFA die begin september in Berlijn werd gehouden, heeft Philips een reeks digitale oplossingen geïntroduceerd die consumenten meer controle geeft over hun persoonlijke gezondheid. Drie elementen staan daarbij centraal: een digitaal platform op cloud-basis waar gegevens over iemands gezondheid worden verzameld en geanalyseerd en waar apps beschikbaar zijn (het zogeheten Philips HealthSuite Digital Platform); professionele meetapparatuur met Bluetooth-functionaliteit; en professionele, individueel aangepaste coaching.

Twee recente trends hebben verandering gebracht in de manier waarop zorg tegenwoordig wordt verleend. Zorg verplaatst zich steeds meer van het ziekenhuis naar onze thuisomgeving en ons dagelijks leven. Tegelijkertijd is het dankzij nieuwe technologieën mogelijk om op een zinvolle, individuele manier zorgexpertise aan te bieden. Mensen krijgen nieuwe mogelijkheden om hun eigen gezondheid zelf in de hand te houden. Omdat we nu beschikken over apparatuur die gegevens vastlegt waar voorheen alleen artsen en verpleegkundigen de beschikking over hadden, kunnen we beter onderbouwde beslissingen over onze gezondheid nemen.

 

Ons doel als onderneming is om in 2025 jaarlijks het leven van 3 miljard mensen te verbeteren en samenlevingen gezonder te maken door in de gehele zorgketen de rol van connectiviteit in de zorg te vergroten. We kijken naar de hele zorgketen, want als het om gezondheid gaat, is dat de enige manier om een compleet beeld te krijgen van de complexe uitdagingen. De consumentenwereld en de zorgwereld groeien steeds verder naar elkaar toe, en dat geldt dus ook voor onze oplossingen.

 

De meetapparatuur die we op IFA hebben geïntroduceerd – die informatie verzamelen voor de op de persoonlijke gezondheid gerichte programma's van Philips – zijn allemaal voorzien van Bluetooth-functionaliteit en dragen automatisch gegevens over aan het digitale HealthSuite-platform.

 

Deze programma's vormen het hart van onze strategie om innovatie in de zorg te stimuleren. Twee apparaten ondersteunen professionele bloeddrukcontroles, maar andere doen ook BMI- en temperatuurmetingen of houden via een medische smartwatch continu bepaalde biometrische gegevens bij (zoals hartslag, lichaamsbeweging en slaappatronen). Onze programma's bieden mensen nieuwe mogelijkheden: om vitale functies te meten en zo inzicht te krijgen in de effecten van bepaalde leefstijlkeuzes op hun lichaam, en om doelen te stellen en hun vorderingen bij te houden.

Op IFA is eveneens de jongste telg van de Hue-familie gepresenteerd: de Philips Hue Lightstrip Plus, te bedienen via een smartphone of tablet, die meer licht en wittinten biedt en voor levendig gekleurd licht zorgt.

 

Voor het thema ‘gezond leven’ hebben we onze nieuwste slimme luchtreiniger geïntroduceerd, de Smart Air Purifier, die speciaal is ontworpen voor de verwijdering van fijnstof, huismijt en allergenen uit de lucht in huis. Op het gebied van diagnostiek hebben we het eerste mobiele echografiesysteem ter wereld geïntroduceerd dat via een app te bedienen is; en voor de thuiszorgmarkt hebben we een geavanceerde online oplossing ontwikkeld voor mensen met slaapapneu, een aandoening waar wereldwijd miljoenen mensen last van hebben. Meer informatie over deze en andere producten vindt u hier.

 

En dit is nog maar het begin. Om aan de grote uitdagingen van dit moment tegemoet te komen, moeten we de zorg nog integraler – gericht op de gehele zorgketen – gaan benaderen, waarbij we al onze expertise inzetten nu de kloof tussen de consumenten- en de zorgwereld steeds nauwer wordt. We hebben nog veel meer op stapel staan, maar dit jaar slaan wij op IFA een nieuw, interessant hoofdstuk open met betrekking tot zorgoplossingen.

Pieter Nota

Pieter Nota

Executive Vice President van Koninklijke Philips N.V.

Pieter Nota is in 2010 tot het Philips-bestuur toegetreden. Zijn loopbaan begon in 1990 bij Unilever, waar hij diverse managementfuncties bekleedde voordat hij in 2005 Marketing Director werd.

 

Volg Pieter via:

LinkedIn