Een andere kijk op zorg

Hoe zorg jij met licht voor een levendige winkelstad?

philips blog veghel licht lighting artikel levendige winkelstad

Vroeger bestond het lichtbeleid in de binnenstad uit een aantal lantaarnpalen én met Kerst hing de ondernemersvereniging een sliert lampjes op van de lokale feestwinkel. Gezellig, wat wil je nog meer? Anno 2014 red je het als binnenstad niet meer als je alleen je stad verlicht met lantaarnpalen. Veghel begreep dit en deed afgelopen jaar een lichtingreep in een aanlooproute naar de binnenstad. Het is een speldenprik, maar de gemeente toont zijn goede intenties.

Het is aanlokkelijk om te vervallen in woordspelingen, maar het wordt tijd dat gemeenten, stedenbouwkundigen en landschapsarchitecten het licht zien! Laat je inspireren.

 

We hoeven er niet om heen te draaien. Nederlandse binnensteden hebben moeite om bezoekers naar hun centrum te trekken. Natuurlijk kunnen we de schuld geven aan de economische crisis, maar dit verbloemt dat er een permanente trend aan de gang is: consumenten kopen meer via het internet.Natuurlijk moet je je daar als binnenstad niet bij neerleggen. De binnenstedelijke bezoekers zijn de ziel van een stad! Met veel bezoekers blijf het voorzieningenniveau op peil en hebben de inwoners een plek om trots op te zijn. Dit realiseerde de gemeente Veghel zich ook. In de afgelopen jaren zag de gemeente de bezoekersaantallen dalen en de leegstand toenemen. Het is ook geen pretje met Eindhoven en ’s-Hertogenbosch op twintig kilometer afstand. Hoe kan je dan toch bezoekers naar je centrum trekken? Wat kan je niet kopen op het internet? Die vragen stelde de gemeente zich en ze kwamen tot deze eenduidige conclusie: de beleving van de binnenstad!

2 philips blog veghel licht lighting artikel levendige winkelstad

Totaalbeleving creëren met licht
Hoe krijg je meer beleving in de binnenstad, is dan de vervolgvraag. Voor veel middelgrote en kleine steden zijn winkels en mooie gebouwen niet meer voldoende om de bezoeker naar de stad te lokken. ‘De consument wil meer en je kunt ze meer bieden door hun zintuigen te prikkelen.’ Het is de uitspraak van Professor Cor Molenaar die ik ten volste steun.

 

Molenaar is de initiator van een recente lichtingreep in de aanlooproute naar de binnenstad van Veghel. Het Steegje veranderde van een saaie doorgang in een straat met een totaalbeleving van licht, groen en interactiviteiten. Dit lichtgordijn kan afhankelijk van het tijdstip en de periode van het jaar een gewenst effect creëren. Het kleurt de beleving en stimuleert deze looproute.

 

Trekt een lichtmuur van veertig meter direct meer bezoekers naar je centrum? Ja. De eerste paar weken zal er interesse zijn van bezoekers, maar daarna? Is het net zo interessant om de Eiffeltoren, het Vrijheidsbeeld of de Taj Mahal voor de tweede keer te bezoeken? Ik zou het niet doen. Kun je bezoekers blijven boeien met één lichttoepassing? In mijn ogen niet. Manhattan en Île de la Cité zou ik zonder te morren nog tien keer bezoeken. Het punt dat ik hiermee wil maken: het gaat om het geheel!

 

Door een lichtplan te maken voor de gehele binnenstad kan je het karakter van de stad bepalen. Het hele jaar kan je spelen met lichtinstellingen, deze aan laten sluiten bij het jaargetijde en de sfeer in de stad vernieuwen. Dit zal een forse bijdrage leveren aan de aantrekkelijkheid van de gehele stad en uitnodigen om deze te bezoeken.

 

Alleen op die manier kunnen steden het consumentenpeil laten groeien met lichtinpassingen. Hoe dit in Veghel zal gaan? Dat wijst de toekomst uit, maar het is de droom van Molenaar en Philips om het lichtplan door te trekken door het gehele centrum. Lijkt mij een uitstekend plan.

 

Welke rol kan licht spelen voor jouw centrum?
Het voorbeeld in Veghel geeft een inkijk in de potentie van licht voor jouw werkveld. Het is de moeite waard om een mooi gebouw te realiseren of te renoveren, maar als vervolgens niemand in de avonduren kan genieten van het gebouw, dan laat je een grote kans liggen.

 

Hetzelfde geldt voor het gebruik van lantaarnpalen. Je kunt domweg kiezen voor de goedkoopste variant, maar je kunt meer sfeer creëren door gerichte keuzes te maken. Als je een gebouw maakt of laat maken in de binnenstad, dan ga je als gemeente ook niet zonder na te denken akkoord met een grijze blokkendoos. Het gebouw moet toch een bepaalde uitstraling hebben!?

 

Licht is bij voorbaat een manier om de sfeer te verhogen, bezoekers te sturen en identiteit te versterken. Zo kun je:

 

- projecties maken
- lichtroutes opstellen
- gemoedstoestanden beïnvloeden
- kleurspelingen aanbrengen
- gebouwen accentueren

 

De mogelijkheden zijn eindeloos.

 

Wat licht voor jouw stad of project kan betekenen?
In Veghel zijn de eerste stappen gezet naar een sfeervolle en levendige binnenstad door het gebruik van groene, interactieve LED-verlichting, geluid en sensoren. Het kan een voorbeeld zijn voor veel gemeenten.

 

Dat betekent overigens niet dat de oplossing die in Veghel gekozen is overal gekopieerd moet worden. Iedere binnenstad moet zoeken naar de lichtoplossing die past bij zijn dorp of stad. Houd daarbij rekening met de identiteit en het imago dat je uit wilt stralen.


Heb jij inspirerende voorbeelden van het gebruik van licht of wil jij weten op welke manier jij licht kunt incorporeren in je beleid of project? Philips gaat graag met je in gesprek om ideeën te delen, vragen te beantwoorden en discussies aan te gaan.

 

Zorg dat de consument verlangt naar de avond.

You are about to visit a Philips global content page

Continue

U kunt onze website het beste bekijken met de nieuwste versie van Microsoft Edge, Google Chrome of Firefox.